Författare Ämne: Varför brändes Uppåkra?  (läst 21830 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Varför brändes Uppåkra?
« skrivet: december 07, 2011, 11:25 »
Efrer vad jag senast hört finns en hypotes att Uppåkra skulla ha brunnit ner i en olyckshändelse i samband med likbål av hövdingar. Och att Uppåkra daterats till att ha funnits kvar till slutet av 900-talet.
Tidagare hypotes var att fiender brände Uppåkra på 800-talet?
Vilket är rätt? Och varför nämns Uppåkra inte i de kristna källorna. Ett aktivt hednisk tempel i Uppåkra under missionstiden borde väl nämnts av Rimbert, Adam av Bremen,Saxo,Tietmar eller någon av de övriga? (Nu fanns det ett antal nu försvunna kristna texter från denna tid, Anskars dagbok till exempel)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #1 skrivet: december 07, 2011, 17:31 »
Först får man väl försöka avklara NÄR Uppåkra brändes. Vet man mer om det?!
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #2 skrivet: december 07, 2011, 18:20 »
Jag är lite frågande till uppgiften om att Uppåkra har bränts som helhet vid ett och samma tillfälle. Det grävs i nedbrända hallar som legat i närheten av kulthuset men det är på 400 och 500 talet ekr. Där man grävde mest i somras var i ett område med flera hallar på samma plats som bränts och byggts upp.

Lämningar av ett hus med innebrända kroppar är från 400 ekr.

Detta står i Uppåkras informations-folder som delas ut när man besöker utgrävningarna eller kan ladda ner från nättet.

www.uppåkra.se

Eftersom området är minst 50 hektar stor och man har grävt i en liten del av detta är det tidgt med en slutsats om att platsen bränts ner. Det har gjorts markundersökningar inom ett tre gånger så stort område och resultatet av dessa undersökningar kommer att presenteras under nästa år.

Så här har jag fattat läget.
Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #3 skrivet: december 08, 2011, 09:26 »
Den sista branden tros vara på 900-talet. Hela staden behöver inte ha bränts ner, men templet övergivits.
Frågan är om den sista branden skedde under asatid som olyckshändelse, eller om den brändes ner avsiktligt under Harald Blåtands tid.
Varken Adam av Bremen eller Saxo nämner något hednatempel i Skåne.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #4 skrivet: december 08, 2011, 09:49 »
Karlfredrik. Vilken källa har du för denna brand? Vad jag har läst så har man inte mycket information från 900-talet ännu via några grävningar men jag kan ha missat något.

Thomas I

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #5 skrivet: december 08, 2011, 10:41 »
Per Karstens föreläsning i Trelleborg:
http://trelleborgen.blogspot.com/

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #6 skrivet: december 08, 2011, 16:13 »
KarlFredirk: Hade jag känt till den föreläsningen skulle jag varit på plats. Det verkar vara nya uppgifter.

Thomas I

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #7 skrivet: december 08, 2011, 19:10 »
Var det någorlunda tidigt på 900-talet så är väl Egil Skallagrimsson en lika trolig teori som en olyckshändelse?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #8 skrivet: december 08, 2011, 20:20 »
Per Karsten är chef för Historiska Museet i Lund och har naturligtvis 'inside' information om vad som händer i Uppåkra.

Det är en gåta varför en så pass dominerande plats under mer än 1000 år inte nämns i skriftliga källor. En annan gåta är varför de fynd som gjorts sedan slutet av 90-talet har klarat sig utan att väcka något intresse tidigare.

Stenåldersgraven intill kyrkan grävdes ut i somras men där fanns spår av plundring under 1700-talet vilket är lite speciellt eftersom det fanns en medeltidskyrka strax intill.

 Kyrkan har ägt marken sedan 1000-talet ekr när den donerades så svaret om vad som hänt under 900-talet ekr finns antagligen där.

Bra 'mysterium' att lösa.
Thomas I

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #9 skrivet: december 08, 2011, 22:30 »
Var det någorlunda tidigt på 900-talet så är väl Egil Skallagrimsson en lika trolig teori som en olyckshändelse?

Vilket accentuerar frågan om en kalibrerad datering. Om branden hände i Harald Blåtanns tid är ju såväl Håkon Jarl som Olav Tryggvasson och Boleslav I möjliga kandidater.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #10 skrivet: januari 11, 2012, 08:09 »
Det är fortfarande 960-talet ekr som gäller för en eventuell brand i Uppåkra. I vilket fall som helst så överges platsen kring denna tidpunkt utifrån de arkeologiska bevis som är kända idag.

