Jag skissade på A-stolar bara för skojs skull.
Båtens köl över mark vid vertikal A-stol (ar) (mellanläge under häv) bör ge 2 meter per ”häv” framåt.
Man måste kroka av skeppet från ”kedjorna” som skeppet hänger i, Räta upp stolarna så att de står vertikalt, flytta stolarnas fötter 2 meter framåt, luta stolarna bakåt så att lyftkedjorna går att kroka på igen – och häva igen.
Det hela bör ta ca 2 minuter när man tränat lite. Alltså 2 meter på 2 minuter = 60 meter per timma.
Jag tror inte att man klarar allt ovan på 1 minut, men låt oss säga att 1 minut är möjligt = 120 meter per timma.
Jag skulle tro att man orkar jobba 5 timmar = 600 meter innan man behöver fylla på energi.
Jag tycker att 600 meter på 5 timmar inte är speciellt mycket – men hur långa var dessa drag?
8,5 timmar per kilometer ger ju denna takt.
Det blir dubbelt så lång tid om hävet tar 2 minuter, alltså 17 timmar per kilometer.
Fördelen är ju att ingen precis förtar sig under arbetets gång – naturligtvis beroende på hur många män man är för att sköta det hela.
Det behövs dragare (kan vara en häst eller en oxe eller ett antal män. Det behövs folk som lyfter fram A-stolarna 2 meter för varje häv, det behövs av och på-krokare -och det behövs bromsare som håller A-stolarna i läge när hävet är klart. Naturligtvis kan folk ”springa” fram och tillbaka för att flytta A-stolarna – men då tar varje häv längre tid – men det går åt mindre antal män.
Fördelen med A-stolar är ju att det spelar ingen större roll om det är slät mark eller om det lutar lite. Man kan till och med dra upp skeppet för ganska så branta backar.
Men som sagt, 8,5 timmar per kilometer verkar vara ganska lite – men det var länge sedan jag förhävde mig…

Thomas