Författare Ämne: Stenåldersbåtar förstörda i brand???  (läst 8641 gånger)

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Stenåldersbåtar förstörda i brand???
« skrivet: april 24, 2007, 23:53 »
Hittade detta i DN är det någon som vet något mer? Enligt notisen rör det sig om ett par stockbåtar som skall vara från stenåldern men mig veterligen skall det inte ha hittats några kompletta sådana från stenåldern och om det gjorts det varför ligger de i så fall i ett skjul någonstans i Ånge?

Magnus Reuterdahl

Citera
Stenåldersbåtar förstörda i brand

Två stockbåtar från stenåldern och en kyrkdörr från 1600-talet blev lågornas rov när ett timrat magasin på hembygdsgården i Fränsta, öster om Ånge, på tisdagseftermiddagen brann ner till grunden.

Magasinet var byggt på 1600-talet och inrymde många antika föremål som tillhörde Torps hembygdsförening.

Utöver de uråldriga stockbåtarna och kyrkdörren förstördes även flera gamla slädar tillsammans med mängder av andra oersättliga föremål, skriver lokala medier.
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Heimdahl

• Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Stenåldersbåtar förstörda i brand???
« Svar #1 skrivet: april 25, 2007, 07:50 »
Vet inget alls om båtarna från Ånge, men det får mig att tänka på en annan sak. För några år sedan blev jag kontaktad av en hembyggdsförening i Värmland (Fryksta-trakten har jag för mig) som undrade vad de kostade att låta datera en stockbåt, och hur det kunde låta sig göras. Jag berättade om 14C och dendrodatering (men tydligen skulle deras båt vara konserverad med något ämne som innehöll en kolförening så 14C var antagligen olämpligt här.) och vad det brukade kosta, men det verkade vara för dyrt för föreningen för jag hörde inte av dem igen. Mannen jag talade med trodde i alla fall att båten kunde vara gammal.
Detta får mig att ana att det ligger stockbåtar och dräller i skjul och gårdar ute i landet som de som känner till båtarna ofta tror är gammla. Hur gamla de kan vara har jag ingen aning om. Någon som vet när stockbåtar tillverkats?

Utloggad Piankhy

• Gode
  • Antal inlägg: 2 463
« Svar #2 skrivet: april 25, 2007, 11:07 »
Har själv träffat på flera stockbåtar som ligger och dräller i skjul och gårdar på olika ställen. Ofta tillhör de någon hembygdsförening. Tittar man i bygdeböcker och liknande så finns där nästan alltid någon uppgift om att den och den har hittat någon stockbåt vid torvtäckt, uträtningar av vattendrag, vid sänkningar av sjöar och liknande. Merparten av dessa båtar är dock idag borta. Även de som är bevarade är för det mesta okonserverade och riskerar att med tiden falla sönder. De flesta av de här båtarna är också odaterade.

Stockbåtar tycks ha tillverkats under långa tider. I Pesse i Holland har man t ex daterat en till mellan 6000 och 7000 f Kr.
Jag vet inte vilken som är Sveriges äldsta, en uppgift jag sett skulle vara en från Strö på Kålland från ca 1000 fKr:

*http://nebelong.se/torehartung

En annan som skall vara äldst i norra Sverige är från Hälsingland och också daterad till bronsåldern:

*www.halsinglandsmuseum.se

Om jag minns rätt så har Göteborgs stadsmuseum någon båt i gömmorna som är nästan lika gammal.

Stockbåtar har använts fram i 1800-talet på vissa håll. Enligt uppgift skall de vara väldigt svårdaterade rent typologiskt eftersom de ofta liknar varandra över tid.
Ett sätt att få en viss hållhake på åldern är ju att titta på vilket träslag de är gjorda av. Då kan man ju utesluta de tidsperioder då just det träslaget inte växte i vårt land. Jag har också hört att båtar av ek är från järnåldern och framåt eftersom det var lättare att bearbeta det hårda ekträt med järnredskap.
Vissa stockbåtar har också pollendaterats (med pollen från de avlagringar båten låg i).
Sedan tillkommer som sagt dendro och C14 när sådana låter sig göras.

Måste för skojs skull också bifoga en länk från Skinnskattebergs kommuns hemsida där man just diskuterar vilken som är Sveriges äldsta stockbåt.
« Senast ändrad: april 25, 2007, 11:22 av Micke »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Heimdahl

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #3 skrivet: april 25, 2007, 11:20 »
Intressant! Låter som att de drällande stockbåtarna är ett framtida projekt att ta sig an för någon hugad. Vore också intressant att få veta lite om stockbåtsanvändning i senare tid.

Utloggad Heimdahl

• Avslutat konto
  • Veteran
« Svar #4 skrivet: april 25, 2007, 11:25 »
Tittar man i bygdeböcker och liknande så finns där nästan alltid någon uppgift om att den och den har hittat någon stockbåt vid torvtäckt, uträtningar av vattendrag, vid sänkningar av sjöar och liknande.

