Författare Ämne: Göterna, vilka var de.  (läst 3720 gånger)

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
Göterna, vilka var de.
« skrivet: oktober 22, 2013, 12:23 »
Startar tråden utifrån en tanke. Att väst- respektive östgöterna har dessa namn förklaras väl vanligen att de huserar på väst respektive östkanten av Götaland. Den traditionella gränsen är Vättern. Fast utgår man från Vättern blir namnen intressanta, göterna som bor väst respektive öst om Vättern. Gaut som ordbetydelse har tolkats lite olika men en vanlig är utgjutning, vatten som rinner ut. Först tänkte jag kring motalaström och götaälv som ursprung till namnen med ett tillägg av väst och öst för att särskilja dem åt. En tanke jag fick är om möjligen det är Vättern som är ursprunget, folket som bor väster om Gaut och respektive öster. Vättern betyder enkelt vatten men är det ända namnet. Vet ej, vore intressant med tankar. Motala ström är Vätterns utlopp, möjligen är detta Gautet men även Vättern är känd för sin oberäkneliga natur med att kunna brusa upp för att snart stilla sig. Det finns även en rar liten folksaga kring Vätterns mytologi
Citera
http://www.ekinge.nu/orterna/vattern.htm
där namnen verkligen är fornnordiska, inklusive Atle.

Tankar
Erik

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Göterna, vilka var de.
« Svar #1 skrivet: oktober 22, 2013, 20:53 »

Det är i o f s möjligt att namnet utgår från den sjö som delar VG o ÖG, men vi vet inte.
Tolkningen av namnet är omtvistad. De som "utgjuter" d v s män? Odensdyrkare? något annat?
Andra pekar på likheten med gotlänningar och jutar.

Sedan är det frågan om folk från ÖG/VG flyttade till det som idag är norra Polen, eller om flytten gick åt andra hållet? I såfall tillkom kanske namnet söder om Östersjön?
Eller om det var fråga om två olika folkgrupper med täta kontakter. Eller någonting annat.

Sedan vet vi inte säkert om namnet Vätterns ursprung. Ort- och lokalnamnsforskare menar på att det är mycket gammalt och vi känner bara till detta enda namn på (hela) sjön. Enbart Mälaren har två namn (kanske).

Jag vet inte om vi har några vettiga källor som talar om ett samlat Götarike (ÖG + VG) någonstans. Det tycks som om indelningen i ÖG och VG är väldigt gammal. Samtidigt uttrycket "svear och götar" att de båda sågs som något av en enhet.

Vi har "alla götars ting" utanför Skara. Menar man med "alla götar" folk från Ranrike till Östersjökusten? Samtidigt skall Liunga/Linköping vara ÖG:s viktigaste tingsplats. Vad vet vi om detta?

Kort sagt. Jag är inte redo att diskutera vilket vatten det handlar om eftersom jag är väldigt osäker på om det är frågan om ett vatten.

Men skulle det vara ett vatten tror jag mer på ett vattendrag än en sjö. Utloppet från Vänern med Trollhättan/
Halleberg/Hunneberg är för mig ett område som skulle kunna utgöra en väv i legender.


Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Göterna, vilka var de.
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2013, 21:02 »
Fanns det inte en liknade tråd om götarna innan?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Göterna, vilka var de.
« Svar #3 skrivet: oktober 23, 2013, 00:16 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Göterna, vilka var de.
« Svar #4 skrivet: oktober 23, 2013, 12:23 »
Nja, nu var tanken mer utifrån särskiljandet, Vättern är vad som delar dem, väster respektive öster om. Dock har vi möjligheten med västra resp östra aros för att skilja två städer åt. I så fall är namnet enbart göter, vilket var det jag själv lutade åt tidigare. Är det samma stam eller två olika. Germanska stamnamn kan vara lika som ex suioner och sueber. Om namnet gaut har med gjuta i betydelsen utgjuta är väl tanken om att namnet mer har med den geografiska hemvisten, folket som bor där älven utgjuter vilket passar bra in på såväl de båda svenska varianterna, väst- öst och även urgoterna vid Wisla. Tolkningssvårigheterna blir väl Guterna. Intressant tanke dock, om de bägge götiska stammarna inte har speciellt nära släktskap utan är två skilda förklarar det gott de olika landslagarna, tingsplatserna och Eriksgatan. Det är helt enkelt tre ingående unionsmedlemmar. Svårigheten blir väl epitetet Svea och Göta konung, ett Göta. Fast å andra sidan benämns kungen av påven någon gång som konung över visigotum vilket pekar på enbart en av götaländerna.

Apropå Goternas urhem i Sverige är det väl jordanes som lämnar denna uppgift, en uppgift som han dessutom väljer att tro på då det enligt honom fanns flera olika historier kring Goternas ursprung. Skandinavien var en variant.
Erik