Ryktessmed. Väntar du på ett synande?
Aha. Du anser att en diskussion skal utspelas som en pokerskiva. Det förklarar ju varför du inte ville ange Edgrens lilla artikel, som källa för dina tvärsäkra påståenden.
Det försvarar dock inte att du börjar argumentera ad-hominem och tillskriva folk meningar som inte tjänar något syfte som helst - annat än att smutsa till diskussionen. När sådant påtalas får du häller klargöra din kritik, eller ursäkta den.
Du kan gå på bäst du vill Boreas men om du inte kan styrka det du säger och inte bemöta kritik så kokar du soppa på en rostig spik. Jag ställer fullt relevanta frågor . Nämnda artikel gör en tolkning utifrån mynten, men istället för att säga att författaren har fel så klagar du på min kunskap om mynt. Vill du påstå att din kunskap om mynt är större än författaren så säg det och strunta i vad jag kan. Säg rakt ut att hans identifiering av mynten är fel.
Du insisterar alltså på att spela en hegeliansk ping-pong, där man bryter allt ner till svart-vitt-perspektivet, där någon har bara rätt eller bara fel.
Vad jag försökte förklara var att medelålderns numismatik är en komparativ vetenskap, där man i avsaknad på klara fakta får ange det mest sannolika, ut i från en störst möjlig kunskap.
I det här fallet har du mao. inte förstått den begränsning som ligger i det exempel du drar fram. Speciellt inte som man enbart hade fragment att utgå i från - enligt artikeln - så får man vara varsam med att dra allt för vidgående konklusioner.
Eftersom den gode Edgren INTE är numismatiker så är frågan vem som har bedömt myntfynden - och hur säkra dom är på sin
bedömning. Att det finns osäkerheter med ditt exempel - och en något större verklighet att ta hänsyn till - lär konstigt nog vara svårt att anamma. Vad du tar på rak arm och presenterar som exakta fakta, innan du vet närmare hur den numismatiska rapporten lyder. I så fall skulle du redan ha kollat med Tukka Talvio, som gjorde bedömningen...
Intill dess blir det enkla ping-pong-svaret härifrån att nej, ditt exempel räcker inte som fakta.
Sen skulle man gärna veta hur ditt exempel - i fall det går att verifiera mynten begravdes efter 1060 - berör frågan om ett evt. albigensertåg år 1050?!
Samma sak med din andra 'kritik' - där du på rak arm påstår att Gutagård anlades 1080, fast det varit i verksamhet sen Ladoga-handelns början - och finns omtalad i dom äldsta kvarvarande källor från Novgorod, anno 1015:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gutag%C3%A5rd
På det här viset kan vi hålla på länge och reda i vad som talar för och emo, men det undviker du konsekvent vare sig det gäller norska lagtexter eller frisiska mynt.
Norska lagtexter? Är det ännu ett stigma du tycker passar anledningen - eller har du någon konkret tråd att hänvisa till - med en konkret fråga du saknar svar på?!
Förövrigt kan man varmt rekommendera Edgrens och Törnbloms bok från 1992 också - kallad Finlands Historia. Här kan du åtminstone få ett rimligt grundlag för dina värderingar av trådens ämne. I likhet med Purhonen och Huurre skriver också Edgren/Törnblom en hel del om
korstågtidens fyndtomhet i SV Finland - och möjliga orsaker där till...