Författare Ämne: FMIS Fornsök  (läst 13079 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
FMIS Fornsök
« skrivet: oktober 10, 2006, 08:15 »
Idag lanseras den publika versionen av det digitala fornminnesregistret, FMIS Fornsök. Fornsök innehåller information om över 1,5 miljoner lämningar från stenålder fram till 1900-tal. Denna version är en testversion så kom gärna med synpunkter och kommentarer.

http://www.kms.raa.se/fornsok

Läs pressmeddelandet här. [raä.se]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
FMIS Fornsök
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2006, 10:48 »
Jag testade att göra en enkel sökning på agrarhistoriska lämningar (surprise?) i min hemsocken. Det jag stör mig på är att fastighet/trakt ej framgår av träfflistan samt att det tog en stund att hitta den scannade sidan ur inventeringsdagboken när man väl började kika på träffarna.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
FMIS Fornsök
« Svar #2 skrivet: oktober 10, 2006, 11:08 »
Vi har tyvärr inte uppdaterade data för fastighet/trakt per fornlämning i FMIS. Sådan data kostar mycket att köpa från LMV och kontinuerligt uppdatera.

För de fornlämningar som kommit in från RAÄ:s reguljära inventeringar finns det i systemet ibland fastighet/traktuppgift men dessa är gamla (från inventeringstillfället som ju kan vara 70-80-tal)  och om det då skett fastighetsombildningar så kan de vara direkt felaktiga. Därför så har vi valt att inte visa dessa. Fastighetsbeteckningar är också känsliga pga PUL (om man gör dem systematiskt sökbara).

Sedan är ju tanken att under nästa år få in en integrerad karta så att man får en spridningsbild direkt kopplad till varje träfflista (och kan söka direkt via karta). Jag hoppas vi kommer att få pengar för det i budgeten i alla fall.

När det gäller de skannade bokuppslagen - skulle de bli enklare att hitta dem om Referenser visades direkt och man inte behövde klicka på Visa?

/David

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
FMIS Fornsök
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2006, 11:20 »
Sitter inte vi alla antikvariska tjänstemän i lantmäteriets klor... Men en angivelse av trakt borde inte påverkas så ofta, och om man fick fram den i träfflistan så tror jag att många användare ute i bygderna skulle bli glada. Eller kan man snäva in genom att använda sig av ortnamn på söksidan? Jag kunde inte testa just nu eftersom vi verkar ha lite problem med vårt nätverk för ögonblicket, men jag återkommer asap.

Jag skulle gärna se referenser direkt... Men det är ju bara min åsikt och jag klarar sällan av att förhålla mig till en lämning jag inte sett utan att först ha kollat upp vad som står i inventeringsboken.

För övrigt är det djäkligt bra att tjänsten nu är igång, då är det bara att få folk att hitta den åxå!
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
FMIS Fornsök
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2006, 11:50 »
Tror inte det är ert nätverk Leif. Just nu går Fornsök på knäna - det där pressmeddelandet verkar ha fått massor med människor att klicka på Fornsöklänken - vi hade nyss 411 samtidiga användare på tjänsten!!

Vi får nog skaffa fler servrar om det här fornminnesintresset håller i sig! Ett angenämt problem isåfall.

Traktnamn? Det har du rätt i - de ändras ju inte på samma sätt som fastighetsbeteckningarna.

Hmm, vi kanske kan korsreferera FMIS mot LMV:s Ortnamnsdatabas på något sätt. Tål att tänkas på - vi skulle vilja göra någon tjänst kopplat till ortnamn hursomhelst då det är ett av de kulturarv som vi får mest frågor om från allmänheten.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
FMIS Fornsök
« Svar #5 skrivet: oktober 11, 2006, 14:07 »
Ja, jag tror faktiskt att det kan vara klokt att skaffa fler servrar. Fornminnesintresset runt om i vårt land är större än man kan tro. Det som avhåller många från att använda fornminnesregistret i sina olika versioner har alltid varit den begränsade tillgängligheten. På den tiden FMR bara var tillgängligt som dåliga kopior av inventeringsböckerna på diverse museer, så var det oöverskådligt för alla utom de mest inbitna. Det har under de senaste tio åren funnits en hel del versioner av FMR/FMIS tillgängliga för de med rätt kontakter, men problemen har ofta varit långsamhet, brister i sökbarhet eller geografiska begränsningar. För stunden är det överbelastningen av Fornsök som avhåller alla intresserade från att använda tjänsten i den utsträckning de skulle önska.

För stunden är det överbelastade Fornsök närmast oanvändbart för mig, då jag har tillgång till upp till sex olika tidigare versioner av FMR/FMIS beroende på vid vilken dator eller vilket skrivbord jag sitter  :) , så jag har inte kommit mig för att verkligen testa hur bra Fornsök är och vilka önskemål jag skulle ha. Det naturliga är dock att alla slags geografiska avgränsningar ska vara möjliga, d.v.s landskap, län, kommun, härad, socken och församling.