Per Karsten var vänlig att svara på denna fråga.

Thomas I

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #11 skrivet: januari 11, 2012, 08:50 »
Kanske Uppåkra ödelades för att Harald Blåtand ville att Lund skulle ta över som centralort. Birkas ödeläggelse och Sigtunas grundläggande kan vara en parallell som skedde ungefär samtidigt. Hedeby/Slesvig är ett annat liknande exempel, men där kanske det mest av allt berodde på att den senare platsen hade en bättre hamn.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #12 skrivet: januari 12, 2012, 20:10 »
Castor: Jag tror att om man skall kunna ge en bra förklaring till Uppåkras övergivande och Lunds framväxt måste man också få in Dalby, med omgivningar, i detta pussel.

Jag tänker maktpolitiskt teoretiskt och efter faktumet att två biskopssäten hamnar så nära varandra runt 1060 ekr.
Dalby måste ha varit en viktigt plats långt innan 1060 ekr.

Thomas I

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #13 skrivet: januari 12, 2012, 21:13 »
Om Uppåkra brändes i slutet av 900-talet sammanfaller detta med att de danska trelleborgarna anläggs. Om jag minns rätt så är borgen i Trelleborg i Skåne daterad till ca 950-1000. Och trelleborgen i Borgeby i Skåne till ca 950-1050. Kan här finnas ett samband?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #14 skrivet: januari 12, 2012, 21:26 »
Anganatyr: Skåne hade Vä, Ravlunda, Simris, Löddeköpinge, Trelleborg, Uppåkra, Hötofta och Järrestad som kända maktställen mot slutet av Järnåldern?

Dalby är vitt fläck på kartan under denna tidsperiod trots att orten är så viktigt att man bygger en av de första stenkyrkorna i Skandinavien, 1060 ekr, med en kungsgård intill kyrkan.

jag tror inte att Dalby helt plötsligt blir populärt runt 1060 ekr som ett modernt semesterområde. Bygger man en stenkyrka där så tidigt har platsen varit känd långt tidigare, gissar jag.

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #15 skrivet: januari 12, 2012, 21:29 »
Är inte tidpunkten intressant som den då Skåne blir danskt?  Vid samma tidpunkt anläggs ju Sigtuna, kanske av Blåtands motsvarighet i Mälardalen. Kanske flyttas även makten från Varnhem el Husaby till Skara vid ungefär denna tidpunkt. De nya kristna vikingakungarna verkar ha haft samma idé i Danmark, Sverige och Norge. Med tanke på att de antagligen var släkt i olika grad så borde idéer överförts snabbt. Kanske Harald inkorporerar Skåne i Danmark via ett brutalt avslut på den gamla ”huvudstaden” i Skåne med flytt till Lund. Erik Segersäll och hans son Olof kanske får ihop unionen mellan Götar och Svear genom att anlägga nya kristna städer i Skara och Sigtuna.

Med vänlig hälsning/ Marty

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #16 skrivet: januari 12, 2012, 21:37 »
Anganatyr: Skåne hade Vä, Ravlunda, Simris, Löddeköpinge, Trelleborg, Uppåkra, Hötofta och Järrestad som kända maktställen mot slutet av Järnåldern?
Jag är mycket tveksam till att det som idag är nordöstra Skåne med Vä var en del av Skåne så tidigt som slutet av 900-talet. Nordöstra Skåne blev troligen danskt (och skånskt) senare.

Däremot tycker jag att du har helt rätt i att Dalby är underskattad och att mer forskning om orten vore mycket välkommet.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #17 skrivet: januari 12, 2012, 21:49 »
Här är förresten ett foto på den rekonstruerade trelleborgen i Trelleborg i Skåne för den som inte har sett den.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trelleborgen_2.jpg

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #18 skrivet: januari 12, 2012, 21:51 »
Anganatyr: Håller med. Jag var nog otydlig. Menade det område som är dagens Skåne.  Då kanske Vä passar in. Jag har själv inga inlästa kunskaper om Skåne som maktcentrum under slutet av järnåldern eller tidigare.

Jag kan bara gissa att Uppåkra har styrt över en stor del av sydvästra Skåne under järnåldern.

Thomas I

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Varför brändes Uppåkra?
« Svar #19 skrivet: januari 12, 2012, 22:03 »
Är inte tidpunkten intressant som den då Skåne blir danskt?

Problemet med den teorin är att Skåne nämns som danskt redan på 800-talet av Ottar och Wulfstan samt i de frankiska riksannalerna.