Författare Ämne: Distansutbildning  (läst 8549 gånger)

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Distansutbildning
« skrivet: januari 26, 2005, 00:28 »
Ja, jag skulle berätta lite om vad det innebär...

Istället för att sitta i en lokal så sitter man hemma och pluggar och har kontakt med lärare och kurskamrater via nätet. Man är mer fri att bestämma över sin egen studietid men ändå ha ett slutdatum som man lämnar in uppgiften skriftligt till läraren.

Jag måste säga att det är tydligen olika modeller på olika universitet/högskolor! Samt beror det också på vad det är för kursinnehåll som gör hur den läggs upp.

I Göteborg hade vi kontakt via First Class och fick en del av våra studiematerial genom Lärcenter. Det där var proffsigt! Vi fick en CD hem som man laddade upp i datorn och kopplade upp till ett Lärcenter. Där hade man lagt upp hela kursens olika seminarium. Klickar man på ett seminarium så dyker en kurslärare upp i en liten ruta och pratar!! Det fanns text också som tur för mig! Kursintroduktionen och all info om uppläggning, kurslitteratur till varje delmoment, m.m var mycket bra och välgjort i ett häftat papperbunta. Man kunde planera i långt förväg. Kursen är lagt på halvfart. Vi delades in i grupper och hade fysiskt träff i starten på varje termin i både A och B kurserna.  Sen i B-kursen vi var ute på fält i endast fem ynka dagar!

Nu i vår läser jag en kurs vid Sthlm universitet - de har en kursplattform via internet men tydligen endast kontakt med läraren eftersom det här verkar mycket självständigt arbete. Själva kursen ser ut så ialla fall. Inget ont!

Orienteringskursen Kulturgeografin vid Gotlands Högskola har liknande som Göteborg men skillnaden är att man kör det via internet. Inga grupparbeten (än tror jag?) men tydligen finns det diskussionsforum och chatt. Kursinnehåll, mtr m.m finns beskrivet bakom "logga in".

Arkeoosteologin är tydligen ett självständigt arbete vad jag kan förstå genom det pappret jag fått. (troligtvis pga att kursen är på helfart, en månad!)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning
« Svar #1 skrivet: januari 26, 2005, 00:45 »
Vilken kurs läser du i Stockholm? Jag läser Jordartslära för arkeologer på distans. Verkar lite rörig än så länge men det löser sig alldeles säkert när jag vant mig vid gränssnittet.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Distansutbildning
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2005, 22:24 »
Jag läser "Livets uppkomst" .. lite långt ifrån arkeologi men ämnet är så intressant i o med att blicka miljoner och miljarder år tillbaka i tiden!!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2005, 23:04 »
Vilken examinationsform har kurserna du läst använt sig av? Inlämningsuppgifter? Tentor (om det är möjligt)?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Distansutbildning
« Svar #4 skrivet: januari 27, 2005, 21:23 »
Det är inlämningsuppgifter de flesta kurserna men Kulturgeografin har en tentamensuppgift. B-kursen i arkeologin hade också uppsats som vanliga B-kursen. Inga tentor på plats utan man skriver hemifrån och skickar på mailen allt.

Utloggad Stefan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 60
Distansutbildning
« Svar #5 skrivet: februari 03, 2005, 22:43 »
Jordartslära för arkeologer? Berätta mer, är det altså universitetet som ger kursen?

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning
« Svar #6 skrivet: februari 03, 2005, 22:55 »
Japp, eller mer exakt Institutionen för naturgeografi och kvartärgeologi (INK).

