Författare Ämne: Modern påverkan på kulturmiljön  (läst 3698 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Modern påverkan på kulturmiljön
« skrivet: mars 30, 2006, 10:37 »
Det finns flera sätt som man kan bevara fasta fornlämningar när man påverkar kulturmiljön med moderna byggnationer. I anslutning till Husby gamla bytomt här på Järvafältet finns ett gravfält från yngre järnålder över vilket man dragit en kraftledning vilket innebär att området inte får växa igen. Ett annat exempel är då man anlägger golfbanor vilket håller landskapet öppet och kan leda till att bevarade fornlämningar vårdas. Vad tycker ni? Är detta ett alternativ till fornminnesvård eller förstör det helhetsbilden av (den äldre) kulturmiljön?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Modern påverkan på kulturmiljön
« Svar #1 skrivet: mars 30, 2006, 10:56 »
Jag har under hösten jobbat med ett golfbaneärende som berör en känslig miljö - en övergiven bytomt. Här vill markägaren - tillika exploatören - ha utslagsplats och green så placerade att man spelar över fornlämningen.

Dessutom funderade han på om inte vi kunde kartera upp byggnadslämningarna, så att husen kunde märkas ut med planteringar? Arbetsnamnet var Kulturhålet (sic!) Låter inte det lite tvetydigt?

OK - man skall inte skratta uppgivet. Själva poängen är att exploatören i detta fall insett att närvaron av en fornlämning inne i golfbanan skulle kunna skänka ett mervärde, något som fick just den här anläggningen att stå ut bland konkurrenterna.
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Modern påverkan på kulturmiljön
« Svar #2 skrivet: mars 30, 2006, 11:26 »
jag tror att exploatören är på rätt spår, om än med lite fel vinkel. Om man kunde finna ett sätt inkorporerar fornlämningen och lyfta fram den, dvs synliggöra den samt bevara den inför framtiden och smatidigt få någon som håller efter natur, erosion och annat slitage skulle detta kunna vara en framkomlig väg i framtiden. Dessutom håller golfbanornan vår miljö och fri från skog, förvisso med hjälp av golfare istället för kossor.

Om jag inte missminner mig finns det ett par-tre linknade exempel i Skottland, där den som byggt golfbanan helt sonika blivit ansvarig för att hålla efter och skydda de fornlämningar som ligger inom området. Det finns andra varianter av bevarande. jag läste för några år sedan om ett större husbygge i USA, skyskrapa, kommer tyvärr inte ihåg vilken stad, där man under bygget stötte på äldre kulturlämningar. Dessa glasades in och kring detta byggde man foajen eller en inomhus park, mitt minne är tyvärr lite suddigt. Tanken är dock inte helt fel, om man kan kombinera ett bevarande med ett mordeniserande och gärna i en icke-destruktiv form.

Jag vet att många menar att man förstör landskapet med att anlägga en golfbana, men frågan är om det förstör mer än hur det ser ut i en skog som på 1000-talet var en öppen ås eller fornlämningen i en hage som på bronsåldern låg vid vattenkanten. Fornlämningsmiljön avidag stämmer sällan överens med hur det såg ut då man anlade den, utan miljön har ständigt förändtart ibland med hjälp av människan, t ex vid anläggandet av nya åkrar, dammar eller golfbanor.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Modern påverkan på kulturmiljön
« Svar #3 skrivet: mars 30, 2006, 11:37 »
Kungsmarken utanför Lund utgör ett klassiskt exempel på hur stora kultur- och naturvärden kan infogas i en fungerande golfbana. Här finns odlingslämningar som celtic fields, ryggade åkrar och hägnader. Samt en medeltida gårds-/borglämning. Plus högt klassade biotoper med fridlysta växter.

Det är inte så att samvaron mellan kultur & golf är oproblematisk ens i detta fall, men den funkar!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Modern påverkan på kulturmiljön
« Svar #4 skrivet: mars 30, 2006, 12:31 »
Det är aldrig oproblematiskt att inkorporerar eller att bevara kulturlämningar men det är intressant när man försöker hitta nya vägar och samarbeten för det.

/Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
Modern påverkan på kulturmiljön
« Svar #5 skrivet: mars 30, 2006, 13:24 »
Då utgör St Drottens ruin i Lunds innerstad ett intressant & aktuellt exempel - apropå hur kulturlämningar byggs in & blir synliggjorda.

Kulturen i Lund grävde kring 1990 ut grunderna till en stor romansk kyrka, försedd med krypta/gravrum i koret. Efter en lång & uppslitande debatt bevarades ruinen och blev dels åtkomlig från det museum som inrättades i källarvåningen, dels gjordes den synlig från gatan genom stora drivhusliknande fönster från markplanet. Sen gick det lite si & så med driften av Drottensmuseet som slutligen stängde pga kassabrist.

I år har man byggt igen den ursprungliga lösningen och lagt vad som verkar bli en restaurang i det utrymme där man förut kunde titta ner och få överblick över kyrkans murar. Samtidigt försvann dagsljuset i källaren (OK - jag vet, det finns ett mindre fönster kvar mot gågatan Kattesund). Men markpriserna är höga i centrum, och med lite fördröjning (10-15 år) har man nästan uppnått fastighetsägarens ursprungliga intentioner med affärslokaler i hela bottenvåningen! Framsynt kulturminnesvård anno 2006...   :x
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Modern påverkan på kulturmiljön
« Svar #6 skrivet: mars 30, 2006, 22:01 »
Det näst fräckaste bevarandet av medeltida lämningar i en modern byggnad jag känner till är Absalons borg under Christiansborgs slott mitt i Köpenhamn. Ca 1907 grävde man fram rester efter hela det medeltida slottet med mängder av byggnadsperioder från 1170-talet till 1880-talet. Man slog betongtak över det hela och inrättade ett museum. När Helgeandsholmen i Stockholm skulle grävas ut på 1970-talet skapade man ett liknande källarmuseum men här bevarade man bara en trasig tegelmur från 1540-talet. Hur roligt är detta om man vill se originalsaker på plats? Bara i Skåne har vi hundratals byggnader från mitten av 1500-talet - och de existerar fortfarande ovan mark.

Det fräckaste bevarandet är Öms kloster i Jylland. Här går man runt bland de knähöga ruinmurarna och över vissa gravar har man i varje grav gjort tittschakt i betong ner till den döde. Via klosterkrönikan från 1200-talet vet man vem som ligger i respektive grav samt de dödas ofta dramatiska levnadshistoria, vilken redovisas på textskyltar vid varje titthål.