Författare Ämne: Små stölder hotar kulturarvet  (läst 4664 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Små stölder hotar kulturarvet
« skrivet: februari 15, 2006, 12:15 »
Brotssförebyggande rådet (BRÅ) och Riksantikvarieämbetet (RAÄ) konstaterar i en rapport att det är de små men många stölderna från t ex kyrkor, gravar, bibliotek och museer som är det största hotet mot kulturarvet. Rapporten har tagits fram i samarbete mellan de nordiska länderna.

Läs mer här [BRÅ]

Läs en sammanfattning av rapporten här. [BRÅ]
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Små stölder hotar kulturarvet
« Svar #1 skrivet: februari 15, 2006, 20:34 »
Kan man inte larma byggnader och rum? Eller kostar det för mycket? Tycker stat och kommun ska värdera vårt kulturarv lite mer och sätta upp lite kameror och larm här och där. Att personal stjäl är ju ruttet! Bort med dem! De är inga riktiga kulturvänner. :x
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Små stölder hotar kulturarvet
« Svar #2 skrivet: februari 15, 2006, 22:18 »
Har under många år förfasats över hur illa man skött säkerheten i våra kyrkor, och då tänker jag på ansvaret från sakkunnigas sida såsom länsmuseer och länsstyrelser. Stölder från kyrkor är inget nytt, de fanns  redan när jag själv började kånka runt i landets kyrkor på 80-talet. I början av 90-talet var jag på flera kyrkoresor i Norrland och lite varstans såg man redan då tomma ytor med etiketten "Stulet föremål". Larm och sådant lyste i stort helt med sin frånvaro. Samtidigt kunde länsantikvarierna med sina medarbetare sitta och diskutera i dagar hur omläggningen av ett kyrktak skulle gå till eller också förbjuda olika ingrepp eller ombyggander i byggnadsstommarna. Varför sattes diskussionen om föremålen säkerhet i skamvrån, det mesta verkar ha handlat om byggnadsteknik, puts etc? Likaväl som man dikterade hur putsen skulle se ut kunde man väl diktera säkerhetskraven?

Jag har tidigare här på forumet nämnt S:a Råda träkyrka från 1300-talet som en tok gick ut och brände ner. Trots att jag vet att församlingen i mer än tjugo år bönat RAÄ att få medel till sprinklers fick man aldrig detta. När träkyrkan var nedbrunnen kunde myndigheterna dock tänka sig att bygga en kopia för uppemot tio miljoner! Totalt hjärnsläpp! Nej, fram med självkritik inom de egna antikvariska leden.

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Små stölder hotar kulturarvet
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2006, 12:08 »
Från rapporten:

"En underskattad grupp bland gärningspersonerna är anställda vid till exempel museer, så kallade insiders. Förutom att de har tillgång till föremålen, kan de påverka inventeringarna för att undgå att stölderna blir upptäckta"

Äntligen ett erkännande...

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Små stölder hotar kulturarvet
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2006, 12:29 »
Citat från: "Sven lagman"
I början av 90-talet var jag på flera kyrkoresor i Norrland och lite varstans såg man redan då tomma ytor med etiketten "Stulet föremål". Larm och sådant lyste i stort helt med sin frånvaro.


När det gäller avsaknaden av larm i just de norrländska kyrkorna (och säkert många av de andra ute på landsbygden) så finns det nog en ganska naturlig förklaring. Även om man installerar ett larm så finns ofta närmsta vaktbolag flera mil bort. När larmet går så tar det alltså flera timmar för både vaktbolag och polis komma till platsen och då är förstås tjuvarna långt borta.
Det behövs alltså något annat för att avskräcka potentiella tjuvar. Kameror kan ju vara ett sätt, men det är lätt att komma runt genom att maskera sig, och eftersom det är lag på att alla byggnader ska skyltas om att de är kameraövervakade så blir det inte direkt svårt för tjuven att planera en maskering.
Ett system som låser in tjuvarna i kyrkan tills polisen kommer till platsen skulle nog vara det mest effektiva  :twisted: , men det är nog både dyrt och olagligt tyvärr. Ett annat skulle vara att införa någon typ av "kyrkvakt" där den lokala befolkningen själva turas om att sitta vakt i kyrkan över nätterna, detta hindrar ju inte stölderna som sker under dagarna, men är nog det som är lättast och billigast att faktiskt genomföra.

/Camilla
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Små stölder hotar kulturarvet
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2006, 14:55 »
Citat från: "Selaön"
Från rapporten:

"En underskattad grupp bland gärningspersonerna är anställda vid till exempel museer, så kallade insiders. Förutom att de har tillgång till föremålen, kan de påverka inventeringarna för att undgå att stölderna blir upptäckta"

Äntligen ett erkännande...


Det finns MINST en som dömts för det som jag känner till... För övrigt håller jag på att skriva en kriminalroman om just detta (vi får väl se om det blir en roman eller långnovell).

I Jönköping märkte vi ett intressant samband. Efter att antikrundan värderat ett par stenyxor högt försvann just sådana ur våra utställningar. Detsamma gällde en gammal hjullåspistol och en bronsyxa.... Det är  inte alltid bra att vår befolkning får upp ögonen för vad saker och ting värderas till på antikvitetsmarknaden.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Små stölder hotar kulturarvet
« Svar #6 skrivet: februari 16, 2006, 16:23 »
En tjutande tuta som signalerar ett inbrott vore nog effektivt. Ljudlarmet kunde höras långt och få folk i närheten att springa dit. Skulle nog få tjuven/tjuvarna att lägga benen på ryggen.  :lol:
en som tror sig veta allt, vet ingenting