Ja Mats jag har provat att dra båt på land, och om man räknar kanot så till och med rätt genom skogen, ... och ingen skall sticka under stol med att det är hårt arbete, men det är det som sagt att ro också.
Med all respekt för mod envishet och välvilja i projekt Aifur så vill jag påstå att det projektet har fått aldeles för stor betydelse i hur man ser på flodfärder, detta trots att man faktiskt tagit sig fram på ett relativt bra sätt.
För det första är färden helt och hållet ett experiment. Man har inte kunnat basera i stort sett något mer än sträckningen på annat än gissningar. Kanske skulle man valt en helt annan modell av båt, mer lik traditionella forsbåtar istället för denna modell som för tankarna till segling. Mao en smalare farkost!
För det andra så kan väl knappast besättningen jämföras med en vikingata besättning. Styrka och uthållighet är inte dagens människors främsta signum, vi har helt enkelt blivit ganska klena med alla våra bekvämligheter och maskiner.
För det tredje, återigen, även ryska vattendrag har förändrats med dammar dikningar omledningar och igenväxning. Man resonerar om lågvattennivåer som om det vore självklart att det förhållit sig på samma sätt.
För det fjärde kan man räkna på följande sätt.
1 båt om 600 kg med 10 man i besättningen ger 60 kg per man, det är tungt att bära det, man klarar några steg bara även om man är riktigt stark så är hundra meter en pärs!
3 båtar om vardera 600 kg och 10 mans besättning ger ett helt annat läge. Varje båt blir 20 kg per man vilket är ungefär samma som folk knatar runt mil efter mil på Kungsleden med.
Det är också samma vikt som jag pressat 15-16 åriga scouter, flickor och pojkar, att bära vid ett kanotlyft om ca 2 km vid en paddling på höglandet. Vi som var vuxna bar ungefär det dubbla och alla knorrade men skrattade gott efteråt. Ett lyft om 2 km enligt ovan modell med 3 båtar klarar man alltså utan förberedelser på en halv dag. Lägg till en halv dag för att bära utrustning om man vill. Längre lyft behövs inte för att ta sig mellan Vänern, Vättern Hjälmaren och Mälaren.
Och då pratar vi alltså om att bära vilket man inte behövt göra överallt. På ett frekvent trafikerat vatten kan man anlägga dragrännor där det behövs, såna dragrännor finns vid många kanotleder idag, och då drar varje besättning nog ganska lätt sin lastade båt förbi ett fall eller annat hinder, bara vid större höjdskillnader behövs nog samarbete med andra besättningar eller folk på platsen.