Författare Ämne: När och hur blev Småland svenskt?  (läst 45475 gånger)

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #20 skrivet: maj 25, 2011, 23:27 »
Citera
Jag är väldigt tveksam till någon form av överherravälde så tidigt. Hade kungamakten resurser att fortsätta kontrollera stora områden efter att de erövrats? Jag tror snarare på ett samarbete mellan kungamakten och de lokala eliterna. Ett samarbete som både de lokala stormännen och kungamakten tjänade på.

Håller i princip med. Vi kanske lägger olika innebörder i begrepet överherravälde. Den yngre järnålderns Möre var enligt min mening ett tämligen självständigt område men samtidigt ett område som varit involverat i kontaktnätverk och alianser av olika slag. När Wulfstan nämner att Möre m fl "hör till Svearna" betraktar jag det som att det möjligen har existerat en östlig "maktsfär" och att Svearna kan ha haft initiativet här. Det kan vara genom plundringsräder och hot om våld eller genom alianser och trohetsförbund eller en kombination av detta. Eftersom makt under denna tid handlade mer om personella relationer än om territoriella anspråk så har denna typ av maktkonstellationer varit kortvariga. Det var ungefär det jag lade i ordet "överherravälde".

Först framemot slutet av 1000-talet och början av 1100-talet blir ett kungligt intresse synligt i Möre i form av en begränsad kyrklig etablering (Hossmo, Ljungby), eskilstunakistor m m. Basen i detta kungliga intresse tycks vara att man på ett eller annat sätt kommit i besittning av ett par lokala "storgårdsdomäner". Relativt snart verkar det kungliga intresset klinga av och egendomarna försvinner ut i händerna på kyrkliga och privatta intressenter. Sedan dröjer det fram till slutet av 1100-talet innan en mer omfattande kyrklig etablering sker, Kalmar dyker upp som stad och så vidare. Jag menar att det är då Möre på riktigt blir en del av Sverige.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #21 skrivet: maj 25, 2011, 23:39 »
Visby är troligen ett nyckelord.

I Småland har man även hittat 'Gotländska' bildstenar.

Kan du länka till info om detta vore jag väldigt glad


EN genomtänkt tolkning av Vis vore intressant, alla jag hört haltar något, för det mesta vill man skilja på inneblrden av vis i Visingsö och Vista, dom får helt olika förklaringar. Märkligt tycker jag, specielt som vi förekommer i så många ortsnamn i trakten. Vireda Visjön Vismålen, Viskvarn med mera.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #22 skrivet: maj 26, 2011, 00:17 »
Möjligen kan man iallafall se det som ett försök att skapa en kyrka skild från Sverige, men omfattningen blir begränsad, man rår helt enkelt inte på kyrkans makt. Men juridiskt finns ingen lika stark motståndare, så en lagsaga för Värend, Njudung och Finnveden lyckas man driva igenom.  Lagen och Stiftet borde vara uttryck för samma vilja att hävda självbestämmande. Att där fanns mäktiga män råder det nog ingen tvivel om. Uradelsläkterna  Bonde, Bååt och Trolle och Hård av Segerstad kommer från dessa tre land därifrån, även Eka och Natt och Dag kan möjligen spåras dit.  

Så bilden av Småland som hednisk vildmark är nog att anse som förtal, där finns förvisso stora skogar men även rika kulturbygder och män med makt!


Den gång var "hednisk" att uppfatta som "vild" - i motsättning till 'tam' eller 'civiliserad'. När Romerkyrkan fått fäste i centrala delar av Götaland, Svealand och Norge - blev Finland fortfarande definierad som 'vildmark' och 'förbjudet område' - eftersom större delen av folket fortfarande höll dom gamla lagarna och helgade sina urgamla traditioner - intill kyrkoherrar och klosterskolor kunde uppträda med "all makt i himmel och på jord" - och veta bättre.

Dom adelssläkter du ramsar har också gamla förbindelser till Finland. Den svenska språkformen ikring Finska viken har tydligare spår till Gotland än till Mälarn. Genetiken också. Handelsförbindelserna mellan Småland, Gotland, Baltikum och Finland är mycket tydliga redan under bronsåldern.  Familjrelationerna mellan adeln i Visingsö, Visby och Viborg törs ha uppstått redan i Vendeltiden. Riddarfamiljerna Bonde, Bååt och Haak påstår stamma från samma ur-adliga familj och framtrer ihop med Griparna och Vaserna i 1300-talets Riksråd, som representanter för den östliga rikshalvan - som under Bo Jonssons tid får besittningar i Sverige. Då rådde dom redan Vase för Viborg, Grip för Raseborg och Bonde för Åbohus.

