Författare Ämne: Midvinterblot på Foteviken  (läst 3043 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Midvinterblot på Foteviken
« skrivet: december 16, 2007, 22:38 »
Den traditionella midvintermarknaden med blot är över. De sista vikingarna har rest hem och hela Fotevikens personal tar nu  en välförkänt "långjul" fram till efter nyår. Ca 160 vikingar deltog på lördagskvällen i bålet och blotet i en gnistrande stjärnklar och helt vindsstilla natt vid Öresund. Australiensisk TV hade sänt ett filmteam på fem personer för att spela in ett halvtimmesprogram. Intressant att se hur utlänningar som inte har den minsta hum om vår nordiska kulturhistoria blir helt tagna av levande historia, kväden, långdans och märkliga och gripande ceremonier.

Se Sydsvenskans bildspel: http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article287519.ece

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Midvinterblot på Foteviken
« Svar #1 skrivet: december 17, 2007, 09:04 »
Läste  eller hörde att ni gått igenom litteratur om vikingatiden från latinska/arabiska/andra  källor.  Stämmer det?  Finns den listan på litteratur på internet??

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Midvinterblot på Foteviken
« Svar #2 skrivet: december 17, 2007, 22:45 »
Kanske inte så mycket om midvinterblotet men ett svar på en ställd fråga:

Det är nu mer än ett år sedan vi började djuploda de arabiska källorna om vikingatiden. Det hela startade med att jag blev väldigt irriterad över att det ständigt är  samma arabiska, ofta korthuggna citat, som dyker upp i tonvis med modern litteratur om vikingatiden. Jag bad Karl Fredrik att avsätta tid för att ta fram hela faktamaterialet bakom citaten. Snart drunknade vi bokstavligen i samtida eller nära samtida källor - många som jag aldrig hört talas om. För att inte tala om alla dessa arabiska författare; det är inte lätt att hålla koll på alla. Vi beslöt därför att först göra en ordentlig förteckning över författarna och försöka reda ut sambandet i tid mellan dem. Därefter skulle vi koncentrera oss om vad detta faktamaterial om vikingatågen i södra Frankrike och Spanien kunde ge för eventuell ny bild av orsaken och organisationen av krigstågen.

Mitt i detta spännande arbete steg det i somras in en fransk forskare i mitt vikingahus i Foteviken. Han hade under lång tid arbetat med vikingarna i just södra Frankrike, hans hembygd. Han framlade på min stugbänk en hypotes om vikingatågen som åtminstone varken jag eller Karl Fredrik hört förut och, om den var riktig, kanske skulle kunna ge en ekonomisk förklaring på många av vikingatågen. Under hösten har Karl Fredrik (han kan ju franska) därför upprätthållit kontakten och vi håller nu på att kontrollera vår franske kollegas källor "ur ett nordiskt perspektiv". Hittills verkar merparten av hans faktamaterial att hålla.

Vår målsättning är alltså att bringa en översikt över de arabiska skribenterna, att redovisa materialet kronologiskt samt att eventuellt bearbeta och vidareutveckla fransmannens hypoteser. Vad dessa går ut på? Det får ni vänta på tills vi är säkra på att de verkligen håller. >:D

Karl Fredrik har för några år sedan lagt ut en lista på äldre källmaterial om Norden på Fotevikens Internetsidor (listan behöver dock kompletteras oerhört mycket när det gäller arabiska författare):
http://www.foteviken.se/historia/kallor/mitt_n1.htm
   

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Midvinterblot på Foteviken
« Svar #3 skrivet: december 17, 2007, 23:04 »
Försökte öppna listan, - men det fungerade inte vare sej i mozilla eller explorer

Utloggad SagaB

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Midvinterblot på Foteviken
« Svar #4 skrivet: december 18, 2007, 14:30 »
Det var en riktigt trevlig helg i Foteviken, lite kallt att sova i tältet men det gick det med. Gillet var riktigt trevligt och blotet var fint och stämningsfullt!
Det är alltid kul att vara på vikingamarknader och lära känna nya vikingavänner! Hade varit kul att få se det australienarna filmade.
Bildspelet som är länkat till här ovan var trevligt!
Det är inte utan att man längtar till sommarens alla marknader och framförallt fotevikens!