Kursen ges helt på distans över en hel termin och går bl a igenom jordarter, strandförskjutning samt hur geovetenskap kan användas inom arkeologin.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
distanskurs i Göteborg???
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2005, 11:41 »
menar du att du läste ARKEOLOGI på distans vid Göteborgs Universitet????
:o :shock:  :shock:  :shock:
då har de sannerligen bättrat på sina använda-dator-inom-arkeologin-synsätt sen jag läste där för en 10 år sen :)
bra bra bra i så fall! :)
 :)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2006, 11:39 »
En undesökning (gjord på en lärarutbildning på distans vid Göteborgs universitet) visar att många distansutbildningar inte håller måttet. Det påstås bl a att lärarna saknar den pedagogiska kompetens som krävs för att kunna leda en distansutbildning. Är detta något som ni som läser/läst arkeologi på distans känner igen er i?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Distansutbildning
« Svar #9 skrivet: januari 02, 2006, 15:53 »
Nu har jag ju aldrig läst på distans, men det slår mig att den absolut sämste av alla lärare jag hade på universitetet var också den enda av dem alla som jag vet hade pedagogisk utbildning (detta var dock ej på någon arkeologisk institution, så ni behöver inte fundera på vem det kan ha varit). Pedagogisk utbildning är sålunda inte detsamma som pedagogisk kompetens. De bästa lärarna jag hade var de som var ytterst kunniga i sitt ämne, kunde tala inför folk och ägde vanligt sunt förnuft.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning
« Svar #10 skrivet: januari 02, 2006, 17:42 »
Jag är böjd att hålla med Gunnar, man behöver inte vara en duktig pedagog bara för att man läst pedagogik. Inte ens på den pedagogiska institutionen där jag studerat var det någon större skillnad på kunskapsförmedlingen jämnfört med andra institutioner (och då har jag ändå läst på ett gäng), snarare tvärtom. :)

Utbildning eller inte, om man skall kunna leda en utbildning på distans (där man i många fall aldrig träffar studenterna) så ställs stora krav på de ansvariga samt de plattformar som används. Läraren måste kunna uttrycka sig på ett intresseväckande sätt i skrift samt vara medveten om internets britster och potential. Finns det t ex diskussionforum är det viktigt att läraren deltar i diskussionerna och kan svara på frågor med kort varsel.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Helgesson

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Distansutbildning
« Svar #11 skrivet: januari 02, 2006, 18:27 »
Hej!

Jag läser Arkeologi B på Gotland. Till varje kursmoment hör ett antal instuderigsfrågor samt en hemtenta. I kursen ingår ett grävmoment på 15 dagar, annars sker all kontakt med lärare och andra elever via ett diskussionsforum.

Mvh

Lars

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Distansutbildning
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2006, 18:29 »
Citat från: "Lars Helgesson"
Hej!

Jag läser Arkeologi B på Gotland. Till varje kursmoment hör ett antal instuderigsfrågor samt en hemtenta. I kursen ingår ett grävmoment på 15 dagar, annars sker all kontakt med lärare och andra elever via ett diskussionsforum.


Hur aktiva är läraren/lärarna på detta forum? Får man svar samma dag?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Helgesson

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Distansutbildning
« Svar #13 skrivet: januari 02, 2006, 18:41 »
Man kan säga att lärarna följer elevernas disussioner på forumet och kommer med rättelser och kompletterande information när det behövs. Oftast får man svar samma dag.

Är det någon som vet om det går att läsa religionshistoria på distans?

Mvh

Lars

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Distansutbildning
« Svar #14 skrivet: mars 15, 2006, 14:49 »
Gorm skrev:
En undesökning (gjord på en lärarutbildning på distans vid Göteborgs universitet) .......

Hoppsan... inte då märkte jag det av dom lärarna jag hade i Gbg. Man fick ofta snabbt svar. Jag tror att det är individuellt och beror på deras datavana och hur man ska göra för att uttrycka sig i skrift ?? Hur lärarna vågar använda datorn som redskap.  Men ofta fungerar det ganska bra. Hittills tycker jag det...

Utloggad Zaryla

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
Distansutbildning
« Svar #15 skrivet: mars 15, 2006, 14:50 »
Gorm skrev:
En undesökning (gjord på en lärarutbildning på distans vid Göteborgs universitet) .......

Hoppsan... inte då märkte jag det av dom lärarna jag hade i Gbg. Man fick ofta snabbt svar. Jag tror att det är individuellt och beror på deras datavana och hur man ska göra för att uttrycka sig i skrift ?? Hur lärarna vågar använda datorn som redskap.  Men ofta fungerar det ganska bra. Hittills tycker jag det... Men håller med om att bra om läraren kan uttrycka sig i skrift så att vi elever kan få god behållning av svaren ...

Utloggad helenasofia

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
arkeologiinriktning
« Svar #16 skrivet: februari 17, 2007, 15:22 »
Ni verkar ha bra saker att komma med, och är grymt insatta - därför passar jag på att ställa en fråga; är arkeologiinriktningen på högskola/univeritet väldigt svår och komplicerad?  :-X
peaceout.