Det har spekulerats i att det skulle finnas reminiscenser av Arminius i berättelserna om Sigfrid/Sigurd, men personligen tvivlar jag starkt.
Det är ju helt klart att det finns reminiscenser från folkvandringstiden i många av de tidigmedeltida sagorna från Island, England, Tyskland och kanske Danmark. De är emellertid kraftigt omdiktade och uppblandade med ovidkommande sagomotiv, och det är bara tack vare att vi i viss mån kan "titta i facit" som vi kan se att det åtminstone delvis rör sig om historiska personer och händelser. De äldsta identifierbara personerna och händelserna är såvitt jag vet goterkungen Ermanarik och hans banemän Ammius och Sarus (Jormunrekr, Hamdhir och Sörli i isländsk version). De levde omkring år 375.
Bästa möjligheten för gamla berättelser att bevaras var ju om de fanns i bunden form, som kväden, något som redan Snorre Sturlason påpekade. Nu är det emellertid så att de germanska språken (och i synnerhet urnordiskan) genomgick en kraftig omdaning under vendeltid och att all äldre diktning helt enkelt måste ha "kollapsat" metriskt. Det kan alltså inte finnas någon direkt textkontinuitet från folkvandringstid till vikingatid/medeltid (jag vill dock minnas att Åke Ohlmarks hävdat att en del svårbegripliga avsnitt i eddadikter skulle vara formelmässigt bevarad urnordiska, men jag tror inte han har fått något medhåll).
En intressant fråga är hur länge en muntlig tradition egentligen kan bevaras. När det gäller detaljerade och bevisligen historiskt korrekta traditioner så är den längsta tidsperiod jag känner till drygt 300 år. Inuiterna på Baffins land hade i slutet av 1800-talet fortfarande detaljerade berättelser om Frobishers besök på 1570-talet, som kunde bekräftas från de skriftliga källorna (och på vissa punkter t o m kompletterade luckor i dessa). Mera vaga, och delvis mytiska berättelser kan t o m leva kvar bortåt 1000 år, som t ex de ovannämnda reminiscenserna av folkvandringstiden som skrevs ned under medeltiden och minnena från den mykenska tiden som skrevs ned under klassisk tid, och som delvis kan bekräftas arkeologiskt. Men tiden från Arminius till de äldsta skriftliga källorna är nog i längsta laget.