Supergeten, jag upplever inte att jag fällt något Gamla Uppsala. Däremot ifrågasätter jag vår historiebeskrivning med Gamla Uppsala som centrum för ett Sveavälde som även omfattade övriga landskap, Uppsala öd, osv. Jag är inte heller Götalandsorienterad – men jag har använt mig av Götaland för att belysa en obalans och hur man tidigare har balanserat allt till Uppsala och ett Svearike.
Rudebeck förfalskade bevis, det är fakta - och det är väl det vi försöker använda oss av här i den mån det går? Om man är tvärsäker på sin uppfattning behöver man inte förfalska några bevis?
Som jag skrev, jag vill se en förutsättningslöst tolkad historia baserad på källor och fakta och i glappen mellan dessa hållbara hypoteser som passar in i helheten - och som en majoritet kan godkänna. Skulle en sådan tolkning komma fram till Att Gamla Uppsala och ett Svearike verkligen fanns – så skall jag backa upp den tolkningen stenhårt.
Sala som handelsplats, det är en tanke!
Sala betyder för mig även ”samla in” men det är kanske ett modernt begrepp?
Sindres länk (till Wadbring) där han ställer många frågor tycker jag var bra. En sak på denna sida hade jag missat:” mitt i Sveonernas land, i bergig bygd, söder om Värmland och Finniedi” där skulle Ubsola ligga. Kan någon kolla upp att det verkligen står så?
1296 blev Uppland – Uppland. (jag hade inte årtalet, tack Wadbring!).
Thomas