Författare Ämne: Järnbära/järnbärarland  (läst 23532 gånger)

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
Järnbära/järnbärarland
« skrivet: juni 04, 2009, 17:28 »
Som att det äldsta namnet på Dalarna är "Järnbäraland" t ex?

... ett utryck som förvisso är nästan runstensgammalt, järnbärarland, ... 

Med risk att göra bort mig (jag tillhör blåbären på detta forum, så jag fåår göra bort mig...), tänkte jag väcka liv i en gammal diskussion, som säkert många tröttnat på för länge sedan — i så fall, sluta läsa här.

Hur vet man att "Järnbäraland" är det äldsta namnet på just Dalarna? Hela det nuvarande Dalarna kan det i varje fall inte avse.

Kan det inte lika gärna avse järnriket i sydvästra Gästrikland med närliggande delar av nuvarande Dalarna och Västmanland? Kanske kopplat till vandringsleder, vattenvägar (och runstenar) ner mot Mälaren.

Vilket är rätt — järnbäraland eller järnbärarland?

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #1 skrivet: juni 04, 2009, 22:05 »
Enligt Wikipedia dyker namnet Järnbäraland upp första gången i Sverressagan, en norsk kungasaga från slutet av 1100-talet. Av beskrivningarna där kanske det går att dra slutsatser om vilket område som avses. Någon som har tillgång till texten?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #2 skrivet: juni 04, 2009, 23:18 »
Sverres saga finns här:

http://www.northvegr.org/lore/sverri/index.php

Det är länge sedan jag läste den, men vad jag minns så passerade Sverre Järnbäraland på väg från Värmland till Hälsingland.
Det är värt att notera att Sverres saga är en samtidssaga som skrevs ned kort tid efter att händelserna i den inträffade.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #3 skrivet: juni 05, 2009, 00:41 »
Hittade en bra länk på norska tidigare idag, kan inte finna den nu....  i denna engelska text som tty hänvisar till nämns Molung. Det gjorde den inte i den jag såg innan.... finns det alltså fler varianter eller tolkningar?   Vilken är den ursprungliga.    För Molung måste väl vara Malung, det stämmer bra geografiskt också och det skulle vidare placera Järnbärarland i trakten kring Mora och Älvdalen.  Men som sagt, är detta den enda versionen, den är mycket olik den jnorska... s;a jag ska se om jag hittar den...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #5 skrivet: juni 05, 2009, 08:37 »
och denna verkar stämma med den engelska varianten, Malung är med. Jag läste ett annat kapitel vid första tillfället. Järnbärarland ligger då mellan Malung och Härjedalen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #6 skrivet: juni 05, 2009, 08:51 »
Inte bara hänvisningen till Malung pekar på västerdalarna.
I området ligger dessutom Järna (Dala-Järna), ettt område relativt rikt på rester av lågteknologisk järnframställning.
Gravarna på Sollerön i Siljan pekar också på en relativt järnrik och i övrigt ganska välmående bygd.
Längst hela dalälven, området kring sjön runn, västerdalarna och siljansområdet är mycket rikt på järnslagg. Det är faktiskt direkt upplyftande att knalla i skogarna i området, eftersom man i de flesta fall med liten ansträngning kan hitta järnframställningsplatser.
Mycket tyder också på att kopparhanteringen i falutrakten haft en föregångare i järnframställningen, varför bönderna i området varit väl lämpade att ta hand om kopparfyndigheten.
Kan i det här fallet rekommendera Inga Sernings skrifter, liksom Åke Hyenstrands.
Hyenstrand har dessutom en teori om att det i Dalarna inte bara funnits fäbodar kopplade till boskapsskötsel, utan även säsongsanvända "järn-fäbodar" vid lämpliga sjöar och vattendrag. X-boda-namnen i Dalarna skulle i så fall vara något lättare att förklara (eftersom vissa -boda ligger på klart olämpliga områden för normala boskapsfäbodar) och kanske försvinna ner i 700-800-talet, och nödvändigtvis inte spegla en tidigmedeltida befolkningsökning.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #7 skrivet: juni 05, 2009, 09:40 »
Fast Malung verkar ju enligt Sverre inte tillhöra Järnbärarland, och Dala-Järna ligger ju i samma område som Malung. Men det klart, området kan ju ha utökats med tiden.

Den lågteknologiska järnramställningen var väl spridd över stora delar av området, som nämnts även i Gästrikland och Hälsingland, och motsvarigheten finns i Småland.  Så varför får just det här området, förmodat runt Mora - Älvdalen, namnet Järnbärarland?   Vad betyder egentligen Järnbärarland? 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #8 skrivet: juni 05, 2009, 10:50 »
Kan rekommendera en c-uppsats, som berör problemframställningen. Många bra litteraturhänvisningar i den.
http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/Cuppsats/Beckholmen.pdf

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #9 skrivet: juni 05, 2009, 16:57 »
Intresant läsning, och där finns ju Sverres rutt utstakad också.

Frågan är bara, finns det spår efter en så stor skillnad i järnproduktion jämfört med t.ex. Hälsingland eller Närke för att landet klart kan utskiljas som järnlandet framför alla andra?

Eller är namnet givet av någon som har ett annat perspektiv? Folket i Särna och Idre eller Härjedalen ser det ju från sitt håll.

