Jag skrev detta i Uppsalatråden men det platsar ju även här eftersom det är många begrepp som behöver redeas ut:
Jag är inte hemma på det där med tidiga skatter, men när började man ta upp skatt i Sverige? Eller i landskapen?
När har vi alltså det första omnämnandet av att man tog upp skatt?
I vår historia beskrivs att Kungen hade ett antal Kungsgårdar (husabyar/Öd eller liknande) till sin försörjning och att han ambulerade mellan dessa. Vilken källa, eller saga, beskriver detta? Eller är det någonting vi bara tror?
För att ta in skatt behövs en organisation och någon sorts mantalslängd. Senare i vår historia fanns det fogdar. När nämns vår första fogde?
Om jag minns rätt var det Gustav Vasa som upprättade den första ”mantalslängden” – så det borde, om skatt drevs in tidigare, varit en väldigt finmaskig organisation baserad på lokalkännedom och personliga kontakter om skatt skulle drivas in. Var nämns en sådan, eller liknande, organisation? Hur hög/låg var skatten?
Vad användes skatten till av Kungen? Var förvarades kapitalet?
Hur reagerade allmogen när kyrkan införde tionde?
Jag kan tänka mig (lös fundering) att Kyrkan införde tionde hyggligt snabbt. Därmed fick de en organisation genom att även kyrkorna samlade in tionde. Kyrkan borde alltså ha haft den första organisationen, lokalkännedomen om antal människor som tillhörde kyrkan osv.
Skatt till Kungen borde alltså varit senare infört – och beroende av tiondeinsamlingen (som då skulle vara organisationen som tog in Kungens skatt). Om vi då, i lika lösa funderingar, tänker oss att denna Kungliga skatt som samlades in via alla kyrkor hade ett särskilt namn, t.ex Uppsala Öd? Kan det vara en möjlighet?
Alltså, i ett tidigt skede använde Kungen kyrkan att in en eventuell Kunglig skatt från alla invånare i riket? Denna skatt hette Uppsala Öd därför att Kyrkan samlade in den.
Thomas