Eftersom den finska uradel undgick att hamna i innebördes krig över kristliga frågor - som i Sverige - stod dom bättre rustade att utveckla riksunionens självständighet gentemot kyrkostat och kejsarvälde - än den stympade och splittrade adeln i Sverige. Därför ser man att dom gamla förbindelserna mellan Finland och Småland, Västmanland och Hälsingland fortgår efter att "Finland införlivades med Sverige" år 1249. Utöver 1300-talet får dom finska riddarfamiljerna även en rad besittningar i Sverige, efter att Bo Jsson Grip. Efter att Griparna gjort Gripsholm, ges Bonde egendom i Småland och Vasa i Roslagen - enligt fördrag mellan mellan familjerna Grip, Bonde och Vasa, stadgat 1372 på Raseborg.

Eka och Natt och Dag dyker också upp öster om Hangö Udd under 1400-talet, då handeln med Österlandet och deras östliga grannar blir en väsentlig del av Sveriges ekonomi. Denna styrs då från trianglet Reval, Viborg och Åbo, med Raseborg administrativt mittpunkt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Kettilsson_(Vasa)


 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #23 skrivet: maj 26, 2011, 11:49 »
Att Kalmar dyker upp som stad i slutet av 1100-talet är väl knappast riktigt eftersom Al-Idrisi nämner Sigtuna och Kalmar som de viktigaste orterna i Sverige på 1150-talet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #24 skrivet: maj 26, 2011, 22:48 »
Boreas, hur kopplar du småländsk uradel till Finland utan att det rör sig om en etablering av den svenska staten, och adeln med den. Att de starka släkterna också befäster sin position i Finland under 12- och 1300-tal är knappast märkligt, de gör de över hela riket. Men att Bonde och Trolle skulle ha en äldre koppling till Finland har jag inte hört innan. Hur skulle den kunna styrkas?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #25 skrivet: maj 27, 2011, 07:25 »
Citera
Att Kalmar dyker upp som stad i slutet av 1100-talet är väl knappast riktigt eftersom Al-Idrisi nämner Sigtuna och Kalmar som de viktigaste orterna i Sverige på 1150-talet.

De forskare som skärskådat Kalmar, såväl historiker som arkeologer, är väl numera ganska ense om att Kalmar som stad anlagts tidigast under 1100-talets senare del. Det verkar för visso ha existerat något med namnet Kalmar tidigare än så, men vad det syftar på är inte klarlagt. Ordet Kalmarsund nämns ju t ex redan på en runsten från 1000-talet.

Det finns dock inga arkeologiska belägg (i nuläget) som tyder på existensen av en äldre stad. Och det är kanske inte allt för vildsint att tillmäta det arkeologiska materialet viss betydelse på ett ARKEOLOGIforum?

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #26 skrivet: maj 27, 2011, 08:42 »
Det har väl diskuterats en del huruvida det finns ett tidigare Kalmar likt Uppåkra (gamla Lund?)-Lund, och Kalmar helt enkelt flyttats av strategiska skäl?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #27 skrivet: maj 27, 2011, 11:51 »
Det finns dock inga arkeologiska belägg (i nuläget) som tyder på existensen av en äldre stad. Och det är kanske inte allt för vildsint att tillmäta det arkeologiska materialet viss betydelse på ett ARKEOLOGIforum?

"Absence of evidence is not evidence of absence". Till för ett par år sedan fanns det inget som helst arkeologiskt material som tydde på att Norrköping existerade under medeltiden, men jag kan inte minnas att någon ansåg att det innebar att man borde tvivla på de historiska källorna. De går f. ö. fortfarande tillbaka bortåt 100 år före de äldsta arkeologiska beläggen, alltså mer än "glappet" i Kalmars fall.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #28 skrivet: maj 27, 2011, 17:35 »
Att Kalmar dyker upp som stad i slutet av 1100-talet är väl knappast riktigt eftersom Al-Idrisi nämner Sigtuna och Kalmar som de viktigaste orterna i Sverige på 1150-talet.
Detta är en ny källa som jag inte kände till tidigare. Jag tackar och bugar för den informationen tty. I vilken av Al-Idrisis verk är uppgiften med? Är Kalmar med på någon av hans kartor?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #29 skrivet: maj 27, 2011, 23:13 »
Detta är en ny källa som jag inte kände till tidigare. Jag tackar och bugar för den informationen tty. I vilken av Al-Idrisis verk är uppgiften med? Är Kalmar med på någon av hans kartor?

Det finns i hans geografi Nuzhat al-mushtaq fi'khtiraq al-afaq. Gallica har en gammal fransk översättning:

http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1020060/f432.image.langEN

Och ja, Kalmar finns med på "Tabula Rogeriana" (Kitab rujar). Det finns många bilder av den på nätet, men det verkar inte vara någon som har så hög upplösning att man kan läsa stadsnamnen (som f ö är på arabiska). Jag vet att jag har sett en renritning och översättning av den nordeuropeiska delen av kartan, men jag är inte säker på var det var. Kanske i Nansens "Nord i Tåkeheimen".

