Det Uppsala som räknas upp i YT kan ju ligga var som helst. Inget binder det till Uppland. Austrkonung är ju en beskrivning i förhållande till Norge och Island. Spelar ju ingen roll var i Sverige du är så är du lik förbannat öster om Norge.
Visst, på någon filosofisk nivå så
kan förstås Uppsala i Ynglingatal ligga "var som helst", precis som Skiringsal, Limfjorden och alla andra platser som nämns inte säkert kan sägas ligga vid sina nuvarande platser. Men är det sannolikt? Så du argumenterat för att det är en slump att det faktiskt finns en plats med arkeologisk kontinuitet som centralplats tillbaka till romersk järnålder/folkvandringstid och som heter Uppsala men som då absolut inte behöver vara det Uppsala som nämns tre gånger i samband med personer ur samhällets elit?
Ingenting "binder" något ortnamn någonstans. Ändå har du inget problem med att säga att YT pekar på Ynglingarna kan knytas längre söderut. Hur fungerar det om vi inte kan veta vilka platserna är man talar om? Eller gäller det bara Just Uppsala?
Intressant bevisföring Österns konung pekar alltså exklusivt på Mälardalen?
Nu var det ju verkligen inte det jag sa. Jag sa bara att om vi vill placera Uppsala i YT geografiskt så har vi faktiskt ett väderstreck i texten som visar att Uppsala ligger i öst, vilket ju passar bra med Uppsala. Om det låg i tex Skåne eller längs västkusten hade det väl snarare hetat "söderns" konung eller någonting liknande. Nu ligger ju Uppsala så långt österut man kan komma på skandinaviska halvön, vilket dessutom passar bra med beskrivningarna av estniska krigare.
Och vi var verkligen inte överens om Skuta, det är du som vidhållit de med viss support av Skoglar, men inte med några som helst argument mer än att det ligger i Uppland och har gravhögar. Alltså kriterier som ni själva satt upp. ATt ni tror att det är så har jag inga synpunkter på, men det sannolikt du nämner är återigen subjektivt.
Nu menade jag inte att vi var överens om att Skuta stod för Skutån i Uppland (jag har ingen illusion av att vi kommer övertyga någon om det), utan att det blivit ganska tydligt i tråden utifrån de källor som lagts fram att "Skutans flodbädd" nog är den mest sannolika tolkningen av texten, då betydelsen "säng" eller "bår" är senare, och ordet "skuta" för båt inte förekommer någon annanstans i källorna vid denna tid. Jag har inte sagt någonting om gravhögar.
Gällande Vendel och rätt arkeologisk miljö så ges i YT inga antydningar om i vilken miljö Ottar hamnade i, och YS säger att han las ut till kråkorna. Din arkeologiska koppling saknar helt stöd i både YT och YS.
Att kalla det för en "arkeologisk" tolkning är nog att sträcka på begreppet... Vad jag menade är att Ottar sägs ha dött på en plats som heter Vendel ("Vendli"). Vi har två goda alternativ - Vendsyssel i Danmark, och Vendel i Uppland. Vendel i Uppland uppvisar en aristokratisk miljö, vilket ju inte gör det mindre sannolikt att man placerat in en aristokratisk person i denna miljö. Om vi betänker tidens krigsföring, bestående av mindre räder riktade mot aristokratiska miljöer (för referens, läs tex Herschends arbeten), så är det sannolikt att det handlar om ett anfall mot en hallbyggnad/hallbyggnadskomplex (om vi nu ska tala om det som en verklig händelse).