Ekoln/Lagen är INTE en del av Mälaren. Det har sjön inte varit sedan ca 1000 eller t o m före. Mälaren har ju också skurits av och blivit sjö. Då förändras ju inte sjöns stränder längre av landhöjningen. Om SGU eller någon visar på annat så har de gjort en felaktig analys. När landet lyfter, så följer ju allt inom Mälaren och innanför med oförändrat.
Om jag har en hink med vatten och lyfter den, så förändras ju inte hinkens innehåll för det.
Detta att Ekoln/Skarven blev insjö tidigare än Mälaren i övrigt, är det något som är bekräftat, eller gör du ett antagande? Jag undrar, eftersom jag själv har undrat över den saken, men jag har inte fått visshet.
Ditt hinkexempel är i o f s korrekt, men en hink är mindre komplicerad än ett sjösystem i ett moränlandskap.
Idag ligger vattenspegeln i både Skarven och Mälaren i övrigt på 0,7 m ö h, enligt Lantmäteriverkets kartor. Jag trodde faktiskt att det skulle skilja en dec eller så, det är trots allt lite strömt vid Almare Stäket, men inte.
Om din hinkanalogi ska stämma så måste detta förhållande ha gällt hela tiden. Men så är det ju per definition
inte, om Skarven blivit insjö tidigare än Mälaren i övrigt.
Vidare måste du utesluta uppslamning av vattendraget och även inverkan av mänsklig aktivitet, som utdikning och landfyllnad. Som
Spiring skriver, hinken läcker.
Slutligen kan du fundera på Brugge och Ostia Antica, två klassiska europeiska hamnstäder, söder om landhöjningsområdet, vilka bägge har blivit inlandsstäder, låt vara att de fortfarande ligger bara några kilometer från kusten.