Ja, att förmedla budskapet är ju bara den sista tredjedelen av ett riktigt museums ansvar.
Det första är ju att samla in föremål och kunskap. Detta sker bl.a. genom inventeringar, utgrävningar, insamling av föremål och samtidsdokumentation.
Det andra är att vårda det man samlat. Här kommer vi in på sådant som katalogisering, konservering och arkiv-, biblioteks- och magasinskostnader inkluderande sökbarhet, utrymme och klimat.
Det tredje är att förmedla det man samlat. Detta görs genom exempelvis utställningar, skolverksamhet, föreläsningar, produktion av artiklar, böcker och filmer, skyltning av sevärdheter och andra publika satsningar.
Tyvärr ser ju de flesta politiker endast vissa delar av den sista tredjedelen i uppdraget, vilket gör att deras satsningar slår fel eftersom de inte förstår vad ett museum egentligen gör. Att enbart räkna ut kontaktkostnaden ger sålunda ingen rättvis bild av ett museums kostnader och hur väl museet sköter sitt uppdrag.
Hälsningar
Gunnar