Författare Ämne: Sankt Petri i Malmö  (läst 3078 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Sankt Petri i Malmö
« skrivet: januari 29, 2015, 17:18 »
Det händer saker i Malmö S:t Petri kyrka. Antikvarie Lina Bjermqvist mailade mig att man höll på att ta upp trägolvet i sakristian och att man kommit ner på det riktigt gamla golvet med bevarade gravstenar från 1500-1600-talen. Samma trägolv ålade jag mig in under på 1980-talet, ivrigt påhejad av en fanatisk 93-årig Malmöforskare (Einar Bager). Höjden mellan trägolv och ursprungligt golv var sådär 30 cm. "Du fastnar inte", ropade Einar genom det lilla hål vi då tagit upp i trägolvet. "Du är ju smal som en stör!"
Jag lyckades då baxa upp ett fragment av en gravsten. Några år senare återfanns fler delar till denna vid grävning på en helt annan plats i kyrkan. Det visade sig vara en sten över en riddare från 1300-talet.
I går på eftermiddagen kunde jag se mycket mer än det lilla jag då såg av det gamla golvet. Förutom de gamla gravstenarna som ligger på ursprunglig plats finns också ett flertal lösa gravstenar/gravstensfragment under golvet. Jag passade på att filma det hela och i går kväll klippte jag ihop en liten film. Ni kan se den här:
http://youtu.be/ch7Ekka0fZY

Utloggad glowfish

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Sankt Petri i Malmö
« Svar #1 skrivet: februari 01, 2015, 22:13 »
Spännande!

Utloggad glowfish

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Sankt Petri i Malmö
« Svar #2 skrivet: februari 01, 2015, 22:18 »
Var det en fotsula i stenen, eller vad var det vi såg?