Jag har uppdaterat mig lite på internet om Trelleborgar. Man har hittat mängder av både nitar och nitbrickor, båda nya och gamla (mest gamla). Mycket båtvirke till spant, knän osv, både nya och gamla, mest gamla. Bilden som verkar växa fram är reparation och underhåll av skepp. Arkeologerna som nu undersöker Trelleborgarna kopplar dem samman med skepp och Blåtands flotta – allt detta stödjer min hypotes om skeppsförvarings och underhållsplatser - tycker jag.
Men en hypotes är bara en hypotes. Mycket kan ändras i framtiden med nya fynd. Problemet har väl varit att när man först grävde fram Trelleborgarna beslutade man sig för att stoplhålen man hittade var efter hus. Detta blev en sanning – och, inte att förglömma, det kanske ÄR sanning. Men att ändra hus till ställningar för upp och nedvända skepp tar naturligtvis emot.
Troels kan ha helt rätt. Problemet är att det är en gissning. Några fakta föreligger inte. Jag tycker att man i första hand skall se på fakta, alltså vad vi hittar. Vi hittar stolphål, båtnitar, brickor till nitar, virke till skepp, osv i och utanför dessa borgar. Det väcker, i alla fall hos mig, tankar om ett annat användningsområde än försvarsborgar. Blåtand verkar inte för mig vara någon galning, snarare tvärtom, se på vad han byggde – och han uppnådde sina mål vilket naturligtvis kan ses ett bevis på maktfullkomlighet. Men han ruskade om Danmark en hel del – och han lyckades. Galningar lyckas sällan uppnå sina mål.
Samtidens folk var erfaret krigsfolk, det var oroliga tider, alla hade erfarenhet av krig, eller i alla fall krigslekar. Man kunde se om en borg var stark eller inte. Några skrytbyggen tror jag inte att folk köpte, deras kunskap var högre än så – tror jag. Har jag fel om folks kunskap om vapen osv så faller ju en hel del resonemang i detta forum platt till marken när det gäller vikingatid. Folk var allmänbildade när det gäller sin samtid, de vapen som fanns – och hur man anföll borgar och befästa gårdar, det är min uppfattning.
Se på Aggersborg, se hur Aggersborg är placerad. Aggersborg ligger i en sluttning och lutar faktiskt ganska mycket ned mot sjön. Från ett skepp ute på sjön kunde man se hela borgen, även dess bakre sida. Står jag ovanför Aggersborg så kan jag direktbeskjuta den bortre sidan av borgen och därmed träffa försvararnas ryggar där. Man bygger inte en borg så. Aggersborg är den största Trelleborgen, 240 meter i diameter. Vid kraftigt regn måste det genom den lägsta porten ha runnit en bäck av vatten, kanske så kraftig att porten trycktes upp av vattnet? Frågan som uppstår blir naturligtvis, varför lade man Aggersborg i en sluttning? Närheten till Limfjordens vatten verkar ha varit oerhört viktig. Hade man byggt Aggersborg bara lite längre upp så hade denna borg legat på kullens högsta punkt! En utmärkt placering för en borg – men man valde en betydligt sämre placering. Varför?
Vid Fyrkat tycks har man hittat en grävd kanal som leder fram till Borgen. Fördes skeppen till Fyrkat via en kanal? Kanalen sträcker sig mot havet…
Titta på Aggersborg, det verkar vara en kanal, eller en bäck, mellan borgens södra port och havet. Titta på Slagelse, en å går mellan borgen och havet – där också. Det betyder någonting.
Thomas