Författare Ämne: Farväl Foteviken  (läst 2809 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Farväl Foteviken
« skrivet: december 10, 2012, 14:57 »
Jag lämnar Foteviken och forskningen om vikingatien & medeltiden imorgon. Detta kan innebära färra nya inlägg på arkeologiforum.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Farväl Foteviken
« Svar #1 skrivet: december 10, 2012, 15:13 »
Så synd, det var alltid kul att ta del av dina tankar, funderingar och resultat.

Du får lycka till med framtida projekt.

Hoppas ändå att du till och från kommer att delta med inlägg här.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Farväl Foteviken
« Svar #2 skrivet: december 10, 2012, 19:49 »
Lycka till Karlfredrik!

Hoppas att du fortsätter här.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Farväl Foteviken
« Svar #3 skrivet: december 10, 2012, 22:47 »
Hoppas verkligen det inte blir för sällan du dyker upp här!
 
Lycka till med framtida sysselsättning!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Farväl Foteviken
« Svar #4 skrivet: december 10, 2012, 23:07 »
Det var trevligt att ta del av dina diskussioner. Vad skall du göra i framtiden?

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Farväl Foteviken
« Svar #5 skrivet: december 11, 2012, 11:50 »
Jag kommer nog att fortsätta delta, men av naturliga skäl kan jag inte  ta del av lika mycket källmaterial som tidigare,därav färra nya trådar. Jag tar time out ett tag, sedan får jag se,pensionen närmar sig.
Tack för alla vänliga kommentarer.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Farväl Foteviken
« Svar #6 skrivet: december 11, 2012, 12:59 »
Det har varit berikande att få ta del av dina stora kunskaper.

Lycka till.!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Farväl Foteviken
« Svar #7 skrivet: december 11, 2012, 16:00 »
Jag hoppas verkligen att du fortsätter att göra många av dina kunniga och trevliga inlägg även i fortsättningen Karlfredrik.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Farväl Foteviken
« Svar #8 skrivet: december 17, 2012, 21:58 »
Arbetet med forskningen på Foteviken har varit det mest stimulerande och deprimerande jag har gjort,kanske med undantag av guld-och ädelstensutgrävningen från 300 f Kr i Grekland.
Det har varit väldigt stimulerande att forska,otroligt många mindra kända källor man kan hitta som är okända för gemene man med historisk intresse. Desenaste 40 åren har tydligen inte så mycket om källor skrivits i Sverige.
Birkeland var norrman, Fabricius dansk och Vogel tysk, och de haralla många år på nacken.
Deprimerande blev det för att man inser vadsom går förlorat - ofta för att spara småslantar eller rent slarv - av vårt kulturarv.
Arkeologiforum har varit en mycket intressant upplevelse- dels för att få ytterligare källor och synpunkter, dels för att testa påståenden i facklitteraturen. Ofta lägger någon fram en hypotes, och näste författareskriv av somom det vore ett fullbordat bevisat faktum.
Nackdelen har varit vissa"farliga" områden - som Skånes historia eller religion - har fått kännslorna att koka lite för villt -dock inte så extremt som på någraandra fora.