Författare Ämne: Vikingatida torg  (läst 3939 gånger)

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vikingatida torg
« skrivet: juni 13, 2009, 16:20 »
Vad vet mqan om vikingatida torg enligt arkeologiska utgrävningar?

Utloggad Scania

• Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vikingatida torg
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2009, 19:12 »
Beror nog på vad du menar med torg. Menar du marknadsplatser eller en öppen yta i anslutning till en bosättning? Menar du torg som finns kvar än idag och som undersökts av arkeologer (som Stortorget i Lund)?

Jag har alltid haft en bild i huvudet av att torg inte fanns på vikingatiden utan att man istället använde sig av marknadsgator. Torg var väl något som introducerades av romarna i de städer som de anlade i Europa?

/Åsa.

Utloggad Karlfredrik

• Gode
  • Antal inlägg: 2 346
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2009, 09:18 »
Jag menar båda av ÅPsa nämnda torg, de som kan beläggas arkeologisk.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2009, 19:08 »
När jag var i Novgorod för några år sedan, så berättade guiden att det hötorg som låg mitt i staden var en tradition som tagits dit under vikingatiden. Det hette till och med rakt översatt "Hötorget".

Arkeologiskt sett kan jag inte svara på, men köpingar är väl begrepp (i dess ursprungliga betydelse) - och byar från järnåldern?

Utloggad liothida

• Stammis
  • Antal inlägg: 433
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2009, 13:53 »
Torg var väl något som introducerades av romarna i de städer som de anlade i Europa?

Vikingastäder som Birka och Hedeby hämtade ju närmast sin inspiration från Frankerriket. Hur såg städerna ut i Karl den stores rike? Levde inte den romerska traditionen med torg kvar där? I så fall är det väl troligt att torg också fanns i de städer som anlades i Östersjöområdet på 700- och 800-talet.