Bures Spaceromancer !
I relation till vad talar Du här om "nyandliga trumresor"? Är det i förhållande till "New Age", så är Du "ute å kjöre".
Är det i förhållande till de noaidier som missionärerna beskrev i prästrelationerna? Prästrelationena bygger på ett fåtal originalupplysningar med lite tillägg här och där, gjorda av missionärer som beskrev de samiska noaide-traditionerna som djävulens verk. (Djävulen är en kristen uppfinnelse
). Alla var de besatta av uppsåtet att göra slut på "fanskapet". I backfickan hade de tortyr och bålbränning och bränning av de samiska trummorna. Prästrelationerna är ytliga data utan insikt i vad som verkligen föregick i de samiska siidaerna. Prästrelationerna är sekundära källor. Ändå kan man - med nitid läsning - och helst med samisk förankring i språk och kultur utläsa en hel del av dem.
Trots alla vedervärdigheter och förföljelser så har de samiska noadietraditionerna överlevt. Man gick under jorden med sina kunskaper. Detta vet jag. Här är för litet utrymme till att gå in i detalj på hur jag kan veta det ... Det finns dock dokumenterat, t.ex. Juha Pentikäinen i Kalevala Mythology: "In the 1970s, I still had the opportuniy to observe how a community in Norwegian Lappland chose a sage in order to replace an aging noaidde." Eller Lars Pirak som berättar om samiska noaidier på 1900-talet - främst kvinnliga...
Jag är övertygad om att också andra än noaidien i tidigare tider under lättare former av "trans" deltog i noaide-samlingar av olika slag. (Närmaste ord för "trans" på samiska skulle vara "nagir"= sömn, man går till Nagirvárri, "Sömnberget" när man drömmer; på finska finns uttrycket "langeta loveen", speciellt om samiska noaidiers transtillstånd, "lovi" betyder "lucka", "öppning", "skåra", "skär", "fontanell"!) Man kan helt enkelt inte joika och lyssna till trumman utan att påverkas. Det är också klart att det var och är den erfarna noaidien som har förmågan att gå i djup trans och ta hand om "svåra fall". Så är det och har alltid varit. Till detta har och hade noaidien ofta hjälp inte bara av veahkevuoiŋŋat (hjälpandarna), utan också av andra människor.
För att nämna något ur "prästrelationerna".
Knud Leem (som nämner "Shjarak", två kvinnliga medhjälpare till en manlig noaidi) berättar:
Efter att noaidien har fallit i dvala skall
"en qvindis Person træde i hans sted og Joige og Runne ind til at han opvaagner igjen, som skal være lært der til, af hannemn eller andre Noider, og helst skal være en ugift som er Een pige om den er saa nær og kan findis, thi hun skal med sin konst op leede hannem hvor han er bleven af, ellers døer hand under den dualle om hun finder hannem icke, og Naar Noiiden saaledis giør, at hand Runner sig i Dvalen, kaldis det på finsk "Die Ziammeli". På samisk de tjangali av tsjangat som betyr smyge, dukke under. Og dette ord betyder saaledis som hand skulle ducke under, lige under vand eller under jorden og som ned under til helvete, eller hand ducker under konsten, for at hente viisdom, og faa svar om det som han agter at Erfare, og at faa vite hvorledis det er fatt med det hand vil vite. Og den qvinde som da er træd i hans sted, saa skal hun Joige og Runne saa lenge at hand op vogner igjen."
Att "runne" betyder att slå på trumman.