Författare Ämne: Harald blåtands gård hittat  (läst 211820 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Harald blåtands gård hittat
« skrivet: juni 23, 2010, 16:16 »
Harald Blåtands gård har hittats:
http://kpn.dk/article2106840.ece
Av intresse för oss som forskar på vikingatid

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2010, 17:57 »
Väldans spännande. Kungahallen skulle alltså ligga där Jellinge kyrka ligger idag.

"Den oplagte placering for kongens hal vil være midt i palisadeområdet netop der, hvor Jelling Kirke ligger i dag, og det er meget sandsynligt, at den ældste træbygning, fundet under stenkirken, faktisk ikke var en ældre trækirke, men derimod kongehallen", siger Mads Dengsø Jessen.

Under golvet på kyrkan har man ju hittat Gorm den gamles grav. Det antas i allmänhet att kung Harald, efter att ha antagit kristendomen, flyttade sin fars, Gorm, lik från dennes gravhög, för att ge honom en kristerlig begravning under kyrkogolvet på den träkyrka han låtit uppföra på platsen för nuvarnde Jelling kyrka. Nu verkar den äldsta "träkyrkan" alltså vara själva kungahallen. Hur ska man tolka detta? Flyttade Harald sin faders lik för att begrava honom under golvet på kungahallen? Ska vi i så fall tolka det som att kungahallen faktiskt tjänade om kyrka efter att Harald blivit kristen? Eller revs kungahallen redan på Haralds tid för att ge plats åt en kyrka där han begravde sin far (det finns lämningar av ytterligare träbyggnader under kyrkan)?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #2 skrivet: juni 23, 2010, 19:45 »
Det är en väldigt djärv teori utan några arkeologiska belägg som lanseras. När jag samarbetade med arkeologiprofessor Klavs Randsborg förra året i samband med att vi tillsammans undersökte en möjlig trelleborg strax utanför Fotevikens museum fick jag ett särtryck av hans artikel om hur han tolkar stolpspåren under Jellinge medeltida stenkyrka. Detta gjorde att jag under en längre tid fördjupade mig i Jellingproblematiken. Jag fann då, märkligt nog, saker som ingen tänkt på tidigare - eller i varje fall inte publicerat. Märkligt eftersom Jellingeanlägget är den mest publicerade fornlämningen i Norden.

Det är svårt att i ett sådant här forum på ett kortfattat sätt klargöra fakta kring ett av de största förhistoriska monumenten i Norden. Äldst verkar ett stort stenskepp vara. Kring detta har man byggt en enorm pallissad vilket inhägnat ett område på närmare 400 meter och kanske 300 meter. Sedan har man kastat upp en stor hög mitt i skeppet och lite senare ytterligare en stor hög som täckt den södra delen av skeppet. Därefter har man anlagt en träkyrka mitt i skeppet. Träkyrkan har i början av medeltiden ersatts av en stenkyrka.

När man grävde i stenkyrkan fann man stolphål som utan tvekan tillhör denna äldre träkyrka. Man fann också en grav inne i det område som innefattas av träkyrkan. Alltså tolkade man denna grav som en kristen grav, alltså har man tolkat skelettet i graven som Haralds far Gorms. Harald skulle i kristen iver tagit ut sin far från en av gravhögarna och gravlagt honom i den kristna kyrka som sonen byggt.

Problemet är bara att graven bevisligen måste vara äldre än träkyrkan vilket ingen tidigare observerat. (Att gå in på detta faktum tar för mycket utrymme här). Den är i stället samtida med en stolpvägg som delat av det stora stenskeppet som omger kyrkan och givetvis är äldre än denna. Graven tillhör alltså skeppssättningen och inte den kristna kyrkan. Stolpväggen har stått exakt i 90 grader mot skeppets längdriktning men däremot snett i förhållande till kyrkans längdriktning. Parallellt med denna stolpvägg har graven anlagts. I och med denna upptäckt föll många ingrodda teorier platt till jorden.

Husen man nu funnit ligger i ena hörnet av denna stora, inplankade anläggning, långt utanför kyrka och  kyrkogård. Kul att man hittat långhus men dessa petrifiera hus säger absolut inget om en kungahall på platsen för stenkyrkan. Kyrkan är ju dessutom placerad mitt i den enorma skeppssättningen. Bara förekomsten av ett befintligt stenskepp på platsen visar att man är ute och cyklar. Jag har nämligen svårt att se en skeppssättning inne i en hallbyggnad – eller omvänt - en hallbyggnad inne i en skeppssättning. Jag har dessutom väldigt svårt att se en hednisk gravkammare mitt inne i en hallbyggnad.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2010, 21:37 »
Myyyycket intressant att ta del av Svens information. Å ena sidan kan man se medias (tom dansk medias) vinkling om att hitta spektakulära fynd, å andra sidan kan man inte bortse från faktum om att det faktiskt har hittats någonting stort i dansk förhistoria, men Sven jag hoppas att du utvecklar dig mer detaljerat så fort som möjligt, jag har också tittat närmre på Jellingehögarnas problematik, så hosta upp om du har tid. Själv har jag fått ont om det på sistone.

