Nu är jag aksnke lite för trött för att skriva helt vettiga inlägg men eftersom jag och mina kursare under vårat CD år i Lund (vt-ht2006) ofta diskuterade kvaliten på utbildningen kontar antalet som läser etc är det en angelägen fråga, jag tycker att överintaget är ett stort problem, i alla fall på C och D nivå AB nivåerna borde i någon form kunna ha fler platser för att kunna läsas av alla intreserade som del i andra utbildningar etc.. men kasnke borde en skillnad mellan allmen intresses arkeologi/ arkeologi som del i annan utbildning och yrkesinriktad arkeolgiutbildning diskuteras?
Det som jag främst reagerade på under min utbildnignv var kvalitetsbristen eller rättare bristen på undervisningstid och krav, som till stor del troligen beror på den ekonomsika situationen. Kurser där man ha max 2 föreläsningar a 2 h i veckan och löjligt låga krav på tentor och uppgifter samt en utbildning som inte är speciellt inriktad mot det man faktikst vill kunna arbeta med är långt ifrån min definition av vad heltidsstudier vid universitetet ska innebära. För att komma upp i en nivå motsvarande heltidsstudier är man som elev tvugen att själva läsa extra småkurser utöver sina 20p/termin och för att vara någont så när rustad för yrkeslivet krävs en hel del egna initsiativ utanför studiernas ramar för att kompleter den kompetens dessa inte ger och i många fall att man söker sig utomlands för att få arbetlivserfarenhet.
Med färre studenter på högre nivåer och kanske en satsning på yrkesinriktade arkeologiprogram på några universitet och över lag en mer realistiskt yrkesinriktad utbildning skulle det kanske finnas en möjlighet att införa en praktiktermin i arkeologiutbildningen där man får bekanta sig med en riktig arbetsplats och inte enbart någon konstruerad seminariegrävning. Och en sak som kan göras bättre utan större ansträngning är att informera studenter om vad som verkligen krävs för att få jobb.
Att stort eget engagemang uppmuntras är självklart inte fel men om man lägger ner tid och pengar på en universitetsutbildning vill man inte behvöa själv lära sig 75% av vad man behöver för att ens komma i fåga för ett jobb, om man jämför med den utbildning jag läser nu, konservatorprogrammet på GU känns mina kurser i lund som 25% hastighets 10 poängare i jämförelse och då är inte studietempot överdrivet hårt här heller men det känns i alla fall som en heltidssysselsättning.
Sen måste jag ju tyvärr erkänna att färre studenter och mer pengar tyvär låter som en orimlig kombination på en humanistisk utbildning i dagsläget, en stor anledning till att den utbildning jag går nu är så pass välfinansierad är att den hamnat under kategorierna naturvetenskap och praktisk hantverk snarare än humaniora vilket ger helt andra finansiella möjligheter...