Författare Ämne: Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen  (läst 7170 gånger)

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« skrivet: maj 13, 2006, 23:32 »
Alla, även den intresserade allmänheten, kan nu finna information om fornminnen och objekt från Skog&Historia i hela Götaland genom ”Skogskarta över hänsynsområden i Götaland” ( http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/Page.asp?id=15488 ). Varje objekt har en länk till RAÄ server för mer info, exempelvis objektets position (finns i adressen till Eniro-länken). Skogen Pärlor ( http://www.svo.se/episerver4/templates/skogensparlor.aspx ), som täcker hela Sverige, har inga fornminnen, men däremot objekt från Skog&Historia (dock inga fungerande länkar med mer info).

Det är samma typ av info som sedan tidigare finns tillgänglig över Västra Götalands län från länstyrelsens Informationskarta ( http://gis.lst.se/gisvg ). Skillnaden är framför allt att Informationskartan har mer detaljerade kartor.  

Om man vill hitta en bestämd typ av fornminnen blir det väldigt omständigt eftersom både Skogskartan och Informationskartan använder samma symbol för alla typer av fornminnen. Då kan man istället leta sig fram till Skogens Källa ( http://www.skogsstyrelsen.se/minskog/templates/svo_se_vanlig.asp?id=10440 ). Här kan man ladda ned filer i shape-format innehållande t.ex. fornminnesinfo över hela Sverige. Dessa filer kan sedan studeras med ett GIS-program, exempelvis gratisprogrammet ArcExplorer ( http://www.esri.com/software/arcexplorer/index.html ). Med detta program kan man t.ex. filtrera fram en viss typ av objekt belägna i en viss socken. Resultatet av filtreringen kan exporteras som textfil som lämpligtvis konverteras till en Excelfil. Textfilen innehåller alla egenskaper hos objekten (RAÄ nummer, typ, socken etc), med ett viktigt undantag: koordinaterna kommer inte med. Dessa ser man bara genom att manuellt peka på objekten i ArcExplorer. Tips på eventuella tekniska möjligheter att extrahera koordinaterna från en shape-fil skulle tacksamt mottagas eftersom jag gärna skulle vilja lägga in dessa objekt som ”waypoints” i mitt kartprogram. Det kan nämnas att Skogens Källa kräver ett användarkonto (inga problem för mig) samt ett rejält bredband eftersom filerna kan överstiga 500 MB.

För övrigt kan man bara hoppas att FMIS ( http://www.fmis.raa.se/ ) blir tillgänglig för allmänheten.

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2006, 08:19 »
Ja, det bästa vore väl om Skogstyrelsens vedermödor (dvs. programmet Kotten) kunde slås i hop med FMIS. Ska man göra något för kulturarvet vore väl ett samarbete enda alternativet, anser i alla fall jag. Jag jobbar på Skogsstyrelsen och vi lägger in alla historiska lämningar, men med en hel del barnsjukdomar vill jag tillägga. Ibland har man t ex gjort "områden" istället för "punkter" vilket har försvårat sökmöjligheten. Det ska nu göras "områden" i mycket mindre utsträckning. Om man söker på exempelvis kolbottnar, och området visar sig ha 12 stycken, så ser man ju att det är ett område i alla fall. Vad som sedan borde göras, men som troligtvis kommer, är ju digitala foton kopplade till punkterna.
I alla fall i vår region. Tänk så enkelt för alla som vill kolla upp uppgifter, jämföra objekt, kontrollera dokumenterade skador osv! För att skapa större objektivitet är detta ett bra och kompletterande instrument (om lämningarna är möjliga att återge på foto). :shock:
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2006, 14:25 »
Just nu förs det in ganska mycket Skog&Historiagenererat material i FMIS. Sedan årskiftet har ca 7000 objekt i FMIS redigerats eller tillkommit. Tyvärr relativt få med fotografier men det finns en del. Om man vill söka fram just S&H-objekten så sätt villkoret Registrerande organisation= Länsstyrelsen i Västra Götaland - det är de som registrerar S&H-materialet i FMIS.

