Omröstning

Ska det vara fri entré på statliga museer?

Ja
37 (84.1%)
Nej
6 (13.6%)
Vet ej
1 (2.3%)

Antal personer som röstat: 43

Omröstningen har avslutats: oktober 28, 2006, 12:06

Författare Ämne: Fri entré på museer försvinner  (läst 10641 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fri entré på museer försvinner
« Svar #20 skrivet: oktober 28, 2006, 12:06 »
Jag har skapat en omröstning i anslutning till denna tråd. Rösta på!

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Fri entré på museer försvinner
« Svar #21 skrivet: november 05, 2006, 11:38 »
Stockholms kommunala museer (Statsmuseet, Medeltidsmuseet och utställningsdelen av Kulturnhuset) kommer även i fortsättningen att ha fri éntre.

Läs mer i DN.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Fri entré på museer försvinner
« Svar #22 skrivet: november 07, 2006, 08:22 »
Som Sven Lagman var inne på tidigare i tråden, är det någon som vet om det finns något statistiskt underlag gällande vilka de nya grupperna besökare på museerna är? Jag vet att det finns museer som även räknat de som endast gått till cafeterian eller resturangen. Vidare hur har detta slagit mot museer som inte fått statlig erättning för att täcka gratis entré. Många museer har dessutom inte varit helt gratis under perioden, utan har haft tillfälliga utställningar som varit avgiftsbelagda, hur har besöksmängden på dessa varit i jämförelse med de delar som varit gratis etc.

Personligen tycker jag inte att det är helt fel att ett inträde, sedan kan modellerna för detta vara olika. T ex som det borgliga förslaget att alla under 19 går in gratis eller som man gjort vid Jönköpings läns museum att det gratis vintertid.

Jag tror att det är lättare att kritisera och att ställa krav om ett besök är kopplat till en synlig entréavgift. Är man nöjd kommer man tillbaka är man missnöjd kommer man inte. Detta måste givetvis kopplas till en debatt om varför det kommer fler eller färre besökare, dvs är utställningen giltig, sker det någon förändring (uppdateras förändras utställningarna i rätt mängd).

//Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
personliga reflektioner
« Svar #23 skrivet: november 08, 2006, 17:23 »
Jag är glad att man bestämde sig för att ha gratis inträde till muséerna!

Tidigare om avgiften var hög så gick jag slaviskt och läste på allt som gick att läsa och tittade på allt som gick att titta på, vilket gjorde att jag  ofta inte hann med allt på samma dag. Minnena av det jag försökt ta in blev också fragmentariska. Detta frenetiska kunskapsinhämtande kanske kan kännas igen från museibesök utomlands eller i andra delar av landet då man också går och knäpper allt med kameran eftersom man inte vet om man någonsin kommer tillbaka.

Nu när jag vet att jag kan komma tillbaka, så blir alla museibesök trevligare både för mig och dem jag går med.

Som ett alternativ till gratis skulle jag lugnt kunna tänka mig en avgift på 10-20kr, alternativt att man fick lämna en frivillig avgift. Om man då tycker att det skulle bli för stora kostnader för för små intäkter så kanske gratis ändå är ett bra alternativ för att få välbesökta muséer?

Tankar kring nya besökskategorier: Jag tror självklart att många redan tidigare besökare som exempelvis jag, börjat gå mer frekvent på muséerna. Men att ha gratis inträde öppnar ändå upp för nya kategotier.

Det dröjer kanske ett par år eftersom många säkert inte ens tagit in att det är gratis inträde då denna information ligger utanför deras uppdateringsområde. Kanske information från skolan kan ändra på det? På min tid hängde hängde även skolkare på bibblor, även om skolk inte är något att eftersträva.

Av de som fikar kanske inte alla gått runt på utställningarna, men de är stor chans att det gör det en dag.

I övrigt så tycker jag att det är självklart att alla som vill ska kunna ta del av kultur och forskning och gillar inte alls akademiker som inte anstränger sig för att förmedla sin kunskap till allmänheten. Det är en skyldighet man borde ha särskillt då forskning eller kunskapsförvaltning finansieras av staten.

/Sanna

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Fri entré på museer försvinner
« Svar #24 skrivet: november 12, 2006, 11:26 »
Debattartikel i AB rörande den fria entréns vara eller inte vara

Aftonbladet

//Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Soe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
Fri entré på museer försvinner
« Svar #25 skrivet: november 15, 2006, 22:10 »
Notis i DN om Historiska som vill ha kvar fri entré efter årsskiftet:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2374&a=589054&previousRenderType=1

Sponsorer är kanske ett alternativ: Det lär bli många intressanta teman på gott och ont.

Åt stenåldersmänniskorna tillräckligt med omega3 produkter? Rakhyvlar under bronsåldern, rusdrycker under järnåldern, vad rökte man på medeltiden? Självklart har det funnits en Europeisk union så långt tillbaka man kan komma och alla har alltid ätit snabbmat och druckit brun bubbelläsk inklusive dinosaurierna.

/Sanna