Jerrak, inte mer än personlig erfarenhet från de vargar jag faktiskt sett, både döda och levande – samt uppgifter om de vargar jag läste om i massmedia när de fortfarande fanns kvar – men det finns säkert uppgifter på Internet om vår gamla vargstams vikt och storlek. Om vår nya vargstam finns det säkert mängder av material att läsa.
Just nu kanske vår nutida stam är ganska småvuxen, beroende på olika faktorer såsom inavel och liknande, men vargarnas storlek torde nog ha växlat genom historien beroende på födotillgång och annat. Den gamla vargstammen kan ju inte ha varit så väldigt annorlunda genetiskt sett från de vargar som vandrat in från Finland och Ryssland och grundat vår nuvarande stam. Det borde ju ha förekommit vandringar och utbyte mellan dem då också. Men det skulle vara kul att se någon sorts viktstatistik, som sträcker sig långt tillbaka i tiden, på vad skjutna och fångade vargar vägt. Kanske dags för lite grävande i arkiven.
När dagens vargar kan ta älg – och deras vikt är ca hälften av den vikt vår gamla varg hade – så tror jag att vår gamla vargstams främsta byte kanske var älg – varför skulle annars de gamla vargarna vara så stora? Inget djur är ju större än det behöver vara för att klara av att ta sin mat.
Långt tillbaka var nog älgen viktig, men under några århundraden fanns det knappt älg i landet så bytesdjuren var säkert andra. Dessutom var ju även rådjuret sällsynt och värre blev det ju under den period då jakten släpptes fri för allmogen. Så det är förståeligt att vargen gav sig på boskapen.
Senare återhämtade sig ju rådjur och älg gradvis men jakten på varg fortsatte ju att vara ganska intensiv så den minskade istället.
Jag tror att det fanns många olika orsaker, inte enbart tidelag. Myter, fördomar, lokala sagor och lokala traditioner tror jag spelar minst lika stor roll + troligen mycket annat.
Flera stadgar redan på 1600-talet stipulerade faktiskt att man främst skulle använda flickor som vallhjon. Straffet om man negligerade detta kunde bli böter. År 1727 kunde dessa böter ligga på 40 silvermynt.
Tidelag verkar ha varit ett av de värsta brott man kunde begå vilket man kan utläsa av ett citat som det här från 1734 års lag:
Hvar som hafver tidelag med fä, eller andra oskiäliga djur, then skal halshugas, och i båle brännas, varde ock samma diur tillika dödadt och brändt. Varg och björn är jag inte rädd för alls, däremot älg har jag en mycket stor respekt för, den är totalt oförutsägbar, 100 går snällt undan - men den 101 första kan attackera dig våldsamt.
Har aldrig själv blivit ofredad av någon älg men jag har hört om andra som blivit. Däremot har jag blivit ofredad många gånger av allehanda tamdjur, stutar, tjurar och dylikt. Även arga hundar kan vara jobbiga ibland.
Överhuvudtaget har jag aldrig blivit antastad av vilda djur (mer än insekter förstås).
Den sista vargen av vår gamla vargstam levde i det område i fjällen där jag bodde. Det var en gammal hanne. Sista gången jag såg spår efter honom var ca: 1974-75.
Thomas
Nu är ju som sagt var vargen tillbaka och vållar en massa diskussioner.
Förresten, helt nyligen var en varg framme och tog ett får i en socken här i min hemkommun.