Den moderna Kinesiska arkeologin ligger på en ganska hög nivå då den är som bäst, man har tillgång till de flesta arkeologiska metoder och laboratorier som finns annorstädes. Det är dock inte alltid som alla projekt har tillgång till den bästa tekniken. En annan skillnad är att man utnyttjar okvalificerad arbetskraft i betydligt högre nivå än i de flesta väst länder, uppdelningen kan vara t ex 3 forskare, 10 tekniker och 200 bybor, se blog inlägg om gräving i
Zhengzhou och i
Luoyang. Däremot finns det flera skillnader. Dels arbetar man delvis andra frågeställningar, en stor del är kopplat till historiska texter och där är det viktigt att visa på dessas ”sanna” värde dvs. lite som biblisk arkeologi, man besvarar de frågor som är intressant utifrån texten istället för att utgå från tinget, kontexten eller strukturen och låta denna ge egna svar eller frågor. Animal osteologin är fortfarande svag såvida det inte gäller frågor kring domesticering, men här kommer ett gäng yngre förmågor som är mer intresserade av sammanhanget mellan människa och djur och vilka svar detta kan ge. Ännu svagare är frågan kring fröer, växter och annat, även här finns en förkärlek för att finna det äldsta beläggen för domesticerade arter, t ex, soja, ris, vete etc.
Vad gäller följande fråga:
Ibland har man ju hört talas om att den skulle vara ganska gammalmodig och också att att den har svårt att frigöra sig från partiet och dess ideologi i teoretiskt hänseende.
Detta i viss mån sant det dock har det skett en ganska stor generationsväxling vilket lett till utveckling av såväl metoder som frågor och ett tydligare avstånd från partipolitik, även om detta fortfarande finns kvar. Det börjar dock bli ovanligt med referenser till mao och Marx i dagens rapporter och frågeställningarna är mer diversifierade än vad de var för 10-15 år sedan. Många chefer är dock politiskt tillsatta, men så är det ju dock även i t ex Sverige. Bland de arkeologer som vi träffade och har kontakt med kan man se ett tydligt intresse av se vad vi arbetar med, vilka metoder och vilka frågor etc, däremot så håller de inte alltid med om att det vi ser som intressant är relevant för Kina. Vidare kan man se att en form av nynationalism är på ankommande, vilket ger sitt uttryck i en vilja att skapa en egen arkeologi, en speciell kinesisk arkeologi med egna metoder etc.
//Magnus Reuterdahl