Plinius den äldre tillägnar ett kapitel i "Naturalis Historia" åt Insulae Fortunatae. Hans källa är en kung Juba av Mauritanien. Det är ingen tvekan om att det är Kanarieöarna det handlar om.
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0137%3Abook%3D6%3Achapter%3D37
Enligt originalkällan - eller en senare tolkning?
Boreas, du har ju försökt visa på tidiga och nära kontakter mellan Östersjön och Medelhavet genom att koka soppa på en spik.
När man läser något man inte helt förstår har man två val:
1. Man frågar om förklaring för att utbättra sin bristande kunskap eller insikt.
2. Man ignorerar sin okunskap genom avfärda textens relevans.
I det senare fall kan man glömma texten i fråga - eller publicera sin ignorans genom perifida frågor och oförskämda kommentarer.

Dom beskrivningar jag gjort av kontakten mellan järnålderns högkulturer i norra Asien och norra Europa är numer väl belagd och dokumenterade. Likaså götarnas/goternas färder mellan Götaland/Gotland, Polen och Svarta havet under romertid. Dom tiotals källor jag under tiden har angett - från Anders Kaliff till Igor Kharupunov - har du tydligen missat, fullständigt.
Se upp för blånaglar...
[/quote]
Du tror inte att det är rimligt att man också upptäckt Kanarieöarna?
[/quote]
Frågan är VEM som "upptäckt" Kanarieöarna - och hurvida guancher och berber (fortfarande) hade kontakt under Ptolemaiernas tid.
Dina senaste två inlägg är märkliga. I det ena vill du placera nollmeridianen i Heraklion, i den andra redovisar du samma källa som vi diskuterat de senaste 3-4 sidorna.
Javisst ja.
Så du har redan kollat originaltäxten - och
på det grundlag visat vart dom förgätna öarna ligger? Eller har du enbart läst Thayer och wiki, jämte Perseus, för att låna andras synspunkter - så du kan låtsas-veta?!
Om du läser mina frågor (ovan) så kan du möjligen uppfatta att dom på ingen sätt är påståenden - utan spikraka frågor, baserad på en verklig undran - och en portion källkritik.