Vilket är det egentligen som avses med socken i Fornsök? Är det nuvarande verklig församling eller tidigare församling vid kyrkans skiljande från staten eller äldre sockentillhörighet eller t.o.m. en kompromiss mellan dessa olika begrepp? På de senaste fem åren har ju kaoset i socken/församlingsbegreppen blivit allt värre.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
FMIS Fornsök
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2006, 14:41 »
Som sagt håller intresset i sig så får vi defintivt utöka vår kapacitet. Mycket intern diskussion om serverkapacitet på RAÄ just nu...

De geografiska villkoren man kan söka på är Landskap-Socken, Län-Kommun, och Ortnamn (sökning inom 500m radie från ortnamnspunkten).

Sockentabellerna som används är Antikvarisk-topgrafiska arkivets sockenlista som finns publicerad i bl.a. "Förteckning över städer och socknar" (senaste upplagan från 1999). Samma sockenindelning används i alla RAÄ:s digitala system. Vad gäller sockengeometrierna är de baserade på de från LMV:s geodatabank men indexerade mot ATA:s sockentabell och med diverse geometriska fel korrigerade och fullständigt ytbildat för att underlätta GIS-analyser.

Svenska kyrkans nuvarande församlingsindelning är inget vi i FMIS (däremot Bebyggelsregsitret min sina kyrkor) indexerar mot och inte heller härader. Däremot skulle vi gärna se att de digitala häardskartorna rektifieras och då kan användas som kartbakgrund (men det är en resursfråga) - jag vet att t.ex. O-län har gjort så.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
FMIS Fornsök
« Svar #7 skrivet: oktober 14, 2006, 11:52 »
För den som hellre vill använda Google maps (om man t ex sitter vid en dator som inte har tillgång till Google earth) går det att klistra in länken till Google earth i sökfönstret. Tänk dock på att Google maps endast kan hatera 65 objekt samtidigt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
FMIS Fornsök
« Svar #8 skrivet: november 08, 2006, 21:49 »
Nu har det ju gått ett par veckor och nyhetens behga har väl klingat av. Är Fornsök fortfarande användbart?

Utloggad Widsith

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
FMIS Fornsök
« Svar #9 skrivet: november 09, 2006, 02:51 »
Det är i högsta grad användbart. Nu behöver jag inte hålla ned diverse tangenter och klicka på uppdateringsknappen för att göra mer än en sökning, och dessutom kommer den lilla bilden på scannat dokument upp automatiskt.  Snabbt går det också.
Gjorde reflektionen att det för några år sedan tog mig 8 månader att få ett svar från ett lokalt museum om någon registrerad fornlämning fanns på en viss plats, en process i vilken jag också blev orättvist utskämd i media av en här icke namngiven arkeolog från RAÄ, men nu kan jag få ett svar på en millisekund. Det går framåt!

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
FMIS Fornsök
« Svar #10 skrivet: november 09, 2006, 21:12 »
Widsith: Hade du besökt Lst eller ditt lokala Länsmuseum så hade du kunnat söka själv i FMIS. Eller så hade du kunnat kontaktat oss på Fornminnesregistret. Jag kan lova att några 8 månader hade du inte behövt vänta!

/Urban

Utloggad Widsith

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
FMIS Fornsök
« Svar #11 skrivet: november 10, 2006, 10:23 »
Citat från: "Urban"
Widsith: Hade du besökt Lst eller ditt lokala Länsmuseum så hade du kunnat söka själv i FMIS. Eller så hade du kunnat kontaktat oss på Fornminnesregistret. Jag kan lova att några 8 månader hade du inte behövt vänta!

/Urban

Nja, så här gick det till: En filosofie doktor hade 1987 skrivit en bok som behandlade platsen, vilket jag kom att tänka på när jag 15 år senare hörde att platsen skulle exploateras. Jag tog kontakt med författaren, och vi kom överens om att han skulle ta kontakt med länsantikvarien, och jag med landskapsmuseet. Jag inspekterade platsen och tyckte mig då se stenpackningar m.m. Sålunda skickade jag en förfrågan till museet tillsammans med en karta med platsen utmärkt, för att ta reda på om det fanns några registrerade fornlämningar där. Efter 1 månad ringde jag museet och fick veta att man ej emottagit någon försändelse från mig. Jag skickade en ny förfrågan med karta. Efter 3 månader ringde jag igen och fick nu veta att försändelsen kommit fram, men tappats bort. Jag ringde 1 månad senare, försändelsen hade hittats och jag kunde få ett svar ganska snart. Detta fick jag brevledes, men det enda som stod var att jag skulle markera stället på den bifogade kartkopian och skicka tillbaka. Jag gjorde detta, och berättade samtidigt om filosofie doktorns bok. Och sedan var det helt tyst i 3 månader. Datumet då platsen skulle börja bearbetas av Vägverket närmade sig, och då jag tyckte att jag inte fick någon respons från museet så skrev jag en debattartikel i den lokala tidningen om platsen och vad där kunde finnas. DÅ svarade ansvarig för utgrävningar och sade att detta inte alls var okänt utan att en viss filosofie doktor redan för sisådär 8 månader sedan upplyst om detta. RAÄ:s ansvarige sade att utgrävningar hade företagits för månader sedan, så min debattartikel var rätt onödig.