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #10 skrivet: juni 05, 2009, 19:47 »
Fast Malung verkar ju enligt Sverre inte tillhöra Järnbärarland, och Dala-Järna ligger ju i samma område som Malung. Men det klart, området kan ju ha utökats med tiden.

Den lågteknologiska järnramställningen var väl spridd över stora delar av området, som nämnts även i Gästrikland och Hälsingland, och motsvarigheten finns i Småland.  Så varför får just det här området, förmodat runt Mora - Älvdalen, namnet Järnbärarland?   Vad betyder egentligen Järnbärarland? 


I Sverres saga (se länken i svar #4) står det "jernbaereland". Det tolkar jag som "landet som bär (är rikt på) järn". Inte någon koppling till transportsätt alltså. Varför just landet norr om Malung skulle få denna benämning är svårare att förstå, eftersom det fanns gott om järnframställningsplatser även i omgivande bygder.

Finns överhuvudtaget denna benämning använd någon annanstans än i Sverres saga? Var det bara en tillfällighet att sago-"författaren" råkade höra namnet, och använde namnet för detta begränsade område, enbart därför att kungen passerade just här?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #11 skrivet: juni 05, 2009, 20:37 »
Järnbäraland nämns i varje fall av Snorre Sturlason i samband med Olof den heliges resa från Gårdarike till Norge som också gick via Järnbäraland. Händelserna utspelas i tidigt 1000-tale men är nedskrivna ca 200 år senare. Problemet är att Snorre var väl orienterad om svensk geografi, och det är risk för att han interpolerar den samtida terminologin i äldre sammanhang.

Snart efter detta tycks namnet ha fallit ur bruk, namnet Dalarna ("Vesterdalum") är så vitt jag vet tidigast belagt 1247, men någon känner kanske till tidigare belägg?

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #12 skrivet: juni 06, 2009, 08:03 »
Några språkliga funderingar kring benämningar på landområden som inte är administrativt organiserade och avgränsade:

Om jag gör en resa från Ludvika till Gävle, så gör jag faktiskt en resa till Norrland. Om en Kirunabo reser till Luleå, så gör han en resa genom Norrland — men ingen av oss skulle själva beskriva resan på detta sätt. Däremot skulle kanske en främling, som beskriver sin resa, göra det.

Var kanske "Jernbaereland" en luddig benämning på ett obestämt, stort landområde mellan de administrativt mer välorganiserade Norge (Trondheim) och Svea rike (Mälardalen, Uppland), en benämning som bara användes av besökare utifrån? Kände de boende i "Jernbaereland" själva till benämningen?

Den geografiska bestämningen av "Jernbaereland" i en reseskildring kan alltså vara beroende av vilken del av det stora området, som resenären råkar besöka.



Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #13 skrivet: juni 07, 2009, 20:45 »
Jag tänkte så också, Sverre som är Norrman har ett annat perspektiv, och låt säga Idreborna kan ju varit de som förmedlat namnet på området till Norge, där Sverre fick kunskapen. För dom är det ju den trakten som är Järnbärarland. För en upplänning är kanske järnbärarland ett mycket större område.



Bära kan kopplas till många ord, men jag är okunnig på området... lite intressant dock att det enligt en gammal bok jag har tillgång til kan kopplas med börd=föda, barim= slaviskt ord för samla samt bar= engelska för tacka.  Alla tre ger ju faktiskt rimliga innebörder. Till detta kommer då bära, för det råder ju ingen tvivel om att en viss sträcka måste järnet bäras.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2009, 20:30 »
Malung är den första bygd i Dalarna som nämns med namn i skrift, "Molungr". Året var 1177 då Kung Sverre tågade igenom bygden, som verkar ha varit fattigt och hårt. Järnbärarland verkar enligt "Berättelser ur svenska historien", http://runeberg.org/sverhist/1/0309.html endast tillhöra Österdalarna.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Järnbära/järnbärarland
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2009, 12:00 »
Som nämts tidigare finns Jänrbäraland med också i Olav den helliges saga. Närmare bestämt i kapitel 198. Kungen är då på resa från Mälardalen till Norge.
Citera
Då konung Olav började sin färd, förenade sig med honom den skara som sveakonungen hade givit honom; det var fyra hundra man. Konungen for de vägar som svearna kände till; de vände sig uppåt landet mot skogarna och kommo fram till den trakt som kallas Järnbäraland. Där kom den här honom till mötes som hade dragit från Norge för att möta honom, såsom här förut är omtalat. Där träffade han sin broder Harald och många andra av sina fränder, och det blev stor glädje vid detta möte. De hade nu alla tillsamman tolv hundra man.
Av de fåtaliga geografiska detaljerna kan vi ändå dra slutsatsen att området ligger mellan Sverige och Norge, vilket pekar mer på Dalarna än på Gästrikland. Vi kan också konstatera att trakten ligger avsides, bortanför skogar, och mer höglänt till än mälardalen. Detta, kombinerat med de arkeologiska kunskaperna om den omfattande järnproduktionen i Siljansbygden under yngre järnålder, tycker jag pekar starkt mot att det är Västerdalarna som avses med begreppet Järnbäraland. De "vägar svearna kände till" var nog den huvudsakliga transportled som försåg svearna med järn och som hade gjort så allt sedan vendeltiden.