AndreasE, en brunn är ett hål i marken. Ur detta hål kan man ta upp vatten, olja, gas, mm. I detta hål kan man föra ned vatten, t.ex i en smältvatten brunn eller en dagvatten brunn. Man kan även släng avfall i en avfallsbrunn. Televerket på sin tid hade sina kablar i kabelbrunnar med stora tunga fyrkantiga järnlock över. Brunnar är alltså ett hål i marken.
Brunnen vi diskutear är alltså ett grävt hål i marken. Ingenting annat.
Du verkar vilja ha vatten i denna brunn...igen.
Om vi nu säger att under Uppsalalaätten är det 2 meter ned till grundvattnet. Då kan jag gräva en 3 meter djup brunn. Den innehåller då 1 meter vatten och från markytan är det 2 meter ned till vattenytan. Varför skall jag sä dördlytta mkg från en sådan plats en liten bit och gräva i en 8 meter hög grusås?
Brunnen vi diskuterar är alltså grävd i en grusås. Grusåsar är inte vattenförande. För att nå grundvattnet måste jag först gräva 8 meter i grus, sedan 3 meter i lera - för att få 1 meter vatten... Jag måste alltså gräva totalt 11 meter istället för 3 meter, dessutom 8 meter genom förädiskt grus som hela tiden rinner ned i gropen jag grävt samt den rasrisk detta innebär.
Förutom detta, arkeologen som grävde ut brunnen 1911 konstaterade att brunnen aldrig innehållit vatten. Kan det bli tydligare än så?
Vill du själv övertyga dig om samma sak får stockarna att studera. Har delar av dem stått i vatten kan du då svar på detta med några enkla prov.
Vad jag tycker vi skall försöka få fram är vad denna brunn anvöndes till - eller om den användes alls. Att en stege fanns i brunnen kan vara så enkelt att den höll fortfarande på att grävas djupare nör man beslutade att fylla igen den.
Att nu föreslå helgonkult är för mig lite underligt eftersom ingen varit intresserad av denna brunn under 100 år. Men plötsligt föreslår man helgonkult?
Mitt förslag, det är en avfallsbrunn som man under pågående arbete beslutade att fylla igen, därav stegen i brunnen. Grävarna skulle använda den till att ta sig upp, och ned, i brunnen för att gräva.
Alternativt, udda människor finns det alltid

en brunnsnörd beslutade att gräva sig ned till grundvattnet men gav upp när han kommit ned ett antal meter - och fyllde igen brunnen.

Thomas