Författare Ämne: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?  (läst 78353 gånger)

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« skrivet: mars 06, 2008, 10:11 »
Hej alla vänner, har letat efter någon slags bild eller fotografi av ett fornfynd föreställande Oden...har för mej att det ska finnas en liten ikon föreställande Oden som upphittats någonstans i skåne men går bet på att hitta några bilder alt. skisser överhuvud taget på den ochså, tacksam för svar hälsningar Johan.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2008, 11:04 »
Om du googlar på Oden och Uppåkra, så hittar du en liten enögd figur med horn i hjälmen.

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2008, 11:07 »

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2008, 12:11 »
Tack för svar, googlade som du skrev fick en del träffar bl.a från populärhistoria som skrev följande
"...Bland fynden finns vidare åtskilliga romerska mynt liksom ett stort antal arabiska mynt och en helt unik liten bronsstatyett, som föreställer asaguden Oden.

Han finns visserligen avbildad på andra järnåldersföremål, men Oden från Uppåkra skiljer sig från andra fynd genom att man tydligt kan se att han har ett seende och ett blint öga..."

hmmm vad menar dom egentligen...?
Typ den enda funna Oden...eller med ett öga eller vad
Låter motsägelsefullt i mina öron...jag menar att just denna skiljer sej från andra fynd genom att han har "ett" öga...hur ser dom andra föremålen med Oden ut i så fall, jag får det inte riktigt att stämma...


Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2008, 12:21 »
Jag håller med dig. En tvåögd figurin, jag minns inte vilken, brukar kallas för Oden därför att han har horn i hjälmen. Men han har också svärd och jag tycker att Frej ligger närmre till hands. Varför skulle horn i hjälmen peka på Oden?

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2008, 13:31 »
Kolla också blecken från Vendel och de gotländska bildstenarna (bl.a stenen från Tjängvide). Kan dessutom tänka mig att det finns ett antal goda kandidater i Danmark.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2008, 15:45 »
Oden är den i särklass mest kända hedniska guden. Ändå finns det förvånadsvärt lite, eller inga, bilder av honom. Vissa lämningar tror man föreställer oden, men man är inte helt säker. Utöver de exempel som redan har nämnts så kan du även beakta dessa:

http://www.vitterhetsakad.se/fornvannen/?page=20030201

http://fornvannen.se/pdf/1930talet/1935_257.pdf

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sleipner

Men som sagt, det går inte med säkerhet säga att det är just Oden vi ser.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #7 skrivet: mars 06, 2008, 15:51 »
Märkte just att uppsattsen om figurinen från Kymbo som Torun Zachrisson skrev, faktiskt finns i pdf-format.

Varsågod!

http://fornvannen.se/pdf/2000talet/2003_089.pdf

 

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #8 skrivet: mars 06, 2008, 20:15 »
Kymbofiguren är onekligen spännande - helt klart ger den intrycket av en "hängd gud" - för mig är det Oden. Orimligt att anta något annat (?)

Sen är jag själv lite fundersam på breakteaterna: de som, likt vadstenabrateaten, uppvisar en beriden figur, följd av fågel - med luva/långt hår och ibland synes "sjungandes" ord (dvs sejdande) - dessa visar för mig en Odensfigur eller en "Odenspräst".

Hursom: ganska kul att studera och fundera kring dessa gamla bildsamlingar :)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #9 skrivet: mars 06, 2008, 20:40 »
En av de s.k. Torslundaplåtarna, Öland, från 500-talet menas avbilda Oden (SHM 4325), vilken troligtvis är den som Måns åsyftar ovan.
Se bild här: http://mis.historiska.se/mis/sok/resultat_bild.asp?lokalid=5546&typ=fotografi
Figuren har ett svärd men också, vilket är intressant två spjut. Spjuten anses som Odins symboler. Mängder med böjda spjutspetsar har påträffats som offergåvor utanför Uppåkratemplet. Att Torslundaplåten är en Odinfigur förstärks av att de två ”hornen” är stiliserade fåglar, Odins två korpar. Jämför figuren från Uppåkra som också har dessa ”horn” men utan fågelbild.
Populär historias uppgifter om att Uppåkrafiguren med sitt seende och sitt slutna öga skulle vara unikt är fel. Det finns en sådan trolig Odinfigur även från Svenstorp, Lindby sn, Skåne, SHM 13701. Se bild här: http://mis.historiska.se/mis/sok/include_image_exp.asp?uid=16525

