Författare Ämne: Guld tillbaka till Västsverige?  (läst 5368 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Guld tillbaka till Västsverige?
« skrivet: februari 19, 2006, 22:03 »
Centerpartisten Per Olov Blom vill att guldskatter från Vänstsverige som idag befinner sig på Historiska museet skall återbördas till ursprungsorten. Anledningen är att han vill stärka identiteten i Västsverige.

Läs mer här. Vad tycker ni?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #1 skrivet: februari 19, 2006, 23:08 »
Typiskt. Det är bara guld som den här politikern vill ha tillbaka. Det hade varit ett seriöst förslag om han tagit upp ett urval av de föremål som finns på Historiska, Nordiska museet, Tekniska museet etc. som berättar om vår kulturarvsidentitet. Nu faller det hela på hans egen syn på vad som är värdefullt i vår kulturhistoria. Samma blickar hade conquistadorerna när de såg Amerikas guld. Samma blickar som jag sett politiker i Malmö ha när de öppnade utställningen Inkaguldet för länge sedan. De menade att dessa guldföremål var grädden i vår kulturhistoria. Ack denna skrämmande historielöshet hos våra beslutsfattare!

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2006, 23:42 »
:roll:  Detta ger väl en antydan om hur begränsad en politikers tankegång är.

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #3 skrivet: februari 20, 2006, 00:32 »
"Dom jävla stockholmarna har stulit vårat guld!" brukar det heta när vissa av våra besökare på Falbygdens museum uttalar sig. Tack och lov har jag nu inte hört den frasen på flera år, för jag blir så jävla trött när jag hör den typen av gnäll. Men det visar ju helt klart att Blom har en del väljare med sig i denna fråga.

Visst är förhistorisk guld vackert när får titta närmare på det, men annars har jag svårt att förstå den hysteri vissa drabbas av när det handlar om guld. När hysterin därtill börjar närma sig militant patriotism, ja, då är det definitivt inte roligt längre.

Gunnar Creutz

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2006, 10:20 »
Vitteneguldet har ju visats i västsverige ett par gånger. Vad jag vet så var det inte överdrivet många besökare de senaste gångerna. Speciellt inte i förhållande till hur infernaliskt dyrt det är att förvara guldet säkert... När vi hade det på Lödöse Museum så var det tvunget att förvaras på 2:a vånignen för att ingen skulle ramma byggnaden med ett fordon och stjäla glittret. Sedan var vi tvugna att ha säkerhetsvakter på plats dygnet runt. Fan vet om det inte kostade 150.000 kr för en vecka, men jag är osäker.

Politiskt spel för gallerier är vad det är, speciellt ett valår...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2006, 10:46 »
150.000 kr i säkerhetskostnader för att visa lite metallskrot? Nämnda metallskrot har jag f.ö. vid ett tillfälle sett ligga i en öppen monter utan synlig vakt i ett sammanhang där det fanns hundratals personer i byggnaden. Det var på Svenska Mässan i Göteborg 1996-03-30. Då var det tydligen inte så noga.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2006, 11:33 »
Om man lägger lokalpatriotismen åt sidan och funderar på vart föremålen ifråga skulle ses av flest människor så borde ju Historiska vara ett bra val. Dessutom kan ju faktiskt föremålen väcka nyfikehet på platsen där de hittades. Jag själv kände ju t ex till Ålleberg långt före att jag besökte platsen själv tack vare guldhalskragen.  :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad hsu

  • Stammis
  • Antal inlägg: 297
    • http://www.henriksummanen.com
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2006, 11:33 »
Regleringarna för hur ansvaret för säkerheten för de nationella föremål som Historiska museet har hand om ska hanteras finns i de direktiv som SHM förhåller sig till, skrivna av regeringen. Om man vill att det ska vara på något annat vis ute i landet måste man försöka påverka politikerna att sänka kraven. Själv tycker jag att kraven är ganska rimliga vad gäller säkerheten, och de motsvarar den säkerhetsnivå som föremålen har på Historiska museet.

Att det finns exempel på hur detta har hanterats dåligt 1996 är ju väldigt tråkigt, men inget som påverkar hur man idag ska agera som tjänsteman på ett ansvarsmuseum.

/Henrik

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Guld tillbaka till Västsverige?
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2006, 15:39 »
Givetvis är kraven på säkerhet rimliga. Vad som däremot inte är rimligt är den fixering vid guld och ädelmetaller som vår publik och våra politiker ibland ägnar sig åt. Det är då det kan kännas befogat att benämna fynden som metallskot för att balansera guldhysterin. Ett skräckexempel är väl de korkade uttalanden som vissa lokala politiker gjorde angående Vitteneguldet. När det gäller fornfynd så verkar politiker alltid hamna i endera diket. Antingen är de fullständigt ointresserade eller så utnyttjar de praktfynden i patriotiska, nationalistiska eller andra politiska syften. Att stärka identiteten kan ju låta ofarligt, men man är då helt klart inne och fingrar på explosiva saker som ibland går rejält snett.

Hälsningar
Gunnar