Har själv träffat på flera stockbåtar som ligger och dräller i skjul och gårdar på olika ställen. Ofta tillhör de någon hembygdsförening. Tittar man i bygdeböcker och liknande så finns där nästan alltid någon uppgift om att den och den har hittat någon stockbåt vid torvtäckt, uträtningar av vattendrag, vid sänkningar av sjöar och liknande. Merparten av dessa båtar är dock idag borta. Även de som är bevarade är för det mesta okonserverade och riskerar att med tiden falla sönder. De flesta av de här båtarna är också odaterade.
Stockbåtar tycks ha tillverkats under långa tider. I Pesse i Holland har man t ex daterat en till mellan 6000 och 7000 f Kr.
Jag vet inte vilken som är Sveriges äldsta, en uppgift jag sett skulle vara en från Strö på Kålland från ca 1000 fKr:
*
http://nebelong.se/torehartung En annan som skall vara äldst i norra Sverige är från Hälsingland och också daterad till bronsåldern:
*
www.halsinglandsmuseum.seOm jag minns rätt så har Göteborgs stadsmuseum någon båt i gömmorna som är nästan lika gammal.
Stockbåtar har använts fram i 1800-talet på vissa håll. Enligt uppgift skall de vara väldigt svårdaterade rent typologiskt eftersom de ofta liknar varandra över tid.
Ett sätt att få en viss hållhake på åldern är ju att titta på vilket träslag de är gjorda av. Då kan man ju utesluta de tidsperioder då just det träslaget inte växte i vårt land. Jag har också hört att båtar av ek är från järnåldern och framåt eftersom det var lättare att bearbeta det hårda ekträt med järnredskap.
Vissa stockbåtar har också pollendaterats (med pollen från de avlagringar båten låg i).
Sedan tillkommer som sagt dendro och C14 när sådana låter sig göras.
Måste för skojs skull också bifoga
en länk från Skinnskattebergs kommuns hemsida där man just diskuterar vilken som är Sveriges äldsta stockbåt.