Àsvas

  • Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #10 skrivet: mars 07, 2008, 00:04 »
Det är lustigt egentligen hur mycket spekulationer det finns om vad olika figurer betyder.
Tex Odens korpar.

Det finns en gudinna som kom till Europa från Asien vid ungefär samma tid som kelterna kom från Asien och anföll grekerna, (som i sin tur också kommit från Asien tidigare). I samband med kelterna anses att också germanerna anlände till Europa, dvs de lär ha varit legosoldater åt kelterna. Denna gudinna brukar avbildas med två fåglar vid skuldrorna. Det var en sorts förminskning av de vingar gudinnan hade haft i Asien. Hon brukade också vara omgiven av två rovdjur en på varje sida.

Dessa motiv ser vi tex på Gundestrupkitteln (som brukar anses vara "keltisk") och även på pressbleck från olika håll, bla Öland. Här ser man också att figuren med horn dansar, dels mellan två björnar och dels vid en mänsklig figur med björn eller varghuvud. Kultisk scen?

(Kelter och germaner drog vidare dels genom Baltikum (germaner) dels via Italien och Spanien (mest kelter).
Iranska folkgrupper drog också upp till Balkan via Mindre Asien från Asien. De utgör dagens Kroater, Serber och Albaner bla.

Romarna slog ihop kelter och germaner, det var först Tacitus 98 eKr som delade upp dem till två olika folk. Han skriver så här vid sin beskrivning av svionernas land"...låt oss...gå till högra kusten av svebiska havet, som sköljer aestierstammarnas land...De tillbedja gudamodern. Som sin vidskepelses symbol bära de vildsvinsfigurer....och gör gudinnans dyrkare trygg även bland fiender. "

Får en osökt att tänka Beowulfsagan och Beowulfs ord :"Grymta månde smågrisarna om de visste hur den gamle galten lider" då han var döende. I Irländska krönikor så finns det en berättelse om sex svin som slaktades på kvällen. Man fick inte förstöra benen, utan de skulle göra att svinen var levande igen dagen därpå. Galten Särimner tänker man. Men också på samernas björnkult som dock troligen är äldre, från jägartid. Svin och jordbrukartid kanske.

Man kan se av annat material, tex ortsnamnsforskningen att dyrkan av Oden inte är så gammal i Skandinavien. Kanske kom den in med germanska folk ganska sent?

Àsvas

  • Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #11 skrivet: mars 07, 2008, 00:16 »
Nu kanske det går. Jag ville visa denna bild med gudinnan och hennes två fåglar på ett silverkärl från området som nu är Bulgarien. Liknande gudinna finns på Gundestrupkitteln, hon har också en fågel vid varje axel.
Detta kärl är från samma tid som kitteln.

Bild borttagen av upphovsrättsliga skäl. /Johan - admin
« Senast ändrad: mars 07, 2008, 07:34 av Gorm »

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #12 skrivet: mars 07, 2008, 07:46 »
Jo tack för alla svar!

Àsvas

  • Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2008, 08:51 »
Nu kanske det går. Jag ville visa denna bild med gudinnan och hennes två fåglar på ett silverkärl från området som nu är Bulgarien. Liknande gudinna finns på Gundestrupkitteln, hon har också en fågel vid varje axel.
Detta kärl är från samma tid som kitteln.

Bild borttagen av upphovsrättsliga skäl. /Johan - admin

Man kan se här då: http://www.csen.org/BAR%20Book/06%20Part%204%20(0.2)Iron.Int.pdf

(Sidan 21 av 44)
PS Hela boken är intressant, jag har nämnt den på en annan tråd tillsammans med J Kimball-Davis "Warrior Women".   