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2010, 21:48 »
Harald Blåtand var ju ett fan av geometri vilket man kan se på trelleborgarna. I den danska artikeln nämns att mittpunkten för palisadområdet ligger nästan där kyrkan nu står. Arkeologen ser detta som ett argument för att lämningarna av en stor träbyggnad under kyrkan är från Haralds palats.

"Den oplagte placering for kongens hal vil være midt i palisadeområdet netop der, hvor Jelling Kirke ligger i dag, og det er meget sandsynligt, at den ældste træbygning, fundet under stenkirken, faktisk ikke var en ældre trækirke, men derimod kongehallen", siger Mads Dengsø Jessen.

Jag reagerade dock på uttrycket "netop". Det antyder ju att kyrkan faktiskt inte ligger riktigt i mitten av palisadområdet. Det får mig osökt att tänka på huruvida det har gjorts några utgrävningar alldeles intill kyrkan på den verkliga mittpunkten? Nu kan ju iofs. "netop" tolkas på olika sätt och det är ju möjligt att det rör sig om en så liten skillnad att det kan förklaras med mätfel.

Har det verkligen gjorts utgrävningar på den verkliga mittpunkten så kan ju också den platsen uteslutas men det framgår ju inte. Det ligger ju kristna gravar tätt inpå kyrkan så dessa kan ju ha förhindrat sådana utgrävningar.

För mig verkar det rimligare att man reser en träkyrka och därefter en stenkyrka intill det kungliga palatset snarare än att man låter riva detta för att ge plats åt kyrkan. Kristendomens införande innebar ju inte att den världsliga makten och dess representativa lokaler och maktattribut blev oväsentliga. Ifall träbyggnaden var ett tempel snarare än ett palats så tycker jag dock att det blir mer logiskt att lägga kyrkan på samma plats eftersom man ju kan tänkas ha velat riva det tempel som representerade den gamla religionen när man införde kristendomen.

Jag vill alltså härmed föra in tempelhypotesen för lämningarna under kyrkan samt rikta fokus mot den verkliga mittpunkten i pallisadområdet och dess utgrävningsstatus som är av intresse för palatsets möjliga position.




Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2010, 09:16 »
Vi kanske kunde försöka göra en kronologi på alla objekt. Om man utgår från Jellingestenarna som antas dateras till 986 så kunde man lägga alla fynd före-efter och skapa en slags matris. Det skulle ju klargöra en hel del. Vi väntar med spänning, Sven.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2010, 11:25 »
Jag ska försöka hinna skriva ner lite mer information men just nu sitter jag i klistret med en bok och flera artiklar som måste bli klara inom några veckor - och dessutom har vi en massa vikingar som hälsar på oss på Foteviken. Men ämnet är jätteintressant och jag återkommer så fort jag kan.  

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2010, 13:20 »

För mig verkar det rimligare att man reser en träkyrka och därefter en stenkyrka intill det kungliga palatset snarare än att man låter riva detta för att ge plats åt kyrkan. Kristendomens införande innebar ju inte att den världsliga makten och dess representativa lokaler och maktattribut blev oväsentliga. Ifall träbyggnaden var ett tempel snarare än ett palats så tycker jag dock att det blir mer logiskt att lägga kyrkan på samma plats eftersom man ju kan tänkas ha velat riva det tempel som representerade den gamla religionen när man införde kristendomen.

Jag vill alltså härmed föra in tempelhypotesen för lämningarna under kyrkan samt rikta fokus mot den verkliga mittpunkten i pallisadområdet och dess utgrävningsstatus som är av intresse för palatsets möjliga position.


"Tempel" som begrepp och realitet i den forn-nordiska kultur är sällan beskrivna i saga-litteraturen. Troligen är det orsaken till att sådana institutioner är lite beaktat i den forn-nordiska historieskrivning. Dock finns det exempel på att man också här, vid sidan av "lundar", "vi" ("hörg") och "hov", haft centrala kulturhus som (även) omtalats som "tempel".