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #30 skrivet: maj 28, 2011, 06:37 »
Tusen tack för uppgifterna tty!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #31 skrivet: maj 29, 2011, 21:14 »
I Möre finns korsprydda vikingatida runstenar i Arby, Ljungby, Åby och Ryssby. Både i Ljungby och Hossmo finns stenkyrkor från början av 1100-talet. Hossmo har troligtvis föregåtts av en träkyrka eftersom det har hittats delar av "Eskilstuna kistor" under kyrkan, vilka anses höra samman med en tidigare träkyrka på platsen.

Vad det gäller Kalmar har platsen troligen varit viktig långt tillbaka i tiden. Mats Anglert skriver på sidan 154 i "Kalmar län 2000":
Citera
På fastlandet framträder kontakterna med den romerska kulturen tydligast på platsen för den medeltida staden Kalmar. Inom stadsområdet har det framkommit flera romerska guldmynt, vilka troligtvis har förmedlats via Öland, men som understryker platsens betydelse redan under denna tid.
Under denna tid är "romersk järnålder" och "folkvandringstid".
På nästa sida skriver han:
Citera
I Möre har bebyggelsen haft en jämn spridning på kustslätten från Ryssby i norr till Söderåkra i söder. De äldre järnåldersgravfälten har varit många med tämligen få gravar, men varje grav har innehållit flera individer, eventuellt hela familjer. Vid övergången från folkvandringstid till vendeltid förändras bilden radikalt. Bebyggelsen koncentreras till området innanför Kalmar, dvs in till gravfältet vid Harby i väster och mellan Ljungby i söder och Kläckeberga i norr.
Med det Kalmar som omtalas i citatet ovan menas den ö som tidigare fanns och som troligen bar namnet Kalmarna. Denna ö gav sedan namn åt staden Kalmar enligt Anglert (idag är ön fastland).

När platsen skall börja kallas en stad kan givetvis diskuteras, beroende på vilka kriterium  man anser måste uppfyllas för att platsen skall få kallas stad under perioden.

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #32 skrivet: maj 29, 2011, 23:57 »
Några kommentarer i all anspråkslöshet:

- Att någonting inte är belagt arkeologiskt betyder inte per automatik att det ha funnits fast vi bara inte har hittat det än. Det sagt, så finns det förståss samtidigt mycket som återstår att upptäcka.

- Al Idrisi omnämnande av Kalmar som stad är omdiskuterat. Historikern Nils Blomkvist som vid flera tillfällen bahandlat källorna kring Kalmar påpekar att kartverket inte är bevarat i original. Den äldsta avskriften är daterad till början av 1300-talet och nämner även Sverige och Göta älv som städer. Identifikationen av Kalmar som stad i källan anses som tvivelaktig.

-
Citera
I Möre finns korsprydda vikingatida runstenar i Arby, Ljungby, Åby och Ryssby. Både i Ljungby och Hossmo finns stenkyrkor från början av 1100-talet. Hossmo har troligtvis föregåtts av en träkyrka eftersom det har hittats delar av "Eskilstuna kistor" under kyrkan, vilka anses höra samman med en tidigare träkyrka på platsen.

Vad är då din slutsats av detta??

- Citatat ur Mats Anglert: här blir det svårt att hänga med. Vad är det du vill att vi ska inse? Att Möre är en gammal kulturbygd är knappast något nytt. Att området "alltid" varit öppet och mottagligt för influenser utifrån är inte heller nytt. Att det finns flera gravfält och att det finns en koncentration av fynd av mynt i synnerhet från romersk järnålder/folkvandringstid har varit kännt i minst ett århundrade. Vad drar vi för slutsats av detta? Och vad är det du anser att Mats Anglert hävdar??







Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #33 skrivet: maj 30, 2011, 00:18 »
Tror det där med städer är överskattat. Dom tidigmedeltida städerna har en juridisk särställning, det är väl det enda som skiljer dom från byar eller annan förtätad bebyggelse.
Växjö hade en domkyrka nästan tvåhundra år innan det blev en stad. Att leta efter förtätad bebyggelse genom att söka efter städer i arkiven blir alltså missvisande.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #34 skrivet: maj 30, 2011, 08:47 »
Helt riktigt. Norrköping var "stad" i juridisk mening åtminstone från mitten av 1300-talet, men tycks inte ha haft mycket tät bebyggelse överhuvud taget under medeltiden. Å andra sidan fanns det ganska stora medeltida "tätorter" som t ex Motala och Pata som aldrig blev "städer".

