Författare Ämne: Hjälp – märkligt smycke  (läst 12460 gånger)

Utloggad Anstai

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Hjälp – märkligt smycke
« skrivet: november 29, 2005, 14:00 »

Anstai omnes salutat.

Jag hittade vid lite städning ett smycke jag hade glömt bort, som jag skulle vilja veta mer om. Det köptes hos Ateljé Stenormen från Skepplanda för länge sedan. Finns en liten och otydlig bild på det här: http://www.northerner.com/large_images/s16.jpg och dessutom är det avbildat på vinflaskan Amadeus som tillverkas på Österlen.

Kan någon historien bakom denna krumelur? Det har hittats i kvinnogravar i skånska Havinge, sa de på Stenormen när jag frågade nyligen, men mer visste de inte.
Det kallas av ngn anledning för "himmelens nyckel", men det är väl p.g.a. formen.

Tilläggas kan att jag har försökt maila Historiska museet och fråga, men inte fått svar.
Tack på förhand!
« Senast ändrad: november 25, 2008, 17:04 av Gorm »

Utloggad Snape

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Hjälp – märkligt smycke
« Svar #1 skrivet: november 30, 2005, 12:32 »
Bilden är lite liten men det verkar vara en kopia av en vikingatida nyckel.

Utloggad alarik36

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.expage.com/uppakra
Smycke
« Svar #2 skrivet: november 30, 2005, 16:38 »
Hej, jag har för mig att ett liknande är funnet i Gyllebo på Österlen eller var det Haväng? Det är från Österlän i vilket fall som helst.

 :roll:
Håkan

Utloggad Anstai

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
Hjälp – märkligt smycke
« Svar #3 skrivet: december 04, 2005, 18:12 »
Jepp, har nu äntligen fått följande svar från Historiska Museet:
"Nyckeln är hittad vid Haväng i Ravlunda socken, Skåne. Det är en bronsnyckel från vikingatiden. Vad jag kan se så tillhör den inte våra samlingar och i den bästa översiktsboken (Bronsnycklar och djurornamentik av Bertil Almgren, 1955) står det att den är i privat ägo."

Det talar ju likväl inte om vad den eg. symboliserar, men jag får väl leva med att den kunskapen är glömd :cry:

Utloggad Ny Björn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 174
    • http://www.valdar.se
Hjälp – märkligt smycke
« Svar #4 skrivet: december 04, 2005, 21:38 »
Du har svaret i SHM:s svar - eller i alla fall en av de vanligaste tolkningarna - läs Almgren. Jag har för mig att hans huvudtes är att nycklarna - förutom sin nog så viktiga funktion som just nycklar - är tidigkristna symboler (Sankte Pers nycklar till himmelriket osv...).

Rent funktionsmässigt så bör det inte heller vara något fel på din kopia - till ett skrinlås alltså - pärleporten är sannolikt lite svårare att regla opp!  :wink:

/N B
...an archaeologist's career lies in ruins from the start" - P. Bahn

Utloggad Ålen

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Hjälp – märkligt smycke
« Svar #5 skrivet: april 19, 2008, 20:04 »
Det här var gammalt, men jag tänkte att rätt ska vara rätt.

Om du hittat ett smycke med den formen så är det säkerligen en replika (gjord av en guldsmed i Simrishamn). "Himmelrikets nyckel" som alla kallar den, hittades av min gammelmorfar August Olsson i Haväng (en bit utanför Kivik o världens vackraste plats). Han hade den i privat ägo ett tag, men sen hamnade den (o finns fortfarande) på museum i Simrishamn.
Replikorna, som finns i olika storlekar i silver, brons och guld går att köpa hos guldsmeden precis bredvid.

Och det är mycket riktigt den nyckel du ser på Amadeus-flaskans knopp och hals. Amadeus tillverkas av Åkesson, som håller till med sitt musteri i Kivik.

Det har för mig alltid varit märkligt att smycket har formen av en nyckel, då man på den tiden inte borde haft några lås.

//Alexander Haväng

Utloggad Anstai

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Hjälp – märkligt smycke
« Svar #6 skrivet: april 20, 2008, 11:23 »
Tack!
Fascinerande att faktiskt få svar från en såpass involverad.
Smeden jag köpte den av visst ju såpass att den kom ngnstans därnerifrån, och att den brukade kallas "Himmelrikets nyckel", fast man undrar ju om det faktiskt var det den symboliserade, för den kan gott likna annat med, kan jag tycka.

Det här var gammalt, men jag tänkte att rätt ska vara rätt.

Om du hittat ett smycke med den formen så är det säkerligen en replika (gjord av en guldsmed i Simrishamn). "Himmelrikets nyckel" som alla kallar den, hittades av min gammelmorfar August Olsson i Haväng (en bit utanför Kivik o världens vackraste plats). Han hade den i privat ägo ett tag, men sen hamnade den (o finns fortfarande) på museum i Simrishamn.
Replikorna, som finns i olika storlekar i silver, brons och guld går att köpa hos guldsmeden precis bredvid.

Och det är mycket riktigt den nyckel du ser på Amadeus-flaskans knopp och hals. Amadeus tillverkas av Åkesson, som håller till med sitt musteri i Kivik.

Det har för mig alltid varit märkligt att smycket har formen av en nyckel, då man på den tiden inte borde haft några lås.

//Alexander Haväng

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Hjälp – märkligt smycke
« Svar #7 skrivet: april 20, 2008, 13:30 »
Det här var gammalt, men jag tänkte att rätt ska vara rätt.

Om du hittat ett smycke med den formen så är det säkerligen en replika (gjord av en guldsmed i Simrishamn). "Himmelrikets nyckel" som alla kallar den, hittades av min gammelmorfar August Olsson i Haväng (en bit utanför Kivik o världens vackraste plats). Han hade den i privat ägo ett tag, men sen hamnade den (o finns fortfarande) på museum i Simrishamn.
Replikorna, som finns i olika storlekar i silver, brons och guld går att köpa hos guldsmeden precis bredvid.

Och det är mycket riktigt den nyckel du ser på Amadeus-flaskans knopp och hals. Amadeus tillverkas av Åkesson, som håller till med sitt musteri i Kivik.

Det har för mig alltid varit märkligt att smycket har formen av en nyckel, då man på den tiden inte borde haft några lås.

//Alexander Haväng

Visst hade man lås på vikingatiden. Nyckeln har troligtvis tillhört ett hänglås.

Här är en länk till ett arbete gjort av ett par vänner till mig: http://www.forntidateknik.z.se/IFT/MNTarb/2002/hanglas/hanglas.htm

Sen tror jag Styr Björn på forumet har tillverkat ett par rekonstruktioner, inte sant.
Själv har jag gjort en "rekonstruktion" i silver av ett av de minsta hänglåsen som hittats här i norden från vikingatid, det liknar det översta här:
http://www.lashistoria.se/templates/AACms_LockHistDefault____147.aspx

men är ca 1 x 1 x 2 cm stort.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Hjälp – märkligt smycke
« Svar #8 skrivet: april 20, 2008, 14:17 »
Ny Björn skulle det vara i svaret ovan.