Författare Ämne: Årbybåten skadeinventeras  (läst 5624 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Årbybåten skadeinventeras
« skrivet: juni 14, 2006, 15:17 »
Årbybåten, som är från 900-talet och påträffades 1933, kommer den 15 och 16 juni att skadeinventeras på Historiska museet inför publik. Syftet är att kunna utveckla omkonserveringsmetoder som kan rädda träföremål för framtiden.

Läs mer här. [raa.se]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
årbyvraket
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2006, 23:25 »
gjorde en återkontruktion i fotevfiken över en helg, ja det blev ju en liten lättbyggd kanot, tillverkningstid =lördag+söndag , paddlade söndag em, kostnad två masonitskivor, lite  bygglim, snöre och tjära

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
meriter...
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2006, 23:28 »
har oxå studerat de engelska experimenten med möbelsnickare och professorer... (jag är också möbelsnickare och fd professor på skeppsakademin i gävle) samt arkitekt mm

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Årbybåten skadeinventeras
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2006, 00:29 »
många pund i england  mot nästan ingenting i foteviken det är hela [borttaget] det

Jag har tagit bort ett mindre trevligt ord i sammanhanget.
/Johan

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Årbybåten skadeinventeras
« Svar #4 skrivet: juni 25, 2006, 17:52 »
Tycker att Stigmans inlägg på sistone här på forumet varit lite underliga. Många förstår jag faktiskt inte. För de som eventuellt förknippar hans inlägg ovan med att Foteviken skulle hålla på med masonitkopior och kanoter och annat snabbyggt i båtväg måste jag förtydliga. Visst har det gjorts en eller kanske två småbåtar under årens lopp på ett synnerligen enkelt sätt - men då har de beställts av Tv som enbart rekvisita till en inspelning - inte att användas i experimentell arkeologi eller att visas upp seriöst i en vikingastad. Det är emellertid varmt och hjärnan kan bli överhettad - kanske har jag missuppfattat något men jag kände att ett förtydligande var på sin plats.

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Årbybåten skadeinventeras
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2006, 21:24 »
Sommardrycken blev nog väl stark.
 Stigman framför ursäkter för sina kanske svårtolkade ordvändningar under rus.
 Den lilla årbybåten som tillverkades i masonit under en helg var ett privat experiment.  En reaktion på en vetenskaplig  engelskt rekonstruktion av årbybåten som nog blev både kostsam och kanske inte gav så mycket information.