Det där är intressant! Om uppgifterna skule vara tillförlitliga så kan man ju kanske ungefärligen datera något fynd stratigrafiskt genom att titta närmare på beskrivningar av fyndplatsen eller vad man vet om den aktuella torvbrytningen. (Nu pratar jag inte om exakta dateringar, men det borde i allafall gå att göra uppskattningar om vilket årtusende båten deponerats.)

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #5 skrivet: april 25, 2007, 11:39 »
Ja, att det var "stenåldersbåtar" just som förstördes i branden har nog utgått från en utsaga från hembygdsföreningen (inget ont om sådana föreningar, är själv med i en) på platsen, är nog tveksamt om någon riktig datering var gjord. För visst har stockbåtar använts långt fram i tiden. På 1930-talet hittade man en liten stockbåt i mina hemtrakter i Sundby i Spånga i nordvästra Stockholm. Den låg länge på stadsmuseet men p.g.a. taskig konservering blev den bara smulor såsmåningom. På grund av det sätt som denna båt var deponerad bedömdes den till vikingatid eller möjligen medeltid. Fyndplatsen ligger nära Sundbystenen, en runhäll, där var ett litet sund fram till vikingatid, sedermera en å. Under stenåldern var det rätt stora fjärdar här i en ytterskärgård, så en såpass liten stockbåt känns inte sannolik i den miljön.

/Mats

Utloggad David

• Stammis
  • Antal inlägg: 256
« Svar #6 skrivet: april 25, 2007, 12:26 »
Finns många registrerade stockbåtar i alla fall.

Om man fritextsöker på stockbåt datering. Om man söker på "stockbåt datering" eller "stockbåt daterad" så får man kortare listor med uppgift om dateringar i förekommande fall.

Såg en som var påstått daterad till 2500fKr (Farstorp 112:1 - inte mycket till källhänvisning på dateringen dock).

Utloggad Jerrark

• Veteran
  • Antal inlägg: 797
« Svar #7 skrivet: april 25, 2007, 14:41 »
Skall man döma efter den kommun jag bor i så verkar det som om huvuddelen av alla stockbåtsfynd är oregistrerade. Jag känner bara till ett par registrerade fynd (varav ett in situ, kvar på sjöbottnen) men däremot minst ett par tiotal oregistrerade, dels från hembygdsböcker, dels från andra källor. Några är bevarade och i ett par av de fallen är fyndplatsen osäker. Om detta är typiskt för resten av Sverige så innebär det ett ganska stort, men tyvärr till viss del förkommet, båtmaterial. En större stockbåtsinventering i vårt land skulle vara ett vällovligt företag.
Jag tror inte att någon av stockbåtarna i min kommun är daterade.

Utloggad Reuterdahl

• Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
« Svar #8 skrivet: april 25, 2007, 14:43 »
Tänk vad en liten notis kan bringa fram ;D, själv var jag i det närmaste helt ovetandes om dessa stockbåtar

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Johan

• Medlem
  • Antal inlägg: 62
« Svar #9 skrivet: april 25, 2007, 20:01 »
Vi pratade lite i förbigående om stockbåtar på museet för någon vecka sedan och efter vad jag förstod så finns det uppgifter om ganska många stockbåtar här i Östergötland. Hur många av dessa som är daterade sak jag låta vara osagt, men de blir ju inte mindre intressanta för det. Bara det faktum att samma båttyp använts under många tusen år är ju värt en alldeles egen studie.

/ Johan

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #10 skrivet: april 26, 2007, 09:58 »
Intressant är också att konstatera att båttypen har använts över nästan hela världen, t ex i Afrika, Nord- och Sydamerika, Oceanien, ja än idag förekommer den på många håll.
På sina håll har också stockbåtarna varit förvånansvärt stora, mellan 20 och 30 meter har nämnts. Vissa båtar tycks ha haft plats för uppemot 50 man.

Om jag inte missminner mig så finns det en stockbåt i Göteborgs stadsmuseums samlingar som är 11 meter lång, en av de längsta i Europa (det stod om den i ett gammalt nummer av Fynd, skall försöka leta rätt på numret ifråga).

Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
« Svar #11 skrivet: april 26, 2007, 11:06 »
För en del år sedan hittade jag en halvfärdig stockbåt på en strand på norra Island. Den måste ha sköljts iväg av någon sibirisk flod, så ännu omkring 1980 fanns det tydligen folk som byggde stockbåtar någonstans i Sibirien.
Jag har själv sett stockbåtar i bruk i Mexiko och på Nya Guinea.

Utloggad Piankhy

• Gode
« Svar #12 skrivet: april 27, 2007, 12:12 »
Man kan ju också konstatera att stockbåten är ett populärt tema för experimentell arkeologi, rekonstruktioner, turism och annat även idag i vårt land.
Ett ställe där man kan vara med och både bygga och åka stockbåt är Ekehagens forntidsby i Åsarp:

http://www.ekehagensforntidsby.r.se/Foton/Rundvandring/stockbatar.htm

Ju äldre desto bättre.