Ja, jag skulle berätta lite om vad det innebär...
Istället för att sitta i en lokal så sitter man hemma och pluggar och har kontakt med lärare och kurskamrater via nätet. Man är mer fri att bestämma över sin egen studietid men ändå ha ett slutdatum som man lämnar in uppgiften skriftligt till läraren.
Jag måste säga att det är tydligen olika modeller på olika universitet/högskolor! Samt beror det också på vad det är för kursinnehåll som gör hur den läggs upp.
I Göteborg hade vi kontakt via First Class och fick en del av våra studiematerial genom Lärcenter. Det där var proffsigt! Vi fick en CD hem som man laddade upp i datorn och kopplade upp till ett Lärcenter. Där hade man lagt upp hela kursens olika seminarium. Klickar man på ett seminarium så dyker en kurslärare upp i en liten ruta och pratar!! Det fanns text också som tur för mig! Kursintroduktionen och all info om uppläggning, kurslitteratur till varje delmoment, m.m var mycket bra och välgjort i ett häftat papperbunta. Man kunde planera i långt förväg. Kursen är lagt på halvfart. Vi delades in i grupper och hade fysiskt träff i starten på varje termin i både A och B kurserna. Sen i B-kursen vi var ute på fält i endast fem ynka dagar!
Nu i vår läser jag en kurs vid Sthlm universitet - de har en kursplattform via internet men tydligen endast kontakt med läraren eftersom det här verkar mycket självständigt arbete. Själva kursen ser ut så ialla fall. Inget ont!
Orienteringskursen Kulturgeografin vid Gotlands Högskola har liknande som Göteborg men skillnaden är att man kör det via internet. Inga grupparbeten (än tror jag?) men tydligen finns det diskussionsforum och chatt. Kursinnehåll, mtr m.m finns beskrivet bakom "logga in".
Arkeoosteologin är tydligen ett självständigt arbete vad jag kan förstå genom det pappret jag fått. (troligtvis pga att kursen är på helfart, en månad!)