Författare Ämne: Föredrag om kampen mot rivningsraseriet i Malmö på 60-70-talen  (läst 3453 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Nu på tisdag 27 september 18.00 är jag ombedd att hålla ett för allmänheten öppet föredrag om vår kamp mot rivningarna av den gamla medeltida stadskärnan i Malmö. Föredraget är tänkt att vara en fristående inledning till den serie om rivningar i staden som min vän Christian Kindblad sedan kommer att hålla fem veckor framöver.
http://www.fotevikensmuseum.se/pdf/rivningskampen.pdf
Jag kommer bl.a. att berätta om hur fem medeltida citykvarter helt bortraderades och den ilska som detta väckte hos oss, ett fåtal arkeologer, och hur vi efter detta organiserade motaktioner och lyckades stoppa raserandet av "Gamla Väster" i Malmö och få igång byggnadsrestaureringarna i staden.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Föredrag om kampen mot rivningsraseriet i Malmö på 60-70-talen
« Svar #1 skrivet: september 25, 2011, 00:19 »
Kommer tyvärr inte kunna komma men det vore synnerligen intressant - lycka till.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Föredrag om kampen mot rivningsraseriet i Malmö på 60-70-talen
« Svar #2 skrivet: september 25, 2011, 10:48 »
Det blir intressant. Jag har sett rivningen av kvarten i Caroli i DVD-serien "Mitt Hjärtas Malmö". Sydsvenskan hade också en serie, för många år sedan, med bilder och kommentarer från de delar av Malmö som sopades bort. Jag vet inte om dessa bilder med kommentarer blev en bok eller bara finns i Sydsvenskans arkiv.

Thomas I

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Föredrag om kampen mot rivningsraseriet i Malmö på 60-70-talen
« Svar #3 skrivet: september 26, 2011, 07:46 »
Det här med gamla Malmöbilder är inte helt lätt. En av Sydsveriges största dagstidningar utnyttjade under t.ex. 1980-talet privatpersoners goda tro genom att efterlysa gamla bilder till speciella Malmöteman. Många sände in kopior av sådana men vad tidningen glömde berätta var att man efter publicering i tidningen behöll dessa eller kopior av dem och t.o.m. belade många med sin egen copyright. Det blev sedan dyrt att köpa in kopior av dem om man så ville. T.o.m. kopior av foton som lånats av Malmö museer fick denna copyrightstämpel.

Tidningen Arbetet valde på 1990-talet en helt annan väg. Jag blev helt förskräckt när jag fick reda på att man brännt hela sitt gamla fotoarkiv av inte minst insamlade Malmöbilder sedan hundra år. En anställd ansåg att sådant "mög" inte var något att bevara. När tidningen gick i putten ca 2000 fanns således inga äldre foton kvar.

Nu ska vi inte tro att museerna har varit bättre. Innan jag blev anställd på Malmö museum fick jag nys om att museet hade ett magasin ute på landsbygden. Vid mitt besök visade det sig att taket saknades och att unika originalbilder från sekelskiftet 1900 i drivor låg nertrampade i det våta lergolvet. Nio papperskassar med leriga foton blev kapet som överlämnades till museet.  Resultatet var att jag fick en utskällning av fotoansvarig för att jag brydde mig om sådant gammalt skräp. Bland många av dessa gamla "skräpfoton" fanns unika bilder av de miljöer som just då höll på att helt rivas bort i city.

 

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Föredrag om kampen mot rivningsraseriet i Malmö på 60-70-talen
« Svar #4 skrivet: september 26, 2011, 10:54 »
Det är en inskränkt bild av att inte bry sig om äldre miljöer. Som tur är härskade den synen under en kort period men han tyvärr att åstadkomma stor skada. I Malmö revs det friskt under slutet av 1800 talet och början av 1900 talet, som jag läst i dina böcker och krönikor om Malmö. Många fina gamla korsvirkeshus strök med men några räddades till Kulturen i Lund.

Ingen rolig läsning om hur Sydsvenskan agerat.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Föredrag om kampen mot rivningsraseriet i Malmö på 60-70-talen
« Svar #5 skrivet: september 30, 2011, 22:38 »
Sven Rosborn är en fenomenal presentatör och pedagog. Han är ett föredöme för yngre arkeologer med sin kunskap och berättarkonst.

Sven är lite som Sten Broman men istället för musik gör han något liknande med arkeologi.

Hör till saken att jag har bara träffat Sven vid två tillfällen och i stort sett bara sagt hej.

Thomas I