Utifrån föreliggande uppgifter i det här fallet värkar din reson åtminstone förnuftig och logisk.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2010, 12:14 »
Jag har nu lagt ut min lilla skrift om Jellingeproblematiken.
Du finner den här som pdf (ca 3 MB):
http://www.foteviken.se/pdf/Jellingproblemet.pdf

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #9 skrivet: juli 01, 2010, 16:27 »
Det är en väldigt djärv teori utan några arkeologiska belägg som lanseras. (...) Husen man nu funnit ligger i ena hörnet av denna stora, inplankade anläggning, långt utanför kyrka och  kyrkogård. Kul att man hittat långhus men dessa petrifiera hus säger absolut inget om en kungahall på platsen för stenkyrkan.

Men kanske säger det en del om en kungahall i ena hörnet av den pallisadomgärdade anläggningen ;). Spännande med nya fynd i alla fall. Ser fram emot att få veta med. Vore intressant att jämföra fynden med de hallbyggnader som de senaste decennierna hittats / grävts ut i anslutning till andra monumentanläggningar i Norden, ex vis Lejre och G:a Uppsala.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #10 skrivet: juli 01, 2010, 16:36 »
Problemet är bara att graven bevisligen måste vara äldre än träkyrkan vilket ingen tidigare observerat. Den är i stället samtida med en stolpvägg som delat av det stora stenskeppet som omger kyrkan och givetvis är äldre än denna. Graven tillhör alltså skeppssättningen och inte den kristna kyrkan. Stolpväggen har stått exakt i 90 grader mot skeppets längdriktning men däremot snett i förhållande till kyrkans längdriktning. Parallellt med denna stolpvägg har graven anlagts. I och med denna upptäckt föll många ingrodda teorier platt till jorden.

Vad är egentligen daterat? Träfynd i gravhögen har fastställts till 959 har jag förstått (vilket dels tagit som årtal för gravhögen, dels som årtal för gravens plundring). Träkyrkan till år 1000. Har ingen daterat kvarlevorna av mannen under kyrkogolvet? Och när restes pallisaden?
Var i tiden vill du, Sven, placera in 1) skeppsättningen respektive 2) gravhögarna?

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #11 skrivet: juli 02, 2010, 08:20 »
"Tempel" som begrepp och realitet i den forn-nordiska kultur är sällan beskrivna i saga-litteraturen. Troligen är det orsaken till att sådana institutioner är lite beaktat i den forn-nordiska historieskrivning. Dock finns det exempel på att man också här, vid sidan av "lundar", "vi" ("hörg") och "hov", haft centrala kulturhus som (även) omtalats som "tempel".

Utifrån föreliggande uppgifter i det här fallet värkar din reson åtminstone förnuftig och logisk.

Tack!

Jag måste tillägga att dateringen av lämningarna under kyrkan påverkar givetvis om det istället är troligare med en träkyrka än ett "tempel" och stämmer det att lämningarna har daterats till ungefär 1000-talets början - vilket jag senare såg i Svens skrift - så dödar det ju min hypotes, möjligtvis med reservation för tidsintervallet och dateringens samt utgrävningens noggrannhet. Det möjliga templet i gamla uppsala fick ju stå kvar ett tag efter kristnandet men det byggdes ju före. Det var ju intressant att dateringen av plundringen av en av högarna (om jag förstod det rätt) sammanföll med kristnandet av Danmark. Jag förstår därmed varför teorin om Gorm vann så stort gehör! Svens övriga uppgifter om åldern på skelettet och dess placering på kvinnosidan talar ju dock emot att graven är samtida med kyrkan och framförallt att lämnigarna tillhör Gorm!

Om dateringsintervallet möjliggör att kyrkan byggdes på 960-talet så finns det ju en del övrigt som talar för detta - kristnandet, plundringen av graven samt det faktum att den flitige byggherren Harald Blåtand väl dog redan 986. Man kan ju då tänka sig att begravningsritualerna i början inte var fullständigt fastlagda - eller kanske att den som där begravdes var en högättad hedning och att andra regler då gällde.

Vill man försvara palatshypotesen så kan man ju hävda att vikingarnas användande av trä som byggnadsmaterial innebar relativt kontinuerliga rivningar även av monumentalbyggnaderna och detta kan ju ha lett till en snabbare förändring av olika platsers funktion. Å andra sidan så kan man ju då hävda att det är troligt att platserna och deras symbolik och användande (maktmässig eller sakral) då istället fick stå för kontinuiteten.

Jag har nu lagt ut min lilla skrift om Jellingeproblematiken.
Du finner den här som pdf (ca 3 MB):
http://www.foteviken.se/pdf/Jellingproblemet.pdf

En inte så liten skrift och framförallt väldigt kvalificerat som foruminlägg!

