Jag har gått igenom de äldsta bevarade danska registranturerna om falkar och funnit följande:
Omtalade ”falkleje”, dvs fångstplatser, i kungsbrev:
Kungsbrev 17 juli 1529, givet i Malmö:
”Peder Villomsszen, Falkenerer, fik Fireaarsbrev paa efterskr. Falkelejer: Liilde Hamer i Skaane, Halsnes i Sellandt og to Lejer i Laalandt, mod Afgift, som han plejer at give.”
Peder Villumseen på två falkleje (brev undertecknat i Köge 1535)
Hans Bierman på falkelejerna i Ölmenes, Smökel, Skomerslef och Soret (brev i Köge 1535)
Hans Gertsen på falklejene i Merlop och Gattebeck i Halland. (brev i Köge 1535)
Hogerus Bartholomeus på falkleje i Falkenberg (brev 1540)
Oluf Overskär på falklejene Trottenbieg och Sönnarslöf i Skåne och Rudby på Lålland (brev 1546)
Kunglig order till Mogens Gyldenstjärna 23 juli 1550:
"Han skal tillse falkfångarna i hans län att de inte får begiva sig från Danmark med deras falkar förrän de har varit i Köpenhamn och erbjudit kungen dem."
Kunglig order till Mogens Gyldenstjärna 31 okt 1550:
"Falkfångarna i hans län, ska av all ”gerfalke” som de fångar, sälja kungen var tredje för 6 daler och andra fåglar och falkar ska de sälja för halvdelen.
De falkfångare som inte har kungens brev på falklejerna, ska strax bege sig till kungen och taga brev därpå."
Varför detta mitt intresse var att det i Lilla Hammar by endast trehundra meter från Fotevikens Museum uppenbart bedrivits falkfångst väldigt tidigt.
Jag har i mitt bildarkiv foto av två medeltida kalkmålningar som rör falkjakt. Bilden från S:ta Maria kyrka i Risinge, Östergötland är från 1200-talet och bilden från Tuse kyrka på Själland är från 1400-talet. Vill du ha dem i hög upplösning skickar du bara mig ett mail. Som alltid med i stort sett alla mina foton och filmer kan du få använda dem hur du vill utan kostnad.

S:ta Maria, Risinge.

Tuse, Själland.