Mycket av det ni skriver stämmer, men det har inte med varför man lät gjuta in runor på klockan. Att folktron levt kvar och utvecklats är en sak en annan är kyrkans intentention. När man beställt klockan har man beställt den med t ex runraden ingjuten, eller någon annan symbol.
Ljudet i klockan är av vikt, då det är en klocka och ljudet har uppenbart haft en funktion, måvara kallande, renande eller skyddande. Inskrifter har haft en annan funktion, i vissa fall står det vem som lät göra klockan/kyrkan, i andra fall till vem klockan/kyrkan är helgad t ex ett helgon. På några finns det pilgrimsmärken och på vissa futharker. Alla dessa typer av inskrifter torde ha haft en speciell betydelse, i vissa fall kan man tänka sig att de skänts som tack eller bot e d. I andra fall en symbolhandling som vigandet av klockan till ett särskilt helgon eller visa vem som gjutit klockan. Vad gäller runrader är mening mer dold, men skulle kunna haft en funktion som den jag nämnde innan men också någon helt annan.
Jag tror dock att man skall söka förklaringen i religionen eller i bruk som ligger i anknytning till kyrkan. Man kan åtminstone dra tolkningen, från detta samt andra fynd i kyrklig miljö, att runorna inte med nödvändighet ska kopplas till magi utan lika gärna kan koppla dem till en kristen sfär. man kan via diverse fynd i t ex Stavanger också knyta dem till en vardaglig sfär.
Att nyttja ordet magi om den kyrkliga sfären tycker jag personligen blir fel. Jag tycker att det blir klarare att nyttja termer som riter, cermonier etc när man talar om religion. Magi kan dock nyttjas när man diskuterar runor eftersom att man ibland nyttjar begreppet runmagi, vilket jag personligen också tycker är fel, då dessa inskrifter snarast bör ses som religiös reflektion.
/Reuterdahl