Dersa, tar jag ved försiktigt och med tanke på återväxt - måste jag gå ca 4-5 gånger längre väg för att hämta ved, efter 50 års boende på Birka betydde det troligen några mil extra. Allt får konsekvenser.
Naturfolk brukar sköta kretsloppet mycket bra. Vi har aldrig gjort det. Vi är ett skövlande folk - än idag. Bönder brukar kretslopp och har skog för byggnation och veduttag – men dom har tvingande gränser att hålla sig inom – och oftast bara en eldstad att elda i.
Ingen vet hur många trälarna var, vad vi vet är att trälar fanns. Men matematiken är densamma med eller utan trälar, man kan inte komma förbi den. Vad du än väljer att elda uppstår mycket besvärliga konsekvenser av ditt val.
Jag vill inte ens jämföra Hisingen, Orust och Tjörn med Björkö – på de övriga öarna bodde det inte tusentals människor. Trots att det fanns en handelsbod.
Det enda som kan få mig att ändra åsikt är att det finns avfallsfynd (eller andra fynd) som bevisar att Birkas hela befolkning bodde där även på vintern. Då måste vi skapa en organisation, (som vi då vet fanns), för logistiken - samt bemanna den – det ser jag fram mot!
Återigen, jag är ingen motståndare till att Birka var befolkad vintertid – men helheten måste fungera = befolkningen måste ha mat, vatten, ved, byggmaterial, underhållsmaterial, material för tillverkning av produkter, och mycket, mycket annat som behövs för överlevnad och ett fungerande samhälle - på en så liten isolerad plats.
Lite fria spekulationer…
Om vi ser Birka som en renodlad handelsstad öppen sommarhalvåret, kanske en kunglig frihamn – eller en kungs sätt att ta upp import/exportskatt på handeln – så är ju Birka perfekt placerad på en mycket liten och lättkontrollerad plats. (Se palissaden som att den stänger inne främmande handelsmän mer än att den skyddar Birka från yttre fiender).
Utländska handelsmän behöver inte in i landet, (dom kanske inte ens fick komma in i landet, dom fick bara komma till Birka). Det finns en kunglig garnison i Birka som dels övervakar skatten/tullen, dels håller ordning på dem som finns där, dels försvarar Birka mot överfall.
Vad vi får ihop är i princip ett organiserat samhälle klart styrt av en stark kungamakt som har en fungerande organisation, och därmed en kunglig försörjning ekonomiskt, under ca 300 år.
Jag kan tänka mig att en garnison på ca: 10 man lämnades kvar över vintern för att se till att Birka överlevde vintern och hålla utomstående borta. Birka var Kungens Birka. Han tillät boende på hans ö endast sommarhalvåret.
Kungen satt på Adelsö sommartid och räknade in dagskassan…och så kanske vi har hittat ett av sätten som kungen hade för att få in casch?

Thomas