Och att Kalmar var en viktig plats långt före slutet på 1100-talet framgår väl av att namnet "Kalmar sund" är nämnt på en runsten och "kalmarna leidangr" 1123.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #35 skrivet: maj 30, 2011, 14:09 »

 
Vad är då din slutsats av detta??

- Citatat ur Mats Anglert: här blir det svårt att hänga med. Vad är det du vill att vi ska inse? Att Möre är en gammal kulturbygd är knappast något nytt. Att området "alltid" varit öppet och mottagligt för influenser utifrån är inte heller nytt. Att det finns flera gravfält och att det finns en koncentration av fynd av mynt i synnerhet från romersk järnålder/folkvandringstid har varit kännt i minst ett århundrade. Vad drar vi för slutsats av detta? Och vad är det du anser att Mats Anglert hävdar??
Anledningen till att jag har med bla vikingatida runstenar med kristna kors är att Karlfredrik i sin frågeställning i trådens början var inne på att Småland var hednisk vildmark in på 1100-talet enligt tex Saxo och Snorre. Det är som ett inlägg i den diskussionen som jag tog detta.
Det jag ville ha sagt med citaten från Mats Anglert är precis det jag skrev i inlägget.
Vad det gäller Kalmar har platsen troligen varit viktig långt tillbaka i tiden.
Den slutsats jag drar av detta är att det nog är svårt att avgöra när platsen blev en stad. "Ön" var ju "tätbefolkad" tidigt och var säkert en central plats tidigt.
Jag tycker inte att Anglert hävdar något speciellt, utan han presenterar det man visste om platsen år 2000.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #36 skrivet: maj 30, 2011, 17:09 »
Nu var ju naturligtvis inte hela Småland "hednisk vildmark" enligt källorna -undantag är exempelvis kustområdet kring Kalmar och nuvarande Jönköping- området .
Men "farliga skogar" och andra vildmarksområden omnämns på flera ställen. och tydligen kan enligt några källor  Småland även vara en plats för tidiga "korståg".(Tidigare i tråden nämns Saxo och Snorres uppgifter)
Men vad jag ville komma fram till var om när delar av Småland blev del av Sveariket/Sverige.
Varken Saxo eller Snorre tycks ha något att säga om detta. Något småkung över ett enat Småland tycks inte ha funnits.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #37 skrivet: maj 30, 2011, 21:12 »
Vi kanske skulle sammanfatta lite för att se om det kan ge ett svar på Karlfredriks frågeställning.
  • Ca 1075 Adam av Bremen skriver i fjärde boken, kapitel 7:
    Citera
    Skåne är den yttersta delen av Danmark och utgör en halvö. Det är nämligen omgivet av hav på alla håll med undantag av en sammanhängande landarm i öster, som utgör gräns mellan sveonernas land och Danmark.
  • Ca 1120 Enligt Florensdokumentet är Värend (och kanske även Finnveden) en del av "Sverige".
  • 1150-talet I Knytlingesagan beskrivs Värend som en del av "Sverige" i kapitel 110 (sagan slutar 1202 och anses vara nedtecknad under första halvan av 1200-talet):
    Citera
    Då drog kung Sven till Svitjod och erövrade det landskap i sveakungens rike som heter Värend, det är fem härader, men ett biskopdömme; i det biskopdömmet är det femtiosex kyrkor.
  • 1167-1196 regerade Knut Eriksson. Han regerade i alla fall över Finnveden, Värend och Njudung enligt de svenska medeltidsbreven.
  • 1100-talet Visingsö i Vista är väl det närmaste man kommer ett "svenskt" kungasäte.
  • 1220-talet Enligt Äldre Västgötalagen är i alla fall en del av Småland "svenskt".

Värend och kanske också Finnveden verkar ha varit svenska åtminstone sedan ca 1075.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #38 skrivet: maj 30, 2011, 21:44 »
Flera isländska källor från 1100-talet nämner att Småland hör till Sveaväldet och/eller att Danmark och Sverige gränsar till varandra (Rimbegla (sent 1100-tal), Nikulás från Munkathveras itinerarium (ca 1155-1160)).
Saxo Grammaticus förutsätter i sin historia att Skåneland (Halland, Skåne, Blekinge) och Sverige gränsade till varandra under 1100-talet.

Florensdokumentet brukar numera dateras till ca 1100 snarare än 1120.

Det finns mig veterligen inga källor som tyder på annat än att Smålanden hört till Sveaväldet åtminstone sedan sent 1000-tal.

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: När och hur blev Småland svenskt?
« Svar #39 skrivet: maj 30, 2011, 23:23 »
Anganatyr: tack för förtydligandena. Tror vi befinner oss i alla fall ungefär på samma våglängd.

tty: vad lägger du för innebörd i begreppet "sveaväldet"?