Med detta som bakgrund är jag som kanske förstås väldigt tacksam över att jag nu själv kan söka efter registrerade fornlämningar på nätet.

Utloggad exm

  • Medlem
  • Antal inlägg: 68
FMIS Fornsök
« Svar #12 skrivet: november 10, 2006, 10:45 »
Widsith:
Fornminnesregistret har varit allmänt tillgängligt även före FMIS, i form av kartor och pärmar på Länsmuseer och Länsstyrelser. Allmänheten har haft möjlighet att besöka eller på annat sätt kontakta dessa institutioner för att få ut uppgifter. Du ska inte behövt vänta månadsvis på svar i normalfallet, möjligen har du råkat ut för undantaget som bekräftar regeln.

Lars Lundqvist:
Citera
Nu har det ju gått ett par veckor och nyhetens behga har väl klingat av. Är Fornsök fortfarande användbart?

 
Varför skulle det inte vara användbart nu? Har du redan gjort alla möjliga sökningar du har behov av eller...?  :?

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
FMIS Fornsök
« Svar #13 skrivet: november 10, 2006, 19:43 »
Widsith: Ja jag förstår problemet med ditt ärende.  

/Urban

Utloggad Lars Lundqvist

  • Stammis
  • Antal inlägg: 185
    • arkland
FMIS Fornsök
« Svar #14 skrivet: november 10, 2006, 20:13 »
exm: Jag är mest nyfiken på vad man tycker om Fornsöks-tjänsten. Det blev så tyst... men det är väl tecken på att det funkar och fyller ett behov!

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
FMIS Fornsök
« Svar #15 skrivet: november 10, 2006, 23:00 »
Ett problem som kan uppstå med Fornsök är att gemene man använder tjänsten för att söka efter lämningar vid exploatering, istället för att kontakta Lst. Problemet kan ju tex uppstå när det gäller fornlämningar som har osäker utbredning (parantes R) som tex boplatser, boplatsområden men även gårds-/bytomter.

/Urban

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
FMIS Fornsök
« Svar #16 skrivet: november 11, 2006, 08:58 »
Urban-> Det är väl närmast ett pedagogiskt problem. Tanken är ju att man inför en exploatering skall söka tillstånd hos länsstyrelsen. Det primära är ju inte huruvida det finns några kända lämningar på platsen, utan om det kan tänkas finnas någon lämning på platsen, känd eller okänd.

Kanske kunde man tänka sig att det i anslutning till fornsök även fanns snabblänkar som upplyste om vad man skall göra vid exploatering och att det inte räcker att kolla fornsök (fast det kanske redan finns, har inte kollat så noga)...

Grundtanken, att alla skall ha tillgång till vårt gemensamma kulturarv, är ju ändå något mkt bra med fornsök!  

/Micke

Utloggad Urban

  • Stammis
  • Antal inlägg: 130
FMIS Fornsök
« Svar #17 skrivet: november 11, 2006, 20:18 »
Jo jag tycker också det är bra med Fornsök! Jag ville bara uppmärksamma problemet!

/Urban

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
FMIS Fornsök
« Svar #18 skrivet: november 12, 2006, 11:04 »
Nu har jag varit och kollat lite noggrannare! Så här står det på första sidan:
Citera
FMIS Fornsök ska inte användas för att planera markingrepp. Vill du veta om det finns fornlämningar på en viss fastighet, och hur du i så fall ska agera, ska du kontakta din länsstyrelse.


Jag tycker att det hela är utmärkt, framför allt gillar jag exportfunktionen till Google Earth! Det går enklare och snabbare att göra uttag den vägen, än att plocka ut en socken ur FMIS för att sedan plocka in i ArcView, om man bara vill ha en snabb överblick.

Om inte all info blir tillgänglig för allmänheten i Fornsök, kanske man kunde tänka sig att FMIS inloggningen skulle kunna användas även till Fornsök, så att man kan få den snabba överblicken i kombination med fullständig info för de enskilda objekten...

/Micke

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
FMIS Fornsök
« Svar #19 skrivet: januari 14, 2007, 10:33 »
Man har i dagarna uppdaterat fritxtsökningen så att den fungerar bättre. Man kan t ex söka på runstennummer (i den mån de är inskrivna) eller på egenskapsvärden (t ex gånggrift). Det går även att kombinera fritextsök med sökvillkor från vad?, var? och när? Testa och säg vad ni tycker.

Jag märkte även att Fornsök dök upp bland Googles annonser. Tufft!

http://www.kms.raa.se/cocoon/fmis-public/news.info

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :