Författare Ämne: Arkeologiforumträff  (läst 8214 gånger)

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
Arkeologiforumträff
« skrivet: maj 16, 2009, 11:43 »
Satt och funderade lite häromdagen...hade det inte varit kul med en arkeologiforumträff? Alltså en träff för alla oss som är engagerade i forumet och som gärna hade velat träffas ansikte mot ansikte?

Man skulle kunna tänka sig en tvådagarsträff någonstans i Sverige. På träffen skulle man kunna ha föreläsningar, diskussioner, studiebesök osv. Givetvis skulle träffen vara på en helg så att så många som möjligt hade kunnat komma.

Vad tycker ni andra?

/Åsa.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2009, 11:57 »
 :)

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #2 skrivet: maj 16, 2009, 17:12 »
:)
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #3 skrivet: maj 17, 2009, 02:30 »
 :)

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #4 skrivet: maj 17, 2009, 09:53 »
Bra idé, två dagar kan nog vara lite för omfattande dock, eftresom det kräver en hel del jobb att sätta i hop en konferens. Kanske bättre att börja med en arkeologiforum-fika någonstans under några timmar?

/Micke

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #5 skrivet: maj 17, 2009, 10:45 »
Jag tänkte mest på medlemmar som reser långt kanske hellre stannar borta över natten än bara träffas några timmar.

Men visst kan man träffas och bara ta en fika och se en fornlämning eller nåt sådant.

/Åsa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #6 skrivet: maj 17, 2009, 13:01 »
Jag håller med dig Åsa och dig Micke, ska man åka en bra bit känns nog ett par timmar kanske lite fjuttigt men en hel helg kan vara mastigt.

Men man kan ta en heldag, ev med en bit mat tillsammans på kvällen! 

Låt mig föreslå en bra plats, Visingsö!      Förutom geografiska och historiska aspekter så kan man då ta med familjen och med gott samvete låta barnen äta polkagrisar medan far eller mor är och diskuterar en stenhögs roll i grundandet av landet!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #7 skrivet: maj 17, 2009, 17:53 »
Visingsö låter inte helt fel! Risken är att det blir fler än barnen som äter polkagrisar  ;D

Någon som har fler förslag? Jag tänkte på Foteviken och hälsa på Sven Lagman, även här finns massor för familjen att göra i närheten.

/Åsa.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #8 skrivet: maj 18, 2009, 07:53 »
Ni är givetvis välkomna till Foteviken. Övernattningsmöjligheter i moderna stugor eller i enklare övernattning finns. Transporter till och från Sturup och Malmö kan vi säkert fixa. Den stora nackdelen är att det ligger nästan så långt söderut i Sverige man kan komma. Ett sådant här möte borde kanske ligga lite mera "centralt". Men - å andra sidan. Vad är centralt i dag med en massa rabattpriser på flyg och järnväg.
 

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #9 skrivet: maj 18, 2009, 11:54 »
Centralt i en svensk eller europeisk kontext? ;)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2009, 21:11 »
Visingsö är en fantastisk plats, jag är på om vi lyckas hitta någon passande dag/helg e.d.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #11 skrivet: maj 23, 2009, 14:59 »
Jag är också med på noterna, har aldrig varit på Visingsö.

Ett annat förslag är Öland med besök på Eketorps borg.

Eller vad sägs om Ldköping och gå i Arns fotspår med besök i Varnhem bland annat?

/Åsa.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #12 skrivet: maj 24, 2009, 01:37 »
När blir det, när blir det, -  hoppas att jag inte jobbar den helgen.  Jag lovar att sitta tyst och lyssna.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #13 skrivet: maj 24, 2009, 07:14 »
Kunde man inte göra en röstning här på forumet och där ange några lämpliga platser. Då får man ju också en bild av intresset bland medlemmarna. Viktigt att komma i håg är att det inte bara ska var en plats att åka till utan att det också finns övernattning till hyfsat pris, frukostmöjligheter och lämplig lokal att vara i.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #14 skrivet: maj 24, 2009, 11:39 »
Kunde man inte göra en röstning här på forumet och där ange några lämpliga platser. Då får man ju också en bild av intresset bland medlemmarna. Viktigt att komma i håg är att det inte bara ska var en plats att åka till utan att det också finns övernattning till hyfsat pris, frukostmöjligheter och lämplig lokal att vara i.

Låter som en jättebra idé. Finns det någon som kan ta tag i det hela? Träffen behöver ju inte vara precis just nu, utan kan vara i höst när alla kommit tillbaka från semestrar och dylikt. Just nu så verkar inte intresset vara så stort, men om man kan locka med något häftigt studiebesök eller nåt sådant så kanske fler vill vara med (ju fler som följer med desto billigare blir det).

/Åsa.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #15 skrivet: maj 24, 2009, 12:55 »
Själv har jag tyvärr inte tid att rodda med en träff f n.  :-\ Däremot har jag/vi funderat på att bjuda in till en öl/fika i all enkelhet på lämplig plats i Visby men det vänder sig nog främst till de som bor här. Det ena behöver dock inte utesluta det andra såklart. :) Hur många gotlänningar finns det här på forumet som skulle vara intresserade?

Rada upp lite alternativa platser så kan jag fixa en omröstning.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #16 skrivet: maj 24, 2009, 14:31 »
Inte heller jag har tid att rodda något, är ute på olika platser i landet och jobbar i veckorna och helgerna går åt till att umgås med min sambo.

På Visingsö finns dock goda möjligheter till boende på folkhögskolan som också fungerar som vandrahem/hotell - där borde man också kunna hyra in en samlingssal, vid sidan av detta finns en en stugby som håller vandrarhemspriser.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #17 skrivet: juni 07, 2009, 09:26 »
Låter som ett bra initiativ: en träff på visingsö i september vore ett ideal, jag befinner mig i Östergötland några dagar under min "semester"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Arkeologiforumträff
« Svar #18 skrivet: september 04, 2009, 18:34 »
Nu är det september??