Författare Ämne: Gravar från äldre järnålder, eller...?  (läst 3706 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
Gravar från äldre järnålder, eller...?
« skrivet: september 05, 2007, 21:11 »
För några veckor sedan upptäckte vi ett tidigare okänt gravfält här i Bromma, i nordvästra Stockholm. Vi tycker själva att det är lite märkligt att man fortfarande kan göra sådana här fynd i denna tättbebyggda och (som vi uppfattat) välinventerade stadsdel. Vi hittar väl någon enstaka stensättning, eller skum husgrund eller så varje år, men ett helt gravfält?
Detta består av 11 stensättningar, rätt spridda över ett 55x135 meter stort område, på krönet och nordvästsluttningen av en moränbunden bergknalle. Stensättningarna är mestadels runda eller ovala, dock finns en rektangulär.

Det är mycket i detta gravfält som avviker från de vanliga yngre järnåldersgravfälten som faktiskt finns ganska gott om i denna norra delen av Bromma. Dels ligger gravarna högre i terrängen, inte så samlade som på ett höggravfält. Dels är gravtypen ovanlig i mina ögon, tänkte jag kanske kunde få hjälp här med tips om ålder, förekomst mm.
8 av de elva stensättningarna är nästan stereotypt lika: De är ofyllda eller väldigt glest fyllda (med några enstaka stenar) och de har en markerad, uppstickande kantkedja. Samtliga är rätt små, 3-4 meter i diameter. De fyra ovala stensättningarna är samtliga 3x4 meter med längdaxeln i nord-sydlig riktning. I några fall ingår ett större block i kantkedjan, vilket framgår av översta bilden nedan.

Det finns två liknande stensättningar på en annan höjd, någon kilometer söderut (ungefär mitt emellan ett bronsåldersröse och ett lägre liggande yngre järnåldersgravfält), men i övrigt tycker jag inte jag har sett denna gravtyp någon annanstans. Vi gissar själva på att gravarna är från äldre järnålder men det baserar sig mest på att
1. det inte ser ut som andra yngre järnåldersgravfält i området och
2. det av olika anledningar skulle passa så bra här, det finns egentligen inget äldre järnåldersgravfält i Bromma (förutom ett bortgrävt i Beckomberga), däremot både bronsålder och mycket av yngre järnålder.
Strandförskjutningen säger att det borde finnas odlingsbar lermark väl framme redan under förromersk järnålder. Just detta gravfält ligger på en nivå mellan 15-30 m.ö.h. så fr.o.m. yngre bronsålder kan vara möjligt. En av stensättningarna avviker, i det att den ligger i krönläge (i utkanten av gravfältet), är något större (6 m diam), har en mer substantiell fyllning, övertorvad med synliga stenar i ytan, samt ett större block som för tankarna till en mittblocksgrav, låt vara att blocket inte riktigt ligger i mitten. Denna avvikande grav ger ett äldre intryck än de andra, kanske mest för att den ligger som ett typiskt bronsåldersröse.

Någon som kan bestyrka/bestrida vårt antagande om datering eller som har sett sådana här ofyllda stensättningar i någon omfattning här kring Mälardalen? Är det överhuvudtaget gravar? Och isåfall, från när?

Nedan bilder på två av de typiska runda/ovala stensättningarna från gravfältet.
Vi har just varit och mätt upp, beskrivit och skickat in anmälan till RAÄ och Stadsmuseet.

/Mats






Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gravar från äldre järnålder, eller...?
« Svar #1 skrivet: september 20, 2007, 22:00 »
Fantastiskt snabbt jobbat, RAÄ! Gravfältet är redan registrerat och med i Fornsök:
http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/visa.html?objektid=12000000051162
Var ju bara ett par veckor sedan vi skickade in anmälan.
/Mats