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2008, 10:12 »
Det finns en gudinna som kom till Europa från Asien vid ungefär samma tid som kelterna kom från Asien och anföll grekerna, (som i sin tur också kommit från Asien tidigare). I samband med kelterna anses att också germanerna anlände till Europa, dvs de lär ha varit legosoldater åt kelterna.

Kelterna kom inte från asien utan från centraleuropa. Och det finns såvitt jag vet inget som pekar på att grekerna skulle ha kommit från Asien, än mindre att germanerna skulle ha kommit från Asien så sent (200-talet före kristus).

Citera
Iranska folkgrupper drog också upp till Balkan via Mindre Asien från Asien. De utgör dagens Kroater, Serber och Albaner bla.

Vare sig kroater, serber eller albaner är iranier. Det är riktigt att västiranska folkgrupper tidigare fanns på stäpperna i Ukraina och Ungern, men den enda kvarlevande resten av dem är osseterna.
Kroater och serber är slaviska folk. Albanskan är en egen grupp inom de indeuropeiska språken och inte nära släkt med de indoiranska. Det finns mig veterligen inget som tyder på iransk invandring till Balkan från Mindre Asien.


Citera
Får en osökt att tänka Beowulfsagan och Beowulfs ord :"Grymta månde smågrisarna om de visste hur den gamle galten lider" då han var döende.

Det var faktiskt Ragnar Lodbrok, inte Beowulf.

Citera
Man kan se av annat material, tex ortsnamnsforskningen att dyrkan av Oden inte är så gammal i Skandinavien. Kanske kom den in med germanska folk ganska sent?

Har du några belägg för att Oden-namnen är yngre än övriga teofora ortnamn


Àsvas

  • Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2008, 15:26 »
Precis det vad jag skrivit om Asien, kelternas strider med greker (och att de kom från Asien den ena folkgruppen efter den andra) och  iranska folkgrupper som tar sig till Balkan lär man ut på historieundervisningen på Göteborgs universitet, vårterminen 2008.
Att serber, kroater och albaner är just dessa iranska folk.

Min egen tanke är att "vikingar" också är just dessa folk från Balkan, att de när de kom till Skandinavien hade med sig "asarna" från sydgermanerna. Jag tycker att svenskarna till utseende är mycket lika dessa folkgrupper på Balkan. (Och de genetiska undersökningarna motsäger inte heller min teori).

Sedan kanske du har rätt om Ragnar Lodbrok, det vet jag inte, men principen är densamma. Någon man anser är "svensk" som yttrar sig om grisar.  :)

Jo, jag skulle inte vågat skriva så om ortsnamn om jag inte har mycket goda källor. Man anser att Tyr (motsvarar då Tiwaz) kom först, sedan Oden och sist Tor. Att Tor kom sist tror man beror på två saker. 1. Oden finns inte alls på Island, men Tor finns desto mer. Oden hade redan spelat ut sin roll  i Skandinavien, när man koloniserade Island.
2. Kolonisatörerna kom från Västnorge. Oden finns inte där heller i ortsnamnen, (inte i så stor utsträckning(?) bör jag kanske lägga till, för jag känner inte till Norges Odennamn).

Àsvas

  • Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #16 skrivet: mars 07, 2008, 16:06 »

Sedan kanske du har rätt om Ragnar Lodbrok, det vet jag inte, men principen är densamma. Någon man anser är "svensk" som yttrar sig om grisar.  :)


Ja, du har definitivt rätt. Jag googlade på frasen, och fick fram Ragnar Lodbrok. Nu har jag också köpt Beowulfsagan, ska läsa den så jag kan den.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #17 skrivet: mars 07, 2008, 16:43 »
Precis det vad jag skrivit om Asien, kelternas strider med greker (och att de kom från Asien den ena folkgruppen efter den andra) och  iranska folkgrupper som tar sig till Balkan lär man ut på historieundervisningen på Göteborgs universitet, vårterminen 2008.
Att serber, kroater och albaner är just dessa iranska folk.

