Jag tycker som du förstår INTE att vi skall stoppa utvecklingen nu, däremot anser jag att det är rimligt att privata företag får stå för sina egna kostnader. Inte minst skulle det bli konstigt om byggkostnaderna skulle bli lägre i Sverge än i andra länder av den anledningen att staten här bjuder på att gräva bort fornlämningar i vägen för exploateringen. Det finns säkert många andra sätt staten kan gynna byggföretag på, men jag tycker inte att vi skall börja schakra med fornlämningarna. Det är nog bra att man tänker sig för både en och två gånger innan man ger sig på en fornlämning, det skall liksom vara absolut nödvändigt innan man gör det, tycker jag.
Angående drastiskt minskade pengar på arkeologi, med ditt föreslagna system, så är det bara att titta på hur det ser ut idag, när länsstyrelserna skall betala med sina egna pengar i fall då det rör sent upptäckta fornlämningar och privatpersoner som får hjälp. Där kan man prata snåla budgetar...
I huvudsak är det en bra lagstiftning vi har, men jag håller med om att det är ett prolem att somliga bryter mot den, ibland även systematiskt. Det är dock en fråga för polisen och det är en fråga som jag tycker staten borde satsa mer pengar på att beivra...
/Micke