På följande sida tillhörande det danska nationalmuséet visas till höger en förstoringsbar översiktskarta över det område inom palissaden där man funnit de nya lämningarna av hallar med de utgrävda ytorna utmärkta
 
http://jelling.natmus.dk/ny_viden/staar_vi_med_resterne_af_harald_blaatands_borg_i_jelling/

Det är ju intressant att huslämningarna ligger på samma avstånd  till pallisaden och längs med denna samtidigt som de är lika stora och av samma trelleborgstyp. De är ju också placerade i förhållande till varandra i ett slags regelbundet förhållande där avståndet tycks motsvara dubbla fasadlängden.  Det ger ju förhoppningar om att det kan ligga trelleborgshallar längs med hella palissaden! Utgrävningsytorna utesluter åtminstone inte en forstättning på min länkade karta. Även hallen som låg längs med den östra pallisadsidan befinner sig på ett avstånd till "huslinjens hörn" (det hörn som kan säga skapas av husens avstånd till palissaden) som eventuellt motsvarar avståndet för det bortre av husen längs med den norra sidan. Ytan närmare hörnet på den östra sidan är outgrävd så där kan det alltså finnas en hall! 
« Senast ändrad: juli 02, 2010, 08:51 av Tjodolf »

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #12 skrivet: juli 02, 2010, 21:32 »
ja, ser ni inte de kronologiska problemen här?? Vad är först och vad är sist? låt oss nu reda ut det här. Den första händelsen är???Och den sista är??Det enda jag har fått information om är att den yngre Jellingestenen är daterad till 986 så vad hände innan och vad hände efter?Det här är ju ett lysande forum för att göra en någorlunda hyfsad kronologisk matris. Jag tycker vi låter Sven börja med den äldsta händelsen och lämna tolkningsproblematiken därhän, åtminstone för ett tag. Så Sven, vad hände först?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #13 skrivet: juli 03, 2010, 01:30 »
Först lite om den relativa kronologin. Jag skulle gärna lägga upp ett första utkast men hinner inte förrän efter söndag då vikingamarknaden på Foteviken slutar. Sedan tar emellertid Gorm semester och stänger ner forumet en månad.

Intressant är pallissaden runt området. Det hade varit naturligt att man skapat en rektangel eller en kvadrat men i stället har man skapat en parallellogram yta med två hörnor på mer och två hörnor på mindre gradantal än 90 grader. Detta fullständigt ologiska mönster på en inhägnad stör mig oerhört. Dels får man hörnvinklar långt mindre än 90 grader, dels måste man fråga sig varför göra denna inhägnad på ett så komplicerat sätt. Formen måste alltså, som jag ser det, vara baserad på en medveten tanke och inte enbart på slumpen.

Vad är det då som styrt inhägnadens formgivning? En faktor är helt klar, pallisadens långsidor har man lagt exakt parallellt med den mittlinje som stenskeppet bildat. Men kortsidorna då? När jag kontrollerade norriktningen på kartmaterialet visar det sig att dessa kortsidor verkar att vara orienterade efter väderstrecket väst-öst. Kan det alltså vara så att pallisadens orientering är baserad på två faktorer, dels det befinliga stenskeppet, dels den kristna orienteringen i öst-väst när man anlade kyrka och kyrkogård? I så fall en indikation på att pallissaden och därmed trelleborgshusen som ligger utmed denna tillhör perioden efter Haralds kristnande vilket allmänt ansetts skett under andra hälften av 960-talet.    

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #14 skrivet: juli 05, 2010, 00:40 »
Det enda jag har fått information om är att den yngre Jellingestenen är daterad till 986 så vad hände innan och vad hände efter?

Graven i Gorms høj er dateret til 958.
Den store Jellingsten antages at være fra ca. 965.
Harald mistede Hedeby i 974 efter et hovedløst angreb på kejserriget.
Broen i Ravning Enge er fra 979/80.
Trelleborgene er fra 980/83.
Hedeby blev genvundet 983 - sandsynligvis af Sven Tveskæg at have afsat faderen.
Harald døde 986/87.

Også hallerne i Lejre og Tissø lå bag palisader, men de var ikke af så voldsomme dimensioner som i Jelling.

Jeg er enig med Sven i, at rombens vinkler antageligt er forårsaget af stenskibet - uden at jeg kan se fornuften i det. Men problemet er, at det kan være svært at udlede rationelle årsager bag projekterne, hvis de er en gal mands værk - og det tror jeg er tilfældet med Harald Blåtands projekter efter 974.

