Några decennier sen visste man lite och ingenting om Nordsjöns maritima historia före vikingtid. Den gång trodde man att sjöduktiga båtar - som plankbyggda skepp med mastfot - varit okända för folken efter kusterna av norra Atlantern, intill yngre järnålder och vikingatid.
I dag vet man något mer om den maritima bakgrunden för brons- och järnålderns nord-euopeer - varför luften gått ur teorin om vikingatiden som mastfotens och havsseglatsernas början.
Det nya inom båt-teknologin under yngre järnålder/vendeltid är utvecklingen av krigsskeppet, till skillnad från fiske- och fraktskepp. Vikingatidens bästa 'långskepp' seglade som man vet ca. 3 ggr. fortare än dom äldre, bredare och stadigare 'knarrarna' ("jekt"/"sjark")
Numer är dom äldsta kända stockbåtarna - från finska Karelen - 10.200 år gamla. En liknande stockbåt - av tall - från Friesland är 9.000 år gammal. Sen får vi den plank-byggda Ferryby-båtarna, som är 3.500-3.800 år gamla, vilket svarar till samma ålder som dom äldsta vitnesbörd om egyptiska båtar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ferriby_BoatsFrågan om när dom första båtar fick segel är en fråga som ännu saknar svar. Vad man i dag vet så finns det modeller av båtar med mast från Nilen, som är närmare 3.500 år gamla. Sen finns det endera relierf och målningar av segelbåtar från Medelhavet och Röda havet under den feniciska/puniska perioden.
I norra Europa är spåren färre och luddigare, men man börjar nu skymta konturerna av segelbåtar i dom norra farvatten från dom samma, förhistoriska perioder.
I fjol publicerades bilder av en inbränd ritning av en segelbåt på en krukskärva hittad på Engelska kanalöarna - daterad till bronsålder:
http://www.culture24.org.uk/history%20&%20heritage/archaeology/art397577Enligt experten Carl Thorpe är dekorationen otvecksamt en inritat figur – av en segelbåt:
“The picture on the sherd is definitely a ship. (…) It is an incised image done PRE-Firing, on a late Bronze-Age / Early Iron Age large storage vessel. Pottery of this period was usually undecorated, so this makes the image even more unusual.
The vessel is probably double ended - unfortunately one end is missing, with a single mast, and a large square sail, the top of the rimsherd being the top of the sail.”
Fynden från Engelska kanalen leder ju tankarna hän till liknande skisser på båtar från hällristningar hittat i Skandinvien, från samma period. En av dom har tagits fram av Sven Rosborn vid Foteviken Museum:
http://www.fotevikensmuseum.se/skane/s12/s12.htmNu finns endera andra hällristningar med liknande motiv, vilket törs peka mot at dom människor som förmått bygga båtar har haft förmågan uppfatta varför och hur man bör utstyra fartyget med mast och vindsegel. Att praktisk göra en (flyttbar) mastfot och mast är givetvis inom räckvidd för envar båtbyggare – stenålders eller post-modern.