Vetgirig. Stockarna jag nämnde är de stockar som i en torvkåta ligger från dörren fram till eldstaden, mellan dessa stockar lägger man ved man hämtat utifrån. De fiskluftskanaler jag sett går under jord mellan dessa stockar.
Du har alltså sett en rekonstruktion av en Voullerimbostad som någon har gjort. Ok. Jag har sökt information på nätet men inte hittat något om denna typ av bostad.
Jag tror man tänkt fel här helt enkelt, det man tror är en skorsten (eftersom den är av sten, är hög samt ihålig) är ett friskluftsintag – eller två friskluftsintag. Att dessa byggts i en ”skorsten” är enkel att förklara eftersom friskluftsintagen måste ju fungera även vintertid när det kanske är två meter snö – och skorstenens höjd visar då på hur hög snö man normalt hade när bostaden var i bruk.
Jag grävde fram mina friskluftsintag när det snöat – och ibland gjorde jag en kanal i snön – eller byggde en snö-skorsten, detta lärde jag mig av Samerna i området. På Voullerimboplatsen gjorde man det i sten i stället. (Det vore ganska enkelt att se om det finns sot efter elden i den ena kanalen på Voullerimboplatsen). Jag tror alltså att det vart två friskluftsintag och att de gick från skorstenen till två olika platser i bostaden, de ena förslagsvis till köket, kanske rakt under eldstaden?
Det är absolut inte enkelt att vända ett drag så att det suger ut röken från en öppen eld på golvet. Till och med en kakelugn kan vara lite svår att få eld i ibland eftersom det står kall luft i dess rökgångar och denna kalla luft måste då först tryckas undan av en snabb hetsig eld för att man skall kunna tända en brasa.
För att din beskrivning skall fungera praktiskt måste elden finnas i en öppen eldstad med rökfång ovanför elden, alltså en öppen spis – och varför då bygga en rökgång nedåt och ut – när det vore betydligt enklare att bygga en skorsten rakt uppåt istället?
Men, jag kan naturligtvis ha fel, kanske använde man en sorts öppen spis med rökfång och en rökkanal ut under golvet? Jag tror att själva eldstaden då är en ”öppen spis” med ”spiskupa”. Detta användes först på medeltiden här i landet – men det är ju inte heller ovanligt att en sak uppfinns flera gånger och glöms bort mellan dessa gånger.
Jag tror alltså att det är två friskluftsintag i skorstenen och att dessa går till olika platser i bostaden. Motbevisa mig gärna, jag tycker att din beskrivning är intressant och det vore en fantastisk sak om du har rätt!
Thomas