Direktöverföringar mellan Kotten och FMIS har diskuterats och är delvis möjligt vad gäller antikvariskt granskat material, men det finns vissa strukturella skillnader i datamodellerna som försvårar direkt överföring/konvertering.

Publikt FMIS ska släppas i sommar, men utan interaktiv karta. Vi har ingen kartserver idag som kan klara det och dessutom är inte kartlicensfrågan löst helt heller. Det är under utredning dock. Så än så länge så får vi publicera FMIS via våra samarbetsorganisationer som ofta har en mera utvecklad GIS-infrastruktur än RAÄ - som Skogsstyrelsen och länsstyrelserna.

Kepler, GPX är det format som de flesta GPS-programvaror kan läsa. Är det det formatet du är ute efter? Jag tror att det finns några gratiskonverterare på nätet som fixar Shape till GPX, t.ex. http://www.obviously.com/gis/shp2text/

/David (systemansvarig för FMIS)

Utloggad nina

  • Stammis
  • Antal inlägg: 182
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2006, 14:47 »
Jo, det är nog den största svårigheten just nu. Att det inte går att bara "lägga Kotten ovanpå FMIS". Dessutom ser våra bedömningsformulär lite olika ut. Redigeringen är svår, eller rättare sagt tidskrävande, och just nu jobbar vi främst med omtag av gamla objekt från Skog och Historia, förutom nyinventering. Våra "arbetsinstrument" borde se mer likartade ut för att kunna bearbetas parallellt. Vi har en metodbok från RAÄ som är ok. Men tillsammans kunde vi ändå skapa storverk :lol: .
If you are going through hell, keep on going!

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« Svar #4 skrivet: maj 15, 2006, 12:38 »
Det låter ju lovande att FMIS kommer att göras tillgängligt för allmänheten i sommar. Men hur blir då gränsnittet om det sker utan karta? Genom att man kan ladda ned en textfil med info över alla objekt i en viss socken, eller?

Det skulle i och för sig fungera bra för mig och kanske innebära att jag inte behöver fundera vidare på hur man konverterar shape-filer (från Skogens Källa) till GPX eller andra text-format. Jag laddade ned programmet shp2text - tack för tipset - , men lyckades tyvärr inte att få det att fungera (ingen gpx-fil skapades).

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« Svar #5 skrivet: maj 15, 2006, 16:51 »
Användargränssnittet kommer att se ut ungefär som bebyggelsregistrets (om du känner till det?) med möjlighet att söka med villkor på län, kommun, landksap, socken, lämningstyp, fritext m.m. och få upp svar i form av träfflistor och objektpresentationer. Objektpresentationerna kommer att ha länkar till Eniro och Hitta.se, men det blir som sagt ingen integrerad karta i första släppet.

Vi kommer under året, förhoppningsvis redan i sommar, erbjuda möjligheten att hämta hem sökresultaten i form av KMZ-filer så att man kan titta på objekten (med bibehållen länk till beskrivningarna) i GoogleEarth. KMZ-formatet är möjligt att konvertera till GPX.

Under 2007 hoppas vi få färdig en kartserver som kan integreras med alla RAÄ:s lägesbundna infosystem. Insh´allah dvs. om vi har råd att utveckla kartfunktionen och om vi som jobbar med frågan stannar kvar på RAÄ (alla som arbetar med infosystem o dyl ska till Gotland).

Utloggad Kepler

  • Medlem
  • Antal inlägg: 83
Webkarta med fornminnen från Skogsstyrelsen
« Svar #6 skrivet: maj 15, 2006, 21:01 »
Det låter ju lovande. Något att se fram emot.

Vet du för övrigt om någon länsstyrelse planerar att ta efter Västra Götaland, dvs lägga in FMIS-info i sina kartor?

Men hur som helst jobbar jag väl vidare med att försöka utnyttja informationen i shape-filerna. Bara jag får ut koordinaterna kan jag lätt lägga in objekten som waypoints i min kartprogram (OziExplorer) i handdatorn.