Vetgirig, kan du ange någon källa till att romarna bara färdades i båt fram till första fallet?
Och sen, oavsett, så fortsätter du att strunta i det mycket väl beskrivna handelsnätverket runt Novgorod. Du har som jag påpekat flera gånger fått information visat för dig
Här är ett par igen, med information nog för att alla ska kunna bedömma
Moshinsky Volok , 61 30 30 / 41 06 24 belagt som dragställe för båtar i "List of Country Centers" från 1130-tal
Arkeologiskt delundersökt, bebyggelsespår som sätts i samband med dragstället dateras till 800-900-tal.
Bilden i länken är ca 25 km nedströms dragstället, utefter floden Puya
Volokolamsk 55 58 34 / 35 55 10 belagt i Voskresensk-krönikan 1135 som en ca 5 km lång stig där handelsmännens båtar drogs mellan Lame och Ruza. Bilden från Lame, i höjd med dragstället.
Du struntar också i den redovisade k
ungörelsen från Kung Albrekt från 1381 tydligt gör klart att Utbo och Bro strömmar ska röjas då fjärdingens invånare lider stor skada då ån har täppts. En bild på detta vattendrag visar jag gärna igen
Du säger att här redovisade uppgifter inte kan vara sanna. Du säger att den etymologiska tolkningen av toponymerna Ed, Drag, Bor, Murka, Taipal, Valka, Volok, Portage med mera inte kan vara riktig och att platser med sådana namn inte har med kommunikationer att göra.
Detta eftersom du säger dig veta hur kelternas kommunikationer gick till, och att deras metod måste gälla för alla andra också.
Du får ursäkta, men ditt ord väger väldigt lätt i detta sammanhang. Jag har försökt föra en debatt och visa dig vad som finns att veta, men jag kan inte tvinga dig, så därför ska jag inte försöka övertala dig mer. Alla andra kan ju ta del och bedöma själva!