Jag vet att humaniora befinner sig i dekadens på svenska universitet men att det är så uselt har jag svårt att tro. Om kelterna kom från Asien när de stred mot grekerna på 200-talet före kristus, hur kunde då romarna strida mot dem mer än 100 år tidigare?

Citera
Kolonisatörerna kom från Västnorge. Oden finns inte där heller i ortsnamnen, (inte i så stor utsträckning(?) bör jag kanske lägga till, för jag känner inte till Norges Odennamn).

I så fall beror kanske frånvaron på Island snarare på att Oden inte dyrkades särskilt mycket i just Västnorge. Det finns nog inga Ull-namn heller, eftersom dessa är karaktäristiska för östra Sverige. Apropå att Oden skulla ha fallit ur bruk när Island koloniserades (870-930) så nämner Snorre Sturlason att Håkon Jarl (från Tröndelag) blotade till Oden omkring 970 och stöder sig på ett samtida kväde (Velleklu).

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #18 skrivet: mars 07, 2008, 17:02 »
Precis det vad jag skrivit om Asien, kelternas strider med greker (och att de kom från Asien den ena folkgruppen efter den andra) och  iranska folkgrupper som tar sig till Balkan lär man ut på historieundervisningen på Göteborgs universitet, vårterminen 2008.
Att serber, kroater och albaner är just dessa iranska folk.

Det var ju tråkigt för Göteborgs universitet. Vilka är författarna de vilar den undervisning på?

Den keltiska kulturens kärnområde ligger i La Teneområdet och på 200-talet fKr invaderade ett antal keltiska stammar Grekland och efter att de drivits därifrån korsade de över till Anatolien och bildade där ett litet rike, Galatien. Vilken historiker är det som menar att kelter kom från Mindre asien och invaderade Grekland?

Grekisktalande folk har funnits i Grekland sedan åtminstonde 3500 år, Linear B-skrifterna är ett grekiskt språk. I den mån de kom någonstans ifrån så är det ingenting man vet. När det var poppis med diffusionistiska förklaringar så var den vanligast förklaringen att de kom från norra Balkan. Vilken historiker/arkeolog är det som menar annorlunda?


Namnen kroater och serber kan ha ett alanskt (alanerna var ett iranskt folkslag) ursprung men folken och deras språk är slaviska. Alanerna krossades relativt snabbt efter att de hade invaderat Balkan via de ukrainska stäpperna (inte från Mindre asien) och deras språk försvann (i Europa, i Kaukasus anses osseterna tala ett språk besläktat med alanska).

För övrigt så är Tacitus inte den första författaren som beskriver germaner som distinkta från kelter. Den första bevarade text som gör den distinktionen är Julius Caesars "Galliska krig". Fragment av äldre grekiska historiker som citeras i yngre texter gör också distinktionen.

Àsvas

  • Gäst
SV: Oden och dess utseende/fotografi av fynd?
« Svar #19 skrivet: mars 08, 2008, 14:58 »

Vilken historiker är det som menar att kelter kom från Mindre asien och invaderade Grekland?


Inte från Mindre Asien, utan från Asien.



Namnen kroater och serber kan ha ett alanskt (alanerna var ett iranskt folkslag) ursprung men folken och deras språk är slaviska. Alanerna krossades relativt snabbt efter att de hade invaderat Balkan via de ukrainska stäpperna (inte från Mindre asien) och deras språk försvann (i Europa, i Kaukasus anses osseterna tala ett språk besläktat med alanska).

Folkgrupper byter språk. Folkgrupper antar andra folkgruppers språk.

Citat från tty:  "Kelterna kom inte från asien utan från centraleuropa. Och det finns såvitt jag vet inget som pekar på att grekerna skulle ha kommit från Asien, än mindre att germanerna skulle ha kommit från Asien så sent (200-talet före kristus)."

Årtalen stämmer inte med ttys.


Jag återkommer med svar, jag hinner inte just nu.