Författare Ämne: Om språk - avdelat från "Oden och dess utseende/fotografi av fynd?"  (läst 6062 gånger)

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
Liothida, du säger att "språk smälter ihop, uppgår i varandra, ersätter varandra". Den sista satsen att ett språk ersätter ett annat är mycket vanligt. Att språk "smälter ihop" eller "uppgår i varandra" är däremot ett fenomen som det knappast finns några historiska exempel på. Har du något motexempel?
« Senast ändrad: oktober 27, 2008, 16:47 av Micke »

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2008, 11:13 »
Är inte engelskan en sådan "ihopsmältning" av anglo-sachsiska, franska och en gnutta norska/danska, kanske?

/Mats

Utloggad Thordr

• Novis
  • Antal inlägg: 16
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2008, 08:16 »
Åtminstone nordiska. Den moderna engelska språk har sina rötter i nordöstra England och har manga nordiska ord, särskilt inom sjöfarten. Det finns ca. 600 ord av nordisk ursprung i engelska.
Ha en bra helg...

Utloggad Jasaw

• Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2008, 14:21 »
Angående hopsmältning av språk (eller snarare ord) så är de vanliga i t.ex. Latinamerikas ursprungsspråk. Yucatecmaya har en stor ansamling spanska ord men grammatiken följer förstås inte spanskan. Det är mest låneord sammansatta med äldre begrepp, som t.ex. ordet "beora" (betyder nutid). Ordet är en sammansättning av mayaordet för väg (be) och spanskans ord för nu (ahora).
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Måns Sjöberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2008, 16:38 »
Likadant är det med engelskan. Grammatiken är (förenklad) fornengelsk grammatik fastän fler engelska ord har franska rötter än fornengelska. Språk blandas alltså inte som drinkar eller metallegeringar, vi talar ett språk i taget men oftast med större eller mindre inslag av andra språk.

Utloggad tty

• Gode
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2008, 19:48 »
Jag är fullkomligt medveten om existensen av lånord. I själva verket består de flesta språks vokabulär till stor del (ofta mer än hälften) av lånord. Den svenska vokabulären (lat.) är till mycket stora delar engelsk, fransk, plattysk, latinsk och grekisk. Detta är emellertid ingalunda någon "sammansmältning" av språk om någon trodde det.
Så jag upprepar min fråga, kan någon komma med ett exempel då två språk verkligen smält samman?
Engelskan är väl det närmaste man kan komma, eftersom där skett något så unikt som att ett personligt pronomen, they, inlånats (från fornnordiskan).

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #6 skrivet: oktober 26, 2008, 12:50 »
Så jag upprepar min fråga, kan någon komma med ett exempel då två språk verkligen smält samman?

Från wikipedia, sökning på kreolspråk

"Exempel på kreolspråk är det franskbaserade haitisk kreol som talas på Haiti och det engelskbaserade tok pisin som talas på Papua Nya Guinea."

... eller är jag ute och cyklar (igen?)
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven-Åke

• Veteran
  • Antal inlägg: 652
« Svar #7 skrivet: oktober 26, 2008, 14:25 »
Hur ska man definiera sammansmältning?  Vilka krav bör man ställa upp,  tty?

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #8 skrivet: oktober 26, 2008, 14:28 »
När Harald Hardråda kom till England 1066 kunde lokalbefolkningen just urskilja civila norrmän på dialekten. Efter att William kom till Hastings började den process som kombinerade "gammal engelskan" med den normanniska franskan. 450 år senare kunde Tate Company spela ut gamla legender och nya klassiker på et nytt, fullvärdigt och högst poetisk språk - efter att Shakespeare fört det i pennan.

Om vi utgår från de två gamla språken; det germansk/nordiska och det latinsk/franska - så är nog engelskan en tydlig kombination, som med tiden perfektioneras genom Oxford- och Cambridge.

Exempel; "The quest for exotic islands..."

Her är alltså två franska ord kombinerade med tre nordiska - i två olika kombinationsformer.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

• Gode
« Svar #9 skrivet: oktober 26, 2008, 17:40 »
"Hur ska man definiera sammansmältning?  Vilka krav bör man ställa upp"

Att det "sammansmälta" språkets grammatik och struktur är en blandning av de båda föräldraspråken. Tok Pisin är ett av de ytterst få fall jag känner till där det faktiskt är så. Vokabulären är mest engelsk, med en del melanesiska (och litet tyska). Grammatiken är nog mest melanesisk, men har även drag av engelska. Det är f ö ett fascinerande språk. Tyvärr hotas det av utdöende eftersom det trängs undan av "normalengelska".

Utloggad Micke

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Om språk - avdelat från "Oden och dess utseende/fotografi av fynd?"
« Svar #10 skrivet: oktober 27, 2008, 16:50 »
Eftersom flera inlägg i deh här tråden avvek från ämnet har jag lagt dem i en egen tråd.

/Micke, moderator