Är det någon här som kan något om sprickzonsbildningar efter meteoritnedslag och hur dessa påverkar sedimentera bergarter som bildats ovanpå sprickorna?
Vissa geologer menar att dessa sprickor orsakat sättningar längre upp i lagren och detta har lett till formandet av grottor och slukor som når ned till grundvatten (s.k. cenoter) under senare tid. [...] ...hur kalksten påverkas av sättningar som ligger ett några hundra meter under nuvarande markyta.
Jag är knappast någon expert på detta men som geolog får jag väll försöka svara något. Impactgeologi var något som diskuterades en hel del under geologiutbildningarna, kanske för att Sverige varit förhållandevis starkt innom detta forskningsfält (rätt rikligt med kratrar har hittats här). Dock är jag lite osäker på din fråga. Vad är det du vill veta mer om? Är det själva nedslagets verkan; tektonik i kalksten avsatt över rörelseoner eller är det kanske främst själva grottbildningen som intresserar dig? Som specialinriktningar ligger dessa fält en bit ifrån varandra.
Ett par geologer som sysslat med impactgeologi i Sverige är Mauritz Lindstöm och Ilka von Dalvik på Stockholms universitet, men jag är osäker på hur aktiva de är nu. De är också duktiga tektoniker och sedimentologer så jag antar att någon av dem borde vara lämplig att fråga.
Min egen kommentar till det du skriver är att det
låter rimligt: Att sprickzonen löper koncentriskt med nedslagskraterna låter hursomhellst som ett starkt argument för att sprickzonen verkligen har sitt ursprung i nedslaget, eftersom sprickor då bildas radiellt och koncentriskt. Set är inte ovanligt att djupa sprickzoner bildade efter impacter (och sprickzner överhuvud taget) fortsätter att vara aktiva rörlesezoner lång tid efter deras ursprungliga bildande, så att dessa rörelsezoner skulle orsakat sättningar och sprickbildningar i den senare sedimenterade kalkstenen är också rimligt (och ja, överliggande sediment som kalksten påverkas lätt av underliggande rörelsezoner och sprickbildningar). I sin tur leder sprickbildningar i kalksten till vattentransport vilket öppnar dörren för grottbildning och kartsfenomen av den typ du beskriver.
Är däremot lite osäkrare på hur du menar att bildandet av cenoter skulle ha påverkats av "strategier vid klimatförändringar". Menar du att de delvis formats av mänsklig hand?