Utloggad Tjodolf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 37
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #15 skrivet: augusti 10, 2010, 21:59 »
Det slog mig precis när forumet hade tagit semesterstängt att "net op" ju faktiskt betyder "precis" och inte "nästan" så glöm min utläggning orsakad av det missförståndet.

Inbland önskar jag att man kunde kommentera egna missförstånd i speciella fält i den gjorda posten utan tidsbegränsning för att inte sprida felaktigheter.

Sen vad beträffar lägesbeskrivningen så kan ju iofs. även ordet precis vara mindre precist i meter räknat när det rör sig om beskrivningar av stora dimensioner.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #16 skrivet: augusti 19, 2010, 18:53 »
Ja, det jag inte får ihop är att Mads Dengsø Jessen säger i artikeln att den nyfunna byggnaden (den eventuella kungahallen) ligger precis där kyrkan ligger idag. Men Sven, som verkar ha inblick i projektet, menar att byggnaden (byggnaderna?) ligger en bra bit därifrån, intill pallisaden. Har Mads blivit felciterad eller pratar Mads och Sven om olika byggnadsfynd? En kunglig hall i mitten av ett pallisadområde och kasernbyggnader utmed kanterna, låter ju inte som en orimlig planläggning av ett herresäte.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #17 skrivet: augusti 20, 2010, 10:18 »
Det är ju tämligen omöjligt att man grävt inne i kyrkan igen - den är ju för övrigt utgrävd till merparten. Och runt kyrkan direkt upp mot den ligger moderna gravar - här kan man inte ha hittat någon hallbyggnad. Dessutom visar alla bilder och ritningar att det är innanför palissaden norr om nordhögen man gjort långhusfynden. En centralt belägen kungahall där kyrkan i dag står måste således vara teori som han har utan att egentligen ha några belägg. 

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #18 skrivet: september 25, 2010, 11:00 »
Det är ju tämligen omöjligt att man grävt inne i kyrkan igen - den är ju för övrigt utgrävd till merparten. Och runt kyrkan direkt upp mot den ligger moderna gravar - här kan man inte ha hittat någon hallbyggnad. Dessutom visar alla bilder och ritningar att det är innanför palissaden norr om nordhögen man gjort långhusfynden. En centralt belägen kungahall där kyrkan i dag står måste således vara teori som han har utan att egentligen ha några belägg. 

Du har ret. Jeg så i går en udsendelse på den danske TV-kanal DK4, hvor en af arkæologerne udtalte, at tankerne om hallen er baseret på de gamle udgravninger, som hidtil har været tolket som en trækirke. Det er vist en løs teori, fordi man tror, at man mangler en storhal - hvad man ikke nødvendigvis gør.

Jeg noterede mig især, at anlægget blev omtalt som fundtomt, stort og geometrisk baseret med en brugstid på 20-30 år som Trelleborgene. De fundne huse ved palisaden blev sammenlignet med Trelleborghusene. Han nævnte det som en mellemting mellem Trelleborgene (hvor der heller ikke er storhal) og anlæg af Lejre-/Tissøtypen med en stor kulthal, som Lars Jørgensen tilskriver omrejsende hedenske konger (se svar til Fredrik i anden tråd).

Det skal bemærkes, at aksen i geometrien er stenskibet, som først højene og den store sten og derefter palisaden og husene synes indrettet efter. Det skal også bemærkes, at Thyras høj er tom.

Måske er jeg ikke den mest neutrale referent, da jeg allerede selv i Danernes Sagnhistorie i 2004 (hvor jeg også første gang skrev om den imponerende Röksten) skrev, at det ikke bør undre, hvis det en dag viser sig, at Jelling ikke var Gorms og Harald Blåtands kongesæde, men Haralds magtmanifestation i Jylland for en usikkert baseret kongemagt – inspireret af steder som Uppsala og Rök. Som jeg skrev her tidligere, gør det tilsvarende sig gældende med Trelleborgene - man skal ikke nødvendigvis finde rationel baggrund hos en mand, som øjensynligt befandt sig i en stigende grad af vanvid, hvilket jo ikke er uset hos magthavere.

Døm selv, når der dukker mere op.

Utloggad Emund Slemme

  • Veteran
  • Antal inlägg: 976
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Harald blåtands gård hittat
« Svar #19 skrivet: oktober 26, 2010, 14:31 »
Morgenavisen Jyllands-Posten har sammen med arkæologerne rekonstrueret, hvordan Jelling formentlig har set ud omkring år 986. Se dette link -

http://www.vejleegnensmuseer.dk/img/arkaeologi_aktuelt_